آغاز گام دوم آیهها، صدآیه آشنا
استقبال گسترده نسل جدید از طرح زندگی با آیهها(اخبار ادبی و هنری)
اختتامیه گام دوم طرح زندگی با آیهها و همزمان افتتاح گام سوم این طرح، روز گذشته(جمعه 26 اردیبهشت) برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نشست تشریح برنامههای مرحله سوم نهضت ملی «زندگی با آیهها» گفت: شاهد نقشآفرینی گسترده مجموعههای حاکمیتی و مردمی در اجرای عملیات قرآنی سال جاری بودیم؛ همه مجموعهها بدون تمرکز بر نام و نشان خود وارد میدان شدند و یک نهضت گسترده و فراگیر در سطح کشور رقم خورد. این نوع همکاری که در آن نقشها برجسته، اما بدون خودنمایی بود، میتواند الگوی مناسبی برای سایر فعالیتهای فرهنگی کشور باشد.
حجتالاسلام علی تقیزاده رئیس سازمان دارالقرآن نیز در این نشست گفت: در این مرحله، بیش از ۱۱ میلیون نفر در مسیر حفظ و فهم آیات قرآن کریم قرار گرفتند و بیش از ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر امکان دریافت گواهی حفظ و فهم ۳۰ آیه را پیدا کردند. در جریان اجرای این گام، حدود دو و نیم میلیون جلسه قرآنی در قالب ۱۷۰ هزار محفل روزانه و هفتگی در مساجد، منازل و دیگر فضاهای فرهنگی برگزار شد که با همراهی ۱۱۰ هزار سفیر آیهها و در فضای همافزایی حدود ۳۰ دستگاه و هزاران مجموعه مردمی صورت گرفت. وی درباره محور گام سوم این طرح هم بیان کرد: در این مرحله، تمرکز ما بر ۱۱۰ آیه است که برای عموم متدینین آشنا هستند، است تا معنا و ابعاد فردی و اجتماعی این آیات بهصورت عمیقتر تبیین شود. این مرحله تا عید مبعث و یک ماه پیش از ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. همچنین برای ایام تابستان و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان نیز برنامهریزی ویژهای شده است.
رئیس سازمان دارالقرآن در پاسخ به خبرنگار کیهان درباره استقبال نسل جدید از طرح زندگی با آیهها توضیح داد: آمارها گویای استقبال نسل جدید است. به طور مثال، در کمیته امداد بیشترین شرکتکنندگان بین ۱۰ تا ۳۰ سال سن داشتند. در میان افرادی که وارد فرآیند اخذ مدرک شدند هم میانگین 30 تا 40 است. ما یک زیرساخت هم خاص افراد زیر 7 سال طراحی کردیم که بالغ بر 600 هزار نفر نصب دارد و تعداد زیادی هم در ماه رمضان استفاده کردند. وی یادآور شد: در مناسبتهای مذهبی مانند محرم، اربعین و هفته وحدت، طراحیهای محتوایی خاصی خواهیم داشت. بهعنوان مثال، در ایام محرم، ۱۲ آیه از این مجموعه در منابر و هیئات مذهبی مطرح خواهد شد. وی تفاوت گام سوم با مراحل پیشین را چنین تشریح کرد: در این مرحله تلاش میکنیم جذابیت محصولات را افزایش دهیم؛ بهویژه در ماه رمضان، محصولاتی که با بهرهگیری از هوش مصنوعی، فضای کمیک و طنز طراحی شدند، بازخورد بالایی داشتند. همچنین، از آیات آسان به آیات دشوارتر حرکت میکنیم تا انس با قرآن برای مخاطبان تسهیل شود. حجتالاسلام تقیزاده در پایان با اشاره به روند اعطای مدرک به حافظان قرآن گفت: تلاش داریم تا با مرتبهبندی سطح حفظ، حافظان را به گامهای بالاتر سوق دهیم. در دو سال اخیر، شاهد رشد ۵۰ درصدی در حفظ عمومی و ۴۰ درصدی در حفظ تخصصی بودهایم. مشارکت برادران اهل سنت نیز در آزمونهای تخصصی دو برابر شده که این امر نشاندهنده رویکرد ملی و وحدتآفرین این نهضت قرآنی است. محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، نیز در ادامه این نشست استقبال مردمی را خیرهکننده دانست و گفت: چه از طریق تماس با سامانه ۱۶۲، فضای مجازی، نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما و چه در برخوردهای مردمی، این پیام دریافت میشد که رسانه ملی با این طرح، آیات زندگیساز را به زندگی مردم آورده است. در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین متقیفر، معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره)، از مشارکت گسترده مددجویان در این طرح ملی خبر داد و گفت: از میان ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار مددجوی تحت پوشش کمیته، بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار نفر در این طرح مشارکت کردند و حدود ۶۳۰ هزار نفر نیز موفق به دریافت گواهی پایان دوره شدند.