زاکانی: طی 42 ماه گذشته 17 ایستگاه مترو در تهران افتتاح شد
شهردار تهران گفت: طی ۴۲ ماه گذشته ۱۷ ایستگاه مترو در تهران افتتاح شد و در هفته پیش رو نیز یک ایستگاه دیگر در میدان خراسان با سبک معماری ویژه به عنوان زیباترین ایستگاه مترو تهران افتتاح خواهد شد.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در پیش خطبههای نماز جمعه تهران با اشاره به شرایط کنونی کشور و منطقه گفت: ایران امروز شرایط ویژهای را تجربه میکند از یک طرف با مشکلاتی مانند ناترازی انرژی و ارزی روبهرو هستیم و از یک طرف دشمن عنودی مانند آمریکا مقابل ما وجود دارد که از هیچ تلاشی برای دشمنی فروگذاری نمیکند، میان رؤسایجمهور آمریکا نیز در دشمنی با ایران هیچ تفاوتی وجود ندارد و فرقی بین دموکرات و جمهوریخواه نیست.
وی افزود: در مواجهه با چنین وضعیتی دو راهحل وجود دارد؛ نخست اینکه تکیه بر توان داخلی کنیم و در کنار آن از ظرفیتهای خارجی مانند کشورهای همسایه و سایر ملتهای مخالف با آمریکا بهره ببریم. راهحل دیگر نیز در این است که برای حل مشکلات کشور به سراغ مسبب اصلی آن برویم که حتی به دوستان خود نیز رحم نمیکند.
ایده بازگشت به آمریکا
ره به ناکجاآباد دارد
شهردار تهران ادامه داد: ایده بازگشت به آمریکا ره به ناکجا آباد دارد که رهبر انقلاب نیز نسبت به عواقب آن تذکر دادند. در دهه ۹۰ نیز بخش کوچکی از این تجربه شکستبار را حس کردیم، اما در نقطه مقابل تجارب مثبت و ارزشمندی از تکیه بر توان داخل در حل مشکلات داریم. از طرفی بخش عمدهای از مشکلات کشور به داخل بازمیگردد نه تحریم.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مدیریت شهری ششم تهران به دنبال رشد مادی و معنوی پایتخت بودیم لذا به سمت تغییر رویکرد در مدیریت رفتیم و مردم را محور تحولات در مدیریت شهری قرار دادیم. معتقدیم راهحل مشکلات در میدان دادن به مردم است و استفاده از ظرفیت بالای آنان.
وی تاکید کرد: وقتی مدیریت ششم شهری تهران آغاز شد دو سال و نیم در تنش مالی بودیم به حدی که مدیریت شهری قبل برای پرداخت حقوق نیز به سمت قرض گرفتن از بانک رفته بود و میزان صدور پروانه ساخت از ۳۱ هزار سال ۹۱ به ۵۴۰۰ مورد رسیده بود که با این روند تهران به فرسودگی میرفت.
شهردار تهران ادامه داد: شهرداری تهران ۱۲۰۰ حساب داشت که در نخستین گام آن را با انضباط مالی تبدیل به یک حساب کردیم و در ظرف یک هفته از تنش مالی خارج شدیم.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای کاهش آلودگی هوا در نخستین گام به سراغ مناسب سازی خدمات با هدف کاهش سفرهای درون شهری رفتیم به همین منظور نرمافزار شهرزاد طراحی شد که با استفاده از آن خدمات در درب منزل تحویل داده میشود این نرمافزار هم اکنون ۴ میلیون کاربر دارد.
وی ادامه داد: در گام بعدی به سراغ بالا رفتن کیفیت حملونقل عمومی از طریق توسعه زیرساختها رفتیم تا در نتیجه این توسعه اقبال مردم به استفاده از حملونقل عمومی بیشتر شود. طی ۴۲ ماه گذشته ۱۷ ایستگاه مترو در تهران افتتاح شد و در هفته پیش رو نیز یک ایستگاه دیگر در میدان خراسان با سبک معماری ویژه به عنوان زیباترین ایستگاه مترو تهران افتتاح خواهد شد.
تا به امروز مدیریت شهری ششم
۱۴۶۴ اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی اضافه کرده است
شهردار تهران در ادامه پیرامون توسعه ناوگان اتوبوسرانی پایتخت گفت: در حوزه اتوبوس شاهد تحولات جدی در تهران هستیم. در آغاز فعالیت مدیریت شهری ششم تهران ۱۸۷۸ اتوبوس داشت که از این رقم ۸۶۰ دستگاه آن در گردش بود. تا به امروز مدیریت شهری ششم ۱۴۶۴ اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی اضافه کرده و سال آینده ۳۶۴۰ اتوبوس دیگر نیز به این عدد اضافه میشود. به جز ۲۷۱ دستگاه سایر اتوبوسها با منابع شهرداری تهران تأمین شده است.
وی افزود: برقیسازی گام سوم اقدامات انجام شده توسط شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا بود. در همین رابطه قرارداد خرید ۳۰۰۰ اتوبوس و ۲۷۵۰۰ تاکسی برقی را منعقد کردیم که فرآیند تحویل ۱۷۰۰ مورد
از این تاکسیهای برقی به تاکسیرانها هفته آینده آغاز میشود. زاکانی تاکید کرد: در حوزه توسعه زیرساختهای شهری آزادراه شهید شوشتری و دو بزرگراه یادگار امام و فاز دوم شهید بروجردی به زودی افتتاح میشود، همچنین به زودی فرآیند ساخت سومین بزرگراه نیز آغاز خواهد شد.
شهردار تهران گفت: یکی از پروژههای در دست اقدام شهر تهران ۹۸ اصلاح تقاطعی در معابر پایتخت است، ۳۴ مورد آن تاکنون به سرانجام رسیده است و تعدادی دیگر نیز در دست انجام است و تا نیمه نخست سال آینده باقی موارد نیز تکمیل میشود. در نتیجه این اصلاح تقاطعی شاهد صرفهجویی روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین در پایتخت خواهیم بود.
وی ادامه داد: در این ۴۲ ماه پروژههای بزرگی را آغاز کردیم که بخشی از آن را تکمیل کردیم و بخشی در شرف تکمیل است. به عنوان مثال ۷۷۵۰ هکتار به فضای سبز شهری تهران اضافه کردیم. مجموع مساحت فضای سبز پایتخت از ۵۰ هزار هکتار که از سال ۶۵ تاکنون تحقق آن هدف مدیریت شهریهای مختلف بود، گذشته است. این در حالی است که میانگین اضافه شدن سالانه فضای سبز در دهه ۹۰ سالانه ۹۵۰ هکتار بود اما در دوره جدید مدیریت شهری این رقم به طور میانگین به ۱۷۰۰ هکتار در سال رسید.