kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۵۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
با حضور شهردار و رئیس شورای شهر تهران انجام شد

بهره‌برداری از مرحله نهائی تقاطع‌ سه‌سطحی نواب‌– تندگویان و کاهش ۵ کیلومتری مسیر شهروندان

 
 
 
مرحله نهائی سه‌سطحی تقاطع نواب- تندگویان، روز شنبه در قالب پویش امید و افتخار و با هدف تسهیل تردد‌های بزرگراهی در جنوب‌غرب تهران به بهره‌برداری رسید.
به گزارش پایگاه خبری شهر، آئین بهره‌برداری از تقاطع سه‌سطحی بزرگراه‌های شهید نواب صفوی (شهید یارجانی) و شهید تندگویان صبح روز شنبه ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی دیگر از مدیران شهری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران درباره این پروژه گفت: این پروژه سی‌ونهمین پروژه تکمیل‌شده در این دوره از مدیریت شهری است. حجم عملیات نشان‌دهنده حجم پویایی معاونت فنی و عمرانی در این دوره است. تا بهار سال آینده ۲۱ پروژه دیگر تکمیل خواهد شد ‌و تعداد پروژه‌ها به ۶۰ پروژه خواهد رسید.
مهدی صداقتی با بیان اینکه این پروژه با شروع این دوره مدیریت شهری و مبتنی بر دستور معاونت فنی برای از سرگیری تکمیل آن انجام شد، اظهار داشت: این پروژه سه سال به طول انجامید و بزرگراه‌های بعثت، نواب صفوی و تندگویان بخش‌های پیوسته این پروژه هستند که با وجود معارضین متفاوت تاسیساتی، تغییرات بسیار در طرح انجام شد و اقدام ترافیکی که باعث انجام هفت مرحله انحراف ترافیکی شد، صورت گرفت. با توجه به بار ترافیک قابل ملاحظه در محل اجرای پروژه، با هماهنگی پلیس راهور، انحراف ترافیکی پیرامون پروژه اعمال شد. صداقتی با اشاره به اینکه در ایام پایانی سال جاری در حال برنامه‌ریزی برای سال آینده هستیم، افزود: دو سال با رکورد بیش از یک‌میلیون و پانصد هزار تن آسفالت‌ریزی گذرانده شد و برای سال آینده برنامه داریم که این مهم را محقق کنیم و بگوییم که حداقل بزرگراه‌های تهران به یک کیفیت قابل‌قبول رسیده است.
 تسهیل تردد در 10 گلوگاه‌ حساس ترافیکی پایتخت 
شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: بزرگ‌ترین مشکل شهر آلودگی هوا و ترافیک است که باعث شده است شاهد تعطیلی تهران باشیم. به طوری که بنا بر آنچه که معاونت ریاست‌جمهوری اعلام کرده، هر روز تعطیلی مدارس هزار میلیارد ضرر مستقیم و هر روز تعطیلی ادارات دو هزار و 400میلیارد ضرر مستقیم در پی دارد.
علیرضا زاکانی تاکید کرد: در تهران سالانه هفت‌هزار فوت به واسطه آلودگی هوا داریم که یک مورد آن هم قابل چشم‌پوشی نیست؛ حل این مشکل نیاز به چاره‌اندیشی درست است، لذا با همت شورای شهر بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل انجام شد و امسال نیز ۴۹درصد بودجه به این حوزه اختصاص پیدا کرد و در اصلاحیه جدید شورا این رقم به بالای ۵۰درصد می‌رسد. با تغییر نگاه موضوع اصلی ما شد حل مشکلات شهروندان، به طوری که با اجرای پروژه‌های اصلاح تقاطعی در دست اقدام، ۳۳۰ کیلومتر مسیر مردم کاهش پیدا می‌کند.
زاکانی اظهار داشت: در معاونت فنی عمرانی پروژه‌های خوبی با هدف تسهیل رفت‌وآمد شهری در جریان است. به عنوان نمونه آزادراه شهید شوشتری به طول ۹.۲ کیلومتر بهار سال آینده به همراه فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی افتتاح می‌شود. یال غربی بزرگراه یادگار امام(ره) نیز پس از رفع انسداد میدان فتح نیمه اول سال آینده تکمیل خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در تهران حدود 10 گلوگاه‌ حساس ترافیکی داریم که اخیراً در شورای شهر بودجه‌ای به رقم ۴۰۰میلیارد برای تغییر شکل و شرایط این گلوگاه‌ها با هدف تسهیل در رفت‌وآمد خودروها و کاهش ترافیک تصویب شده است.
شهردار تهران تاکید کرد: در دوره جدید مدیریتی شهری به طور میانگین سه‌برابر دوره‌های پیشین در خیابان‌های تهران آسفالت‌ریزی شده است. سال گذشته یک‌میلیون و پانصدهزار تن آسفالت‌ریزی شد و امسال نیز با توجه به توقف‌هایی که به دلیل آلودگی هوا داشتیم تاکنون یک‌میلیون و ۵۰۹هزار تن آسفالت‌ریزی در پایتخت داشته‌ایم. زاکانی ادامه داد: علاوه‌بر نوسازی کارخانه‌های قبلی، در دوره جدید دو کارخانه تولید آسفالت نیز احداث شد. همچنین به‌زودی کارخانه ۲۴۰تنی دیگری به بهره‌برداری می‌رسد که در آن با بازیافت تراشه‌های آسفالت استفاده شده، بار دیگر قیر و آسفالت تولید می‌شود.
 کاهش 200 کیلومتری مسیر در تهران طی 3 سال
معاون فنی و عمران شهرداری تهران نیز در این مراسم به بیان نکاتی پیرامون پروژه پرداخت و اظهار داشت: در ابتدای این دوره از مدیریت شهری باید ببینیم چه تشخیص‌هایی دادیم که الان ثمرات آن را می‌بینیم. تشخیص این بود که زیرساخت‌های شهر تکمیل شود، از فرسودگی فاصله بگیریم، به حمل‌ونقل عمومی توجه کنیم و پروژه‌هایی طراحی شود که گره‌گشا باشد.
عباس شعبانی افزود: تشخیص این بود که زیرساخت‌های عمرانی در محلات را توسعه بدهیم و بیش از هزار و دویست کیلومتر نهر و جدول در تهران ایجاد شده است. دو کارخانه آسفالت افتتاح شده و کارخانه بعدی در دست اقدام است.
شعبانی با بیان اینکه کاهش یک میلیون لیتر بنزین و کاهش مسافت طی شده از برنامه‌های معاونت فنی و عمران بود، ادامه داد: این چیزی نبود که با تعویض افراد و معاونان به تعویق بیفتد. 
وی بیان داشت: بزرگراهی که بین تبریز و ارومیه شکل گرفت ۱۲۵ کیلومتر کاهش مسیر داد اما ۲۹ سال به طول انجامید. دو کوه هم تراشیده شد و در دریاچه ریخته شد. تعداد تردد ماشین هم یک‌بیستم ماشین‌هایی است که در بزرگراه‌های ماست. این در حالی است که طی ۳ سال ۲۰۰ کیلومتر کاهش مسیر در این دوره انجام شده است.
به گفته معاون عمرانی شهردار تهران، کاهش پنج کیلومتری پیمایش‌های اضافی شهروندان بابت دسترسی‌های ناقص این تقاطع، کاهش ترافیک میدان بهمن و محله‌های نازی‌آباد، جوادیه و خانی‌آباد از جمله آثار بهره‌برداری از این طرح است.
 حل مشکل مردم با افتتاح تقاطع سه‌سطحی
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: این‌جا را به خاطر اینکه عموماً در مسیر بهشت‌زهرا(س) مشاهده می‌کنم آشنایی دارم. مسیر طولانی و دور زدن در میدان بهمن یک دردسر بزرگی بود و سختی بسیاری را به مردم می‌داد.
مهدی چمران با بیان اینکه حالا با یک حرکت سه‌سطحی این موضوع حل شده و باید مابقی یعنی پلی که در میدان بهمن به آن نیاز داریم تکمیل شود، گفت: البته در تهران هر چه از این کارها کنیم به خاطر ترافیک بالا چیزی از حجم تردد کم‌ نمی‌شود. به هر حال با همین کارهای علمی و اجرائی می‌توان مسیر را کوتاه کرد و از شدت ترافیک کاست. باید خدا را شکر کنیم که برنامه‌ریزان در مدیریت شهری تهران تلاش کردند و به این نقطه رسیدیم.
وی با تاکید بر اینکه بخش اول آزادراه شوشتری را فکر می‌کردیم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسانیم ولی امیدواریم تا پایان بهار تکمیل شود، افزود: همچنین امتداد بزرگراه یادگار امام(ره) که چهار سال ناتمام مانده بود، با تلاش شبانه‌روزی جان گرفته و امیدواریم بشود این بزرگراه شمالی- جنوبی شهر را از شمالی‌ترین نقاط به جنوبی‌ترین نقاط متصل کنیم تا مردم در آسایش بیشتری این مسیر را طی کنند.