صدور دستور قضائی برای تخلیه کشتی حامل ۱۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی مظنون به قاچاق
رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به صدور دستور قضائی برای تخلیه کشتی حامل ۱۰میلیون لیتر فرآورده نفتی مظنون به قاچاق از تشکیل پرونده قضائی برای یکی از پالایشگاههای خصوصی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری میزان، مجتبی قهرمانی با اشاره به توقیف کشتی حامل محموله ۱۰میلیون لیتری فرآوردههای نفتی مظنون قاچاق متعلق به یکی از پالایشگاههای خصوصی استان هرمزگان گفت: بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع و به دستور دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس و رسیدگیهای قاطع در دادسرای مرکز استان، کشتی حامل این محموله سنگین توسط پلیس امنیت اقتصادی مستقر در یکی از بنادر هرمزگان توقیف شد.
قهرمانی افزود: پس از توقیف کشتی و بررسی اسناد و مدارک آن، مشخص شد که از محموله مذکور نمونهگیری انجام نشده است که در ادامه از محموله نمونهبرداری شد و نتایج حاصل از ارزیابی نمونهها توسط کارشناسان فنی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی حکایت از آن دارد که این محموله با فرآوردههای اصلی پالایشگاه و شرکت صادرکننده و اظهارنامه صاحب کالا که هیدروکربن اظهار کرده بودند، مغایرت دارد.
وی اظهار داشت: کارگروه تشخیص ماهیت اداره کل استاندارد استان هرمزگان و کارگروه تجدیدنظر سازمان ملی استاندارد ایران نیز مغایرت نمونههای ارسالشده را با کد استانداردسازی پالایشگاه صادرکننده، تایید کردهاند.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به اعلام جرم و تشکیل پرونده قضائی در این خصوص خاطرنشان کرد: با توجه به مغایرتهای موجود نسبت به نوع کالا در بارنامههای حمل و اظهارنامههای صادراتی، سایر اظهارنامههای این پالایشگاه در گذشته نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و به نظر میرسد در برخی از اظهارنامههای سابقالصدور نیز این مغایرتها وجود داشته و در مورد محمولههای صادراتی گذشته نیز ظّن قاچاق متصور میباشد.
قهرمانی افزود: نظر به میزان محموله و عدم وجود مخازن متناسب با حجم این محموله در استان، حسب دستور قضائی صادره مقرر گردید ضمن رعایت نکات ایمنی و انجام پشتیبانیهای لازم، مطابق با دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیندهای صادرات و واردات و عبور فرآوردههای نفتی، محموله مذکور به بندر ماهشهر منتقل و در بندر بوعلی این شهرستان تخلیه شود که پس از انتقال کشتی به بندر ماهشهر، فرآیند تخلیه از روز گذشته آغاز شده است.