kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
با صدور بیانیه‌ای اعلام شد

توافق خوب از دیدگاه دفتر تحکیم وحدت

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده شاخصه‌های یک توافق خوب را بیان کرد.


در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت)، جهت تنویر افکار عمومی و همچنین حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، شاخصه‌های یک توافق خوب را می‌شمارد:
1- دستاوردهای هسته‌ای که با زحمات فراوان دانشمندان و شهادت چند نفر از آنان به دست آمده است، حفظ شود روند تحقیق و توسعه ادامه پیدا کند و نیازهای کشور در حوزه پزشکی و تولید برق تامین شود.
2- همان‌گونه که طرف ایرانی به تعهدات خود بر مبنای توافقنامه ژنو پایبند بوده و این امر را بر پایه اعتقادات دینی خود انجام می‌دهند، این انتظار می‌رود که طرف غربی هم به تمام تعهدات خود که لغو یک جای همه تحریم‌هاست عمل کند. چرا که همه اعضای دائم شورای امنیت در این مذاکرات حضور دارند و باید بلافاصله بعد از توافق احتمالی، تمام تحریم‌های شورای امنیت را لغو کنند، از طرفی دولت آمریکا یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات است توانایی لغو تحریم‌های دولت و کنگره آمریکا را دارد و از آنجایی که خانم اشتون به نمایندگی از اتحادیه اروپا در مذاکرات حضور دارد لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز امکان‌پذیر است.
3- در این توافق نیاز به حضور داوری که مورد وثوق طرفین است می‌باشد این داور باید ضامن اجرای توافقات دو طرف باشد. در توافق ژنو کمیسیونی که این داوری را پیگیری می‌کرد شامل کشورهای 1+5 و ایران بود که واضح است ترکیب این کمیسیون به هیچ وجه نمی‌تواند برای طرف غربی الزام‌آور باشد.
4- جمهوری اسلامی ایران تجربه یک دوره اعتمادسازی برای کشورهای غربی را در سال‌های 82 و 83 دارد و در مقابل کشورهای غربی هیچ‌کدام از تعهداتشان را انجام ندادند. به همین دلیل کار عاقلانه این است که اقدامات ایران به صورت گام به گام، همزمان با طرف غربی صورت بگیرد و در ازای محقق شدن هر یک از تعهدات طرف غربی، دولت ایران هم یکی از تعهدات خود را اجرایی کند.