kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام مطرح شد

ماموریت داعش مبارزه با موج بیداری اسلامی است

دومین روز کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام با سخنرانی علمای برجسته مذاهب اسلامی در قم به کار خود پایان داد.


دومین روز کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام امروز در حالی در قم آغاز به کار کرد که علمای اهل سنت و شیعه ایران و بیش از 83 کشور جهان در آن حضور داشتند و به بررسی علل پیدایش گروه‌های تکفیری، مشکلات و چالش‌های پیش روی جهان اسلام و راه‌کارهای برون‌رفت از بحران‌های موجود پرداختند.
 روشنگری افکار عمومی در موضوع تکفیر مانع گسترش این جریان خواهد شد
 آیت‌الله‌سیدهاشم حسینی‌بوشهری در این کنگره ضمن تقدیر از ابتکار عمل آیت‌الله مکارم‌شیرازی در برگزاری و آیت‌الله سبحانی دبیر علمی این کنگره به تشریح موضوع تکفیر و تهدیدات آن علیه امت اسلام پرداخت و اظهار کرد: آیا تهدیدی بزرگ‌تر از این است که عده‌ای بیایند براساس تفسیر غلط از اسلام عده‌ای از مسلمانان را محکوم به خروج از دین کرده و اموال، جان و نوامیس آن‌ها را به تاراج ببرند.
آیت‌الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه تکفیری‌ها ابزاری در دست دشمنان اسلام هستند، تصریح کرد: برخی از آنان دانسته در خدمت دشمنان قرار گرفته‌اند در حالی که شاهد هستند مسجد الاقصی در معرض تخریب است و کودکان و زنان فلسطینی به قتل می‌رسند ولی هیچ واکنشی در قبال اسرائیل نشان نمی‌دهند. مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: این‌ها می‌خواهند اسلام هراسی را ترویج کنند و بدون شک حضور آنان در جهان اسلام دامنه اسلام‌هراسی را گسترش می‌دهد و اقدام سرکوبگرانه و تبعیض‌ها علیه مسلمانان را در جای جای جهان گسترش می‌دهد.
گروه‌های تکفیری به نام اسلام
به اسلام ضربه می‌زنند
آیت‌الله محمدعلی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در ادامه این کنگره با اشاره به اینکه برگزاری این نشست بسیار مهم و اساسی است، گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی بین علمای جهان اسلام موجب می‌شود تا اختلافات از بین رفته و جریان تکفیری‌ها شفاف‌سازی شود.
وی افزود: هدف تکفیری‌ها جدا کردن ملت از اسلام است و قصد دارند اسلام را به چالش بکشانند که باید نسبت به این امر هوشیار باشیم.
مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام ادامه داد: متاسفانه تکفیری‌ها به جان اسلام افتاده‌اند و با اعمال تخریبی خود می‌خواهند بر علیه مسلمانان قیام کنند و به نام اسلام به اسلام ضربه بزنند.
وجود رهبری حکیم و روابط عقلانی
 بین علمای شیعه و سنی دلیل آرامش ایران
ملا قادر قادری امام جمعه اهل سنت پاوه نیز در این همایش ضمن تقدیر از ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران از برگزاری این کنگره اظهار کرد: همه ما جمع شده‌ایم تا به دنیای اسلام اعلام کنیم که امت وسط هستیم و دینمان دین رحمت و پیامبرمان رحمت للعالمین است.
ملا قادر قادری با تاکید بر اینکه باید هوشیار باشیم تا فکرهای داعش به نوعی دیگر ظهور نکند، بیان کرد: نتیجه داعش اسلام هراسی است و آن‌ها می‌خواهند اسلام در جهان رشد نکند و بعد از بیداری اسلامی این تفکر به شدت توسط آمریکا و متحدانش در جهان دنبال شد.
امام جمعه اهل سنت پاوه با اشاره به اینکه ما در ایران سنی و شیعه 35 سال به راحتی در حال زندگی هستیم، خاطرنشان کرد: با وجود خیلی از مشکلات کشور ما با تمام دشمنی‌ها امن‌ترین و راحت‌ترین کشور منطقه است و دلیل این آرامش وجود رهبری حکیم در این مملکت و عقلانیت و همفکری روحانیون اهل تشیع و اهل تسنن است که امیدواریم این تفکر به همه جا منتشر شود
اعلام انزجار از اقدامات
 گروه‌های تکفیری به نام اسلام
شیخ شرف‌الدین شمس‌الدین از اندیشمندان برجسته جهان اسلام نیز در کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام با اشاره به اینکه حضور علمای جهان اسلام در این کنگره به منظور اعلام مراتب محکومیت خود نسبت به عملیات خراب‌کارانه و فجایع ضد انسانی و ضد بشری گروه‌های تکفیری اظهار کرد: ما اعلام برائت و انزجار خود را نسبت به اقداماتی که گروه‌های تکفیری علیه بشریت و به نام اسلام انجام می‌دهند، اعلام کنیم.
این اندیشمند جهان اسلام با تاکید بر اینکه همه می‌دانند در بسیاری از کشورهای اسلامی حکامی غیردینی حکومت می‌کنند، بیان کرد: این رژیم‌ها سبقه دینی ندارند و این باعث می‌شود که چنین جریاناتی در جهان اسلام شکل بگیرد و به سرعت در کشورهای عربی و اسلامی رشد کند.
تجدید گفتمان تمدن اسلامی
 سرآغاز رفع بحران‌های جهان اسلام
آیت‌الله علیرضا اعرافی رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه در این همایش با اشاره به اهداف بلند برگزاری این کنگره با حضور شخصیت‌های برجسته و اندیشمندان فرق و مذاهب اسلامی اظهار کرد: روشن است که این جمع بزرگ علما و مراجع بزرگ دینی جایگاه ریشه‌دار و نقش برجسته‌ای در رفع مشکلات امت اسلامی دارند.
رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای رفع مشکلات مسلمانان پرداخت و بیان کرد: تاکید بر گفتمان تمدن اسلامی و تجدید یک تمدن اسلامی براساس اصول اصیل اسلامی که پاسخگوی تمام نیازهای جوامع بشری است یکی از راهکارهای غلبه بر چالش‌ها است.
مدل وحدت جمهوری اسلامی
 الگویی برای همه مسلمانان است
الله‌شکور پاشازاده مفتی آذربایجانی نیز در این کنگره اظهار کرد: در حال حاضر برخی نیرو‌ها با قصد و غرض درصدد ایجاد درگیری و تفرقه میان مسلمانان هستند. وی افزود: تفرقه‌ها و جنگ‌هایی که در سال‌های اخیر روی داده مخالف با آن شعارهایی است که غربی‌ها در مورد دموکراسی سر می‌دهند.
مفتی آذربایجانی با بیان اینکه رسم کاریکاتور‌ها و پخش فیلم‌هایی موهن در مورد پیامبر اکرم (ص) موجب درگیری‌های قومی و مذهبی می‌شود گفت: در همین روز‌ها شاهد هستیم که قدس شریف و مسجدالاقصی مورد تهاجم صهیونیست‌ها قرار گرفته و توهین‌های زیادی صورت می‌گیرد؛ تمام این هجمه‌ها علت درگیری‌های فراوان در منطقه هستند و همه مسلمانان را به صلحی فراگیر دعوت می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دولت‌های غربی با راه‌اندازی تکفیری‌ها از جمله داعش، کشورهای اسلامی را تهدید می‌کنند تا ثروت‌های آنها را به دست بگیرند.
شکور پاشازاده با بیان اینکه وظیفه همه مسلمانان است که مدل وحدت را پیگیری کنند گفت: جمهوری اسلامی الگویی برای وحدت میان همه اهل اسلام ایجاد کرده و حضرت امام خمینی (ره) این مدل را معرفی کردند و رهبری کنونی انقلاب نیز این روش را ادامه می‌دهند؛ این روش می‌تواند سد محکمی در برابر گروه‌هایی مانند داعش و تکفیری‌ها باشد.
اقدامات تکفیری به ضرر جهان اسلام
 و خلاف مصالح مسلمانان است
علی اکبر ولایتی در حاشیه حضور در کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران به اقدامات گروه‌های تکفیری اشاره کرد و گفت: تکفیری‌ها با اقدامات خود چهره اسلام را در دنیا مشوش کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بیگانگان به استفاده از اندیشه‌های تکفیری به دنبال این هستند که بین مسلمانان ایجاد تفرقه و اختلاف کنند تصریح کرد: دشمنان از طریق توطئه تکفیر به دنبال ایجاد تفرقه بین دنیای اسلام هستند و می‌خواهند از طریق جریان تکفیر چهره اسلام را مخدوش کنند.
وی حضور علمای اهل سنت در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در این کنگره با حضور علمای جهان اسلام اقدامات تکفیری‌ها مورد بحث قرار گرفته و راه حل ریشه کن شدن این مشکل وحدت علمای جهان اسلام است.