kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۲۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴

سوگواره هنرهای عاشورایی در بیش از 50 کشور (اخبار ادبی و هنری)

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری از سالانه شدن سوگواره هنرهای عاشورایی خبر داد و گفت: از سال آینده فراخوان این مراسم در 50 و اندی كشور مسلمان منتشر خواهد شد.


مرتضی گودرزی دیباج مدیر مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری در نشست خبری هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی كه دوشنبه سوم آذر در حوزه هنری برگزار شد، گفت: قرار است پس از وقفه یك ساله‌ای كه در برگزاری سوگواره هنرهای عاشورایی رخ داده، این مراسم به صورت سالانه برگزار شود و برنامه‌های جدیدی برای عمیق‌تر كردن این حركت هنری و آیینی در نظر داریم.
وی درباره دلیل و هدف برگزاری سوگواره هنرهای عاشورایی نیز، گفت: نمی‌خواستیم با برگزاری این مراسم مانند بسیاری از سازمان‌ها و نهادها كه جشنواره‌ها و كنگره‌های اینچنینی برگزار می‌كنند، تنها نمایش داده باشیم. بلكه این سوگواره از ابتدا با نگاهی كاربردی پایه‌گذاری شد و بنا داشتیم و داریم كه آثار هنری را توسط جوانان معتقد و خلاق در حوزه هنر عاشورایی خلق كنیم و این آثار را در فضای عمومی كشور، اماكن و محیط‌هایی كه مستقیما با مردم در ارتباط است قرار دهیم.
مدیر مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری ضمن ابراز خوشحالی از این كه بخشی از آثار تولید شده در دوره‌های پیشین سوگواره هنرهای عاشورایی در اماكن مختلف استفاده شده است، عنوان كرد: در چند سال اخیر شاهد ساماندهی خوبی در اقلام تزیینی كه برای هیئت‌های مذهبی و مساجد به كار می‌رود، بوده‌ایم و این رشد عرضه آثار به لحاظ كیفی و رشد گرافیك مذهبی به ویژه در عرضه عاشورایی جای تقدیر و تشكر دارد و ما نیز دست هنرمندان جوانی كه در این زمینه آثار خلاقانه می‌آفرینند را به گرمی می‌فشاریم.
وی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: طی دوره‌هایی كه سوگواره هنرهای عاشورایی برگزار شده است، تلاش كرده‌ایم تا آثار به دست كسانی كه متقاضی استفاده از آنها هستند، برسد. برای نخستین بار این سوگواره تمام فایل‌های آثاری كه راه یافته به بخش مسابقه هستند را بطور رایگان در اختیار علاقه‌مندان، سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌های متقاضی قرار می‌دهد.
وی همچنین با اشاره به این كه قرار است سوگواره هنرهای عاشورایی از سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود، اظهار كرد: فراخوان این سوگواره در 50 و اندی كشور مسلمان جهان منتشر می‌شود و از تمام مسلمانان و دوستداران اباعبدالحسین (ع) آثار دریافت می‌شود.
گودرزی همچنین با اشاره به این كه در این دوره جشنواره ارتباط بین داوران و شركت‌كنندگان بطور مستمر برقرار خواهد بود، تصریح كرد: داوران سوگواره در روزهای برگزاری، در كارگاه مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری واقع در طبقه دوم ساختمان اداری حوزه هنری حضور خواهند داشت و پاسخ گوی سوالات و نظرات شركت‌كنندگان هستند. البته جای نشست‌های تخصصی در همایش خالی است و تلاش می‌كنیم در صورت امكان چند كارگاه تخصصی در طول برگزاری همایش داشته باشیم.