kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۱۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴

کوتاه اقتصادی


* پیشرفت فیزیکی پالایشگاه فاز 17 و 18 میدان پارس جنوبی از 93 درصد گذشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه جاری نخستین ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه وارد مدار تولید شود. حسن بویری با اشاره به این که هم اکنون 20 روز از آماده‌سازی سکوی 18 پارس جنوبی، خط لوله‌های دریایی و میان فازی می‌گذرد، گفت: ارسال گاز ترش به خشکی منوط به آمادگی پالایشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبی است. مجری فاز 17 و 18 پارس جنوبی تصریح کرد: طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی در مجموع به غیر از دو سکوی اقماری این فاز که در شرکت صدرا در حال ساخت است، هم اکنون بیش از 91 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
* سازمان ملل اعلام کرد: به ازای هر دلاری که روی آب و بهداشت سرمایه‌گذاری شود، 4/3 دلار درآمد، به شکل کاهش هزینه مراقبت‌های بهداشتی، ایجاد می‌شود. بنا به اعلام این سازمان، 2/5 میلیارد نفر در جهان هنوز به خدمات اولیه بهداشتی دسترسی ندارند.در حالی که تلاش‌های جهانی برای بهبود آب و بهداشت شتاب بیشتری گرفته است، خلأهای سرمایه‌گذاری همچنان به این فرایند صدمه می‌زند.مایکل جراند رئیس بخش آب سازمان ملل گفت: اگر می‌خواهیم آینده‌ای بسازیم که در آن همه از امکان سالم زیستن برخوردار باشند، باید آب و بهداشت از اولویت‌های بی‌چون و چرا باشند.
* رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به افزایش 20 درصدی معاملات خرید و فروش مسکن در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: تا  پایان سال ثبات نسبی را در قیمت‌ها داریم و معتقدم که نتیجه توافقات 5+1 هرچه باشد باز هم تغییری در حوزه قیمت‌گذاری مسکن نداریم.
* رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: بی‌نظمی در صادرات، اول از همه به اتاق بازرگانی تهران باز می‌گردد و اتاق بازرگانی تهران در بروز مشکلات صدور کارت بازرگانی مقصر است. اسدالله عسگراولادی بر ضرورت اصلاح نحوه صدور کارت بازرگانی تأکید کرد و گفت: به حذف کارت بازرگانی معتقد نیستم بلکه روند دریافت آن باید اصلاح شود چون تشریفات زیادی برای صدورش وجود دارد. وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران در این زمینه سخت‌گیری‌های بیشتری داشته و روند تشریفات زیادی برای صدور کارت باید سپری شود، اظهار کرد: برای صدور این کارت، مفاصا حساب مالیاتی دریافت می‌شود. علاوه بر آن یک در هزار و سه در هزارهایی که اتاق بازرگانی از صادرات می‌گیرد، همه این عوامل باعث شده که روند صدور کارت بازرگانی با کندی مواجه و دیر صادر شود.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 2254 الی 2259، 2276 الی 2279 و 2665، 3680 و 5683 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.