kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
با حضور مقامات ایران، ترکمنستان و قزاقستان

خط آهن گرگان- اینچه‌برون هفته آینده افتتاح می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم 88 کیلومتری ایران در خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان آماده افتتاح است که تا دوازدهم ماه جاری با حضور مقامات سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به بهره‌برداری می‌رسد.


عباس آخوندی دیروز در تشریح عملیات احداث زیرساخت‌ها و توسعه ریلی کشور اظهار داشت: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی، اتصال شبکه ریلی داخلی به خط آهن کشورهای همسایه در راستای توسعه هر چه بیشتر ترانزیت است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در راستای تعاملات بین‌المللی ایران با کشورهای همسایه و جهان خط آهن گرگان- اینچه‌برون تکمیل شد که در توسعه حمل‌ونقل ریلی نقش مؤثری دارد.
وی گفت: بخش عمده ترانزیت بین چین و غرب اروپا بیش از 350میلیون تن در سال است که اگر خط آهن ایران - ترکمنستان- قزاقستان تکمیل شود در نقش یک کریدور ترانزیتی مؤثر عمل کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: در کنار کریدورهای شمال به جنوب کریدورهای شرقی و غربی نیز در کشور فعال است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: کریدور شرق خزر از ایران تا ترکمنستان و قزاقستان با تلاش سه کشور تکمیل می‌شود و بخش گرگان تا اینچه‌برون روز سوم دسامبر مصادف با 12 آذر افتتاح رسمی خواهد شد.
وی گفت: امیدواریم بازاریابی مشترک توسط سه کشور در این خط ملی به خوبی انجام شود تا کریدور نقش مؤثری در ترانزیت کالا داشته باشد.
آخوندی یادآور شد: سرعت قطارهای مسافری در این مسیر ریلی 160 کیلومتر بر ساعت و سرعت قطارهای باری 120 کیلومتر بر ساعت است.
وی گفت: همزمان با افتتاح این کریدور ریلی افزایش ظرفیت محورهای داخل در دستور کار قرار گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امیدواریم در اقدام مناسب کریدور ریلی خواف-هرات نیز تکمیل شود.
آخوندی گفت: سه کریدور گرگان- اینچه‌برون، خط آهن تهران- قزوین- رشت- آستارا و کریدور ریلی خواف- هرات جزو اولویت‌های وزارت راه است.
وی یادآور شد: همچنین دنبال این هستیم تا خط آهن شمال به جنوبی دیگر فعال شود که در این راستا امکان ساخت قطعه‌ای از این مسیر ریلی با مقامات ارمنی بررسی شد. بنابراین گزارش: معاون شرکت ساخت با بیان اینکه 130میلیارد تومان برای تکمیل خط آهن گرگان- اینچه‌برون هزینه شده گفت: 75 درصد این پروژه در دولت قبلی و 25 درصد در دولت فعلی اجرا شده است.
سید مسعود نصرآزادانی نیز در نشست خبری درباره خط آهن گرگان- اینچه‌برون اظهار داشت: راه‌آهن کریدور ترانزیتی شرق خزر از ایران تا ترکمنستان و قزاقستان در سال 1390 حسب توافقات دولت سه کشور بررسی و تفاهمنامه‌ای در این باره منعقد شد.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه از سال 91 آغاز شد، گفت: خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان حدود 900 کیلومتر است که 80 کیلومتر از این مسیر در ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 120 کیلومتر در قزاقستان است.
نصر آزادانی افزود: امکان حمل 14 میلیون تن کالا در سال در این مسیر پیش‌بینی شده و ایستگاه‌ها و خطوط امکان تعویض بوژی و مبادله کالا در کریدور فراهم است.