kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳

کابینه رژیم صهیونیستی لایحه نژادپرستانه «کشور یهود» را تصویب کرد

تصویب لایحه نژادپرستانه «کشور یهود» کابینه رژیم اسرائیل را به هم ریخت و به درگیری فیزیکی وزرای کابینه منجر شد.

سرویس خارجی-

لایحه جنجالی و نژادپرستانه «کشور یهود» روز یکشنبه در شرایطی به تصویب اعضای کابینه رژیم صهیونیستی رسید که اختلافات شدیدی میان وزیران به وجود آمد و برخی از وزیران از شدت عصبانیت میز و صندلی‌ها را به سمت هم هل دادند و درگیری‌های لفظی شدیدی با هم داشتند.
برخی از وزرا نیز تهدید به استعفا و خروج از کابینه کرده و تاکید کردند که این لایحه به حقوق اقلیت‌ها لطمه وارد می‌کند و در خدمت منافع «تنگ‌نظرانه» است.
کابینه رژیم صهیونیستی این لایحه را با موافقت 15 وزیر و مخالفت 7 وزیر و در غیاب یک وزیر تصویب کرد. این لایحه به اراضی اشغالی فلسطین ماهیت دولت قومی یهود می‌دهد.
بر اساس این لایحه که تنش‌های بین فلسطینیان و اعراب ساکن در سرزمین‌های اشغالی را به شدت افزایش خواهد داد، فقط یهودیان از حقوق ملی برخوردار هستند و حق تعیین سرنوشت در «کشور یهود» خواهند داشت. به عبارت کامل‌تر، یهودیان شهروندان درجه یک خواهند بود!
بسیاری این لایحه را مغایر با اصول دموکراتیک می‌دانند و برخی فعالان نیز آن را نژادپرستانه توصیف کرده‌اند. این لایحه به قدری نژادپرستانه است که اعتراض برخی صهیونیست‌ها را نیز به دنبال داشته است.
این لایحه خواستار به رسمیت شناختن ماهیت یهودی اسرائیل، نهادینه کردن قوانین یهودیت به عنوان مبنای قانونگذاری و خارج کردن عربی از فهرست زبان‌های رسمی «اسرائیل» است!
نتانیاهو مدعی شده که لایحه تابعیت برای جا انداختن هر دو جنبه دموکراسی و یهودیت در اسرائیل، آن هم زمانی که بسیاری موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کنند لازم است!
وی افزود: «اسرائیل خانه‌ای ملی برای مردم یهود است و تک تک شهروندان آزادی مشخصی دارند و ما این را تضمین می‌کنیم، اما حقوق ملی تنها متعلق به مردم یهود است.»!
این لایحه حتی با اعتراض تزیبی لیونی وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی نیز مواجه شده است. لیونی گفته هرگز از این لایحه حمایت نخواهد کرد و هرگز به آن رای موافق نخواهد داد، حتی اگر برکنار شود.
تصویب این لایحه جنجالی در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین اعراب و یهودیان اسرائیل شدت یافته است. اعراب که حدود 20 درصد از کل جمعیت فلسطین اشغالی را تشکیل داده‌اند شدیدا با این لایحه مخالفند. این لایحه برای تبدیل شدن به قانون 26 نوامبر (15 آذر) به کنست ارسال خواهد شد.
واکنش حماس
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی را هرگز به رسمیت نخواهد شناخت، اقدام کابینه نتانیاهو در تصویب پیش‌نویس قانون شناسایی این رژیم به عنوان «کشور یهود» را زنگ خطری برای جهان اسلام دانست.
این جنبش به جامعه بین‌الملل درباره تصمیمات و اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی که به صورت آشکار در تصویب این قانون بازتاب یافت هشدار داد.
سایر رویدادها
* روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس فاش کرد، لندن پیش از حمله رژیم صهیونیستی به غزه تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارزش بیش از هفت میلیون پوند به این رژیم فروخته است.
* تونی بلر نماینده ویژه کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه با وزیر خارجه مصر درباره تحولات منطقه به ویژه مسئله فلسطین گفت‌وگو کرد.
* اتحادیه عرب قرار است 29 نوامبر (هشتم آذرماه) نشست فوق‌العاده‌ای برای بررسی اوضاع جاری فلسطین برگزار کند.
* نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک تهدید آشکار به مقامات فرانسه درباره به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین هشدار داد.
* یک فلسطینی ساکن کرانه باختری به دلیل برخورد با یک مین (مربوط به آموزش‌های نظامیان رژیم صهیونیستی) به شهادت رسید.
* منابع فلسطینی از حمله سه شهرک‌نشین صهیونیست با سلاح سرد به یک جوان فلسطینی در شمال شهر قدس اشغالی خبر دادند.