kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳

فرمانده سابق ارتش صدام: یگان‌های داعش را افسران ما آموزش می‌دهند

روزنامه القدس العربی به نقل از یک فرمانده ارشد بعثی فاش کرد افسران ارتش صدام «یگان‌های» ویژه داعش را آموزش می‌دهند.


زمانی که گروهک تروریستی داعش به سرعت شهر موصل در عراق را اشغال کرد همه نگاه‌ها به سمت بازماندگان رژیم سابق عراق در بدنه ارتش این کشور چرخید. از ماه‌ها پیش همه از خیانت افسران ارتش بعث عراق در تسلیم شهرها به داعش سخن می‌گفتند، اما اکنون یکی از این افسران این خیانت را فاش کرده، تا در این که تکفیری‌ها و بعثی‌ها دستشان در یک کاسه است، شکی باقی نماند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی از افسران عالی‌رتبه ارتش صدام دیکتاتور سابق عراق در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» فاش کرده است که او و شمار دیگری از افسران ارتش منحل شده این کشور از ماه‌ها پیش یگان‌های رزمی گروه تروریستی داعش را در موصل آموزش می‌دهند و یکی از این یگان‌های ویژه در حمله چند روز پیش به شهر «الرمادی» نقش ایفا کردند.
براساس این گزارش، در میان این افسران بعثی، 2 سرهنگ، یک سرگرد و یک سرتیپ نیز به چشم می‌‌خورند. این درحالی است که حتی با وجود این خیانت‌ها داعش روز به روز درحال عقب‌نشینی از عراق است.
تحولات میدانی
اما همزمان با رو شدن سند دیگری از همکاری بعثی‌ها با داعش، ارتش عراق همچنان پیشروی‌های خود را ادامه می‌دهد و تروریست‌ها را از مناطق مختلف عقب می‌راند.
به گزارش ایرنا، نیروهای امنیتی عراق روز یکشنبه موفق شدند منطقه راهبردی «جلولاء» واقع در استان دیاله را از دست تروریست‌های داعش آزاد کنند. پیش از این نیز منطقه «السعدیه» در این استان پاکسازی شده بود. همچنین نیروهای داوطلب و ارتش عراق روز یکشنبه طی سه عملیات بزرگ در شمال و غرب این کشور، پنج منطقه را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کردند.
در این عملیات حدود 200 تروریست داعش به هلاکت رسیدند و شماری از خودروهای متعلق به آنها نیز منهدم شدند.
اظهارات مهم نوری مالکی
از سوی دیگر مقام‌های عراقی همچنان بر نقش برخی همسایگان این کشور به ویژه عربستان و ترکیه در ایجاد بحران کنونی تاکید دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «نوری مالکی» معاون رئيس‌جمهور عراق در نشستی خبری اعلام کرد: سیاست احیای روابط با برخی از کشورهای همسایه مهم است و همان سیاستی است که دولت پیشین هم در پیش گرفته بود، اما این بهبود روابط باید مشروط به حفظ حاکمیت عراق و امنیت آن و دخالت نکردن در امور داخلی آن باشد.
معاون رئيس‌جمهور عراق تاکید کرد که تنش و بحران کنونی عراق به برخی کشورها اجازه دخالت در امور داخلی آن را داده است. اشاره مالکی به کشور ترکیه است. چندی پیش وی بر متشنج بودن اوضاع دو کشور نیز تاکید کرده بود. این اظهارات چند روز پس از سفر معنی‌دار داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه به بغداد صورت می‌گیرد.