kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷

توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری و کنترل فشار خون

رعایت اصول تغذیه سالم، انجام فعالیت‌های ورزشی و کنترل وزن می‌تواند در پیشگیری و کنترل پرفشاری خون که گفته می‌شود از هر پنج نفر بالای 30 سال احتمالاً یک نفر دچار این بیماری است، مؤثر باشد.


به گزارش مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، فشار خون ارگان‌های حساس و حیاتی بدن (قلب، عروق، مغز، کلیه و چشم) را درگیر می‌کند.فشار خون بالا یکی از اختلالات شایع در بیشتر جوامع است بطوری که از هر پنج نفر بالای 30 سال احتمالاً یک نفر دچار پرفشاری خون است و اغلب از وجود بیماری خود مطلع نیستند. این بیماری بیشتر ارگان‌های حساس و حیاتی بدن (قلب، عروق، مغز، کلیه و چشم) را درگیر می‌سازد و عوارض جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد.
فشار خون بالا بر دو نوع اولیه (در اغلب موارد علت‌های ناشناخته دارد) و فشار خون ثانویه (که اغلب علت بروز آن به سبک زندگی، بیماری‌ها و یا مصرف برخی از داروها بستگی دارد) است.
برخی از عوامل خطرساز که ارتباط با سبک زندگی فرد دارند و قابل تغییر هستند مانند اضافه وزن، فعالیت بدنی کم، سیگار کشیدن، استرس زیاد، مصرف نمک زیاد یا تغذیه نادرست و برخی عوامل غیرقابل تغییر مانند سن، جنس و سابقه خانوادگی، در پیشگیری و بروز بیماری پرفشاری خون دخیل هستند.
به یاد داشته باشیم که در کنار رعایت اصول تغذیه سالم انجام فعالیت‌های ورزشی و کنترل وزن می‌تواند در پیشگیری و کنترل پرفشاری خون مؤثر باشد.
میوه و سبزی های تازه
میوه و سبزی های تازه علاوه بر داشتن مقادیر زیادی ویتامین (مانند ویتامین ث و...) و املاح دارای فیبر نیز هستند که در پیشگیری و کنترل بیماری فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
اسید چرب امگا 3
دانه‌های روغنی (مانند آجیل خام و...)، سویا، ماهی و سایر فرآورده‌های دریایی منابع خوب از گروه لیپیدها هستند. این مواد اثرات مفیدی در کاهش فشار و تنظیم قند خون دارند.
مواد لبنی کم چرب
 و بدون چربی
مصرف لبنیات در صورتی که از نوع بدون چربی یا کم چرب باشد در کنترل فشار خون مؤثر است.
مصرف نمک
 در حد مناسب
توصیه می‌شود مصرف نمک را در غذاهای روزانه به حداقل ممکن برسانید، به خصوص در صورت ابتلا به پرفشاری خون از نمکدان در سر سفره استفاده نکنید و در موقع پخت غذا نمک در انتها و میزان کم اضافه شود.
یک قاشق چای خوری سر صاف حدود 1500 میلی‌گرم نمک (سدیم و کلرورسدیم) دارد و توصیه شده است که میزان نمک مصرفی روزانه از این مقدار باید کمتر باشد.
غذاهای فرآوری شده، کنسروها و غذاهای آماده (سوسیس، کالباس، پیتزا، انواع فست‌فودهای دیگر، غذای رستوران‌ها و...) دارای نمک زیادی هستند و باید تا آنجا که ممکن است از خوردن آن‌ها پرهیز کنید.
مواد پروتئینی از نوع سفید و بدون چربی
از گروه پروتئین‌ها توصیه می‌شود گوشت کمتر مصرف شود و در صورت استفاده چربی‌های قابل رؤیت در گوشت قبل از پخت در هنگام پاک کردن گرفته شود و بیشتر به صورت آب پز یا بخار پز آماده شود و بهتر است هرگز گوشت را سرخ نکنید.
توصیه می‌شود که بیشتر از مواد پروتئینی سفید (سه یا چهار بار در هفته) از جمله ماهی و مرغ (بدون پوست که چربی‌های آن کاملاً پاک شده) استفاده شود.