kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷

اسکلت نوزادان دوران یخبندان در آلاسکا

باستان‌شناسان در آلاسکا جسد دو نوزاد را کشف کرده‌‌اند که در دوران یخبندان یعنی حدود 11 هزار و 500 سال پیش دفن شده بودند. آنها به قبیله‌ای از نخستین ساکنان قاره آمریکا تعلق داشتند که در آن دوران اقتصادی خودکفا داشته‌اند.


به گزارش منابع خبری، گروهی از باستان‌شناسان در آلاسکا بقایای جسد دو نوزاد را کشف کرده‌اند که در دوران یخبندان زندگی می‌کرده‌اند. کشف قبر این دو نوزاد اطلاعات جالبی از شیوه زندگی انسان‌های آن دوران و آیین خاکسپاری آن‌ها در اختیار پژوهشگران قرار داده است.
باستان‌شناسان می‌گویند جسد این نوزادان جدیدترین یافته آن‌ها از دوران یخبندان در آمریکایی شمالی است.
این باستان‌شناسان حدود 10 سال است که در سرزمین آلاسکا در تپه‌ای شنی بزرگ به نام «آن وارد سان‌ریور» در جست‌وجوی نشانه‌هایی از زندگی بومیان آلاسکا در دوران کهن هستند. تپه آن وارد سان‌ریور در جنوب شرقی فیربانکس، دومین شهر بزرگ آلاسکا قرار دارد.
کاوشگران در سال 2010 میلادی باقی مانده جسد سوخته یک کودک سه ساله را در جریان حفاری‌های خود در این مکان پیدا کردند. اجسادی که اکنون کشف شده‌اند نیز 38 سانتیمتر پایین‌تر از گور آن کودک‌ دفن شده بودند.به گفته باستان‌شناسان استخوان‌های یافت شده در شرایط خوبی هستند و از قرار متعلق به یک نوزاد مرده متولد شده و یک نوزاد دیگر است که پس از تولد مرده است.آن‌ها می‌گویند هر دوی این نوزادان و کودکی که سال 2010 در این مکان یافت شده‌اند، در یک تابستان مرده‌اند و همراه با نیزه و کمان به خاک سپرده شده‌اند. باستان‌شناسان همچنین استخوان‌هایی از ماهی آزاد در گور آن‌ها پیدا کرده‌اند.
به گفته باستان‌شناسان هر سه این کودکان بی‌تردید به قبیله‌ای از نخستین ساکنان قاره آمریکا تعلق داشتند. اکنون قرار است با آنالیز «دی‌ان‌ای» جنسیت و نسبت خانوادگی احتمالی این کودکان روشن شود.