پایان فرار انبوهسازان از ساخت مدرسه با تغییر قانون
رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: با اصلاح قانون شوراهای آموزش و پرورش، انبوهسازان موظف خواهند شد بهازای ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی یا کمتر، مدرسه احداث کنند و فرار از این تعهد متوقف خواهد شد.
احمد محمودزاده در پاسخ به خبرگزاری تسنیم درباره عدم اجرای ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش و فرار انبوهسازان از ساخت مدرسه و ایجاد مشکل کمبود مدرسه در استان تهران به این دلیل اظهار داشت: در بحث تغییرات قانون شوراهای آموزش و پرورش این موضوع شفاف شد و براین اساس وزارت راه و شهرسازی ملزم شد تا در پروژههای مسکن از جمله مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، مدرسه بسازد. محمودزاده افزود: احداثکنندگان مسکن موظف شدند تا پس از ساخت مدرسه، سند آن را به نام آموزش و پرورش منتقل کنند چون در گذشته شاهد بودیم در برخی موارد، سند مدرسه به اسم آموزش و پرورش صادر نمیشد. وی ادامه داد: انبوهسازان موظف شدند برای ساخت مجتمعهای مسکونی ابتدا از آموزش و پرورش مجوز بگیرند همچنین 5 درصد ارزش واحد تجاری به حساب آموزش و پرورش واریز شود و پس از آن سازمان نوسازی مدارس مجوز ساخت را صادر میکند همچنین تا انبوهسازان از نوسازی مدارس مجوز نگیرند به آنها مجوز ساخت مجتمع مسکونی داده نمیشود. رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی با اشاره به اینکه برای فرار انبوهسازان از ساخت مدرسه بدین شکل که به جای 200 واحد مسکونی 198 واحد میساختند تا مدرسه نسازند، چاره اندیشی شد، بیان داشت: اعلام شد اگر انبوهسازی 198 واحد مسکونی یا کمتر ساخت ملزم به ساخت مدرسه باشد بدین گونه که 200 واحد به عنوان مقیاس 100 درصد در نظر گرفته میشود و براین اساس محاسبه میشود که به ازای ساخت واحد کمتر، مدرسه چند کلاسه باید بسازند یا چه رقمی را به حساب آموزش و پرورش واریز کنند. محمودزاده درباره نقش قانون شوراها درباب افزایش نظارت مردم بر آموزش و پرورش متذکر شد: نمایندگانی از مدیران، معلمان و مربیان در جلسات شوراهای آموزش و پرورش حضور دارند و به نمایندگی از مردم صحبت میکنند و در تصمیمگیری نظارت دارند.