kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۳۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲

ضعف عملکرد و اطلاع‌رسانی دولت درباره معطلی کامیون‌های ایرانی در مرز ترکیه

 
 
اطلاع‌رسانی و عملکرد دولت در زمینه معطلی کامیون‌های ایرانی در مرز ترکیه، بسیار ضعیف بوده است و معلوم نیست چرا دولت ترکیه، برخلاف توافقات قبلی عمل کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، معطلی کامیون‌داران در مرز ایران و ترکیه که به ایجاد اختلال در واردات و صادرات زمینی در مرزهای غربی کشور منجر شده، موضوعی است که به یک تصمیم سوختی از طرف ترکیه باز‌می‌گردد.
لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیون‌های ترانزیتی ایرانی از سوی ترکیه که از روزهای ابتدائی دی‌ماه امسال اجرا شد تردد روزانه صدها کامیون از مرز بازرگان را با اختلال مواجه کرده، به طوری که ترکیه برای رانندگان ایرانی، مالیات سنگین به ازای پرکردن باک‌ها درنظر گرفته که امکان پرداخت آن از سوی کامیونداران میسر نیست.
در واقع با تصمیم دولت ترکیه، از کامیون‌های با پلاک ایرانی، تا 155 درصد مالیات بیشتر بابت سوخت دریافت می‌شود. این تصمیم عجیب دولت ترکیه که برخلاف توافق‌های قبلی دو کشور برای افزایش حجم تجارت بوده، به اذعان مسئولان ترکی در رسانه‌های خود، با ادعای اصل عمل متقابل انجام شده و آنها مدعی هستند که ایران بدون توجه به پر بودن باک خودروها، به اندازه ظرفیت باک خودروها مالیات دریافت می‌کند و ترکیه با این تصمیم سختگیرانه و عجیب، در پی اجرای عملی متقابل بوده است.
این موضوع می‌تواند به اجرای طرح «باک پر» بازگردد که از سال‌های قبل در تمامی مرزهای کشور به‌دلیل ارزان بودن سوخت در داخل ایران، اجرائی می‌شود و مشخص نیست آیا تفاوتی نسبت به گذشته در ماه‌های اخیر در اجرای این طرح حاصل شده که ترکیه اقدام به این تعرفه‌گذاری مالیاتی عجیب و بدون اطلاع قبلی کرده است؟
 یک موضوع فنی سابقه‌دار
اسماعیل بقائی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در این خصوص گفت: «مشکل کامیون‌داران مرز ترکیه سیاسی نیست و یک موضوع فنی است که عمدتا بخش حمل‌و نقل ما و حوزه تأمین سوخت به عنوان نهادهای متولی به آن می‌پردازند. با این موضوع طی چندماه گذشته مواجه بوده‌ایم و پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم تا به این‌جا نرسد. این یک موضوع فنی است که سابقه خیلی مشخصی بین دو کشور دارد.»
بررسی‌ها از سازمان‌های مختلف از جمله گمرک، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای، شرکت ملی پالایش و پخش و وزارت نفت برای اطلاع از جزئیات تصمیم مرتبط ایران در ماه‌های گذشته که طرف‌های ترک، اقدام عجیب خود را اقدام متقابل نسبت به آن تصمیم اعلام می‌کنند تا امروز بی‌نتیجه مانده و مشخص نیست چرا دولت در یک موضوعی که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، سابقه روشنی دارد حاضر به اطلاع‌رسانی بموقع نیست.
موضوعی که می‌توانست با اطلاع‌رسانی بموقع نهادهای ذی‌ربط، شفاف‌سازی شود با ارسال ویدئوهای ارسالی کامیون‌دارانی که در پشت مرزها متوقف مانده‌اند اطلاع‌رسانی می‌شود و جای تعجب است در دولتی که ادعای آزادی رسانه‌های آن، گوش فلک را کر کرده، هنوز در ابتدائی‌ترین مسائل اطلاع‌رسانی مانده‌اند و شاید باقی ماندن تصمیمات و مسائل در خفا را به شفاف‌سازی ترجیح می‌دهند.
 معطلی 1000 کامیون
گفتنی است، همزمان با تصمیم سختگیرانه «لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیون‌های ترانزیتی» از سوی کشور ترکیه، از روز شنبه، هشتم دی تا به دیروز (دوشنبه، ۱۷ دی) بیش‌از یکهزار کامیون در مرز بازرگان معطل مانده‌اند. توقف کامیون‌دارها در حالی است که پیش از اعمال این قانون، روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون از مرز بازرگان تردد می‌کرد. پس از روزها توقف کامیون‌های ایرانی در مرز بازرگان قرار است به زودی برای حل این مشکل تیم کارشناسی به ترکیه رفته و با ترک‌ها گفت‌و‌گو کنند.
اخبار رسانه‌های کشور ترکیه حاکی از آن است که این تصمیم توسط دولت ترکیه با ادعای اصل عمل متقابل اتخاذ شده، بر همین اساس طبق این قانون، کامیون‌داران به ازای هر لیتر ظرفیت باک خود (اعم از اینکه پر یا خالی باشد) ۲۸ لیر یا به عبارتی برای هر باک «معادل ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان» مالیات پرداخت کنند.
برخی از کامیون‌دارهای معطل در مرز بازرگان گفته‌اند که بیش‌از یک هفته در وضعیت سخت آب و هوائی و بدون امکانات لازم در این مرز توقف کرده‌اند و همچنان هم وضعیت آنها مشخص نیست.