kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱
 رئیس سازمان تعاون روستایی کشور خبر داد

حذف دلالان محصولات کشاورزی با راه‌اندازی 3000 فروشگاه عرضه مستقیم

 
 
 
به گفته رئیس سازمان تعاون روستایی کشور برای اصلاح دلالی و واسطه‌گری سه هزار فروشگاه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ گوشتی که به قیمت ۶۰۰ هزار تومان دست مصرف‌کننده می‌رسد حتی تولیدکننده هم از آن راضی نیست. یک تولید‌کننده می‌گوید که درآمدها در حوزه کشاورزی به جیب دلالان می‌رود.
دلالی و واسطه‌گری در کشاورزی آفت شده و سابقه دیرینه دارد. ‌کارشناسان یکی از راهکارها را عرضه مستقیم کالا می‌ دانند.
«محمدرضا طلایی» مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: تا پایان دولت چهاردهم، سه هزار فروشگاه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود.
وی گفته است که تا پایان ۲۲ بهمن ۸۱۰ فروشگاه جدید برای عرضه تخصصی محصولات کشاورزی دایر می‌شود.
از سال ۱۳۴۲ تاکنون سازمان تعاون روستایی تنها ۷۰۰ فروشگاه عرضه مستقیم داشته، این در حالی است که طبق آمارها تفاوت قیمت از مزرعه تا سفره تا ۱۰ برابر هم می‌رسد.
اتحادیه‌های کشاورزی به ویژه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، ایتالیا و فرانسه، در مواردی مانند تأمین مالی، بازاریابی محصولات، و بهبود فن‌آوری‌ها به کشاورزان کمک و چالش‌های صنعت کشاورزی را مدیریت می‌کنند.
در تایلند نیز، جنبش تعاونی نقشی اساسی در رشد بخش کشاورزی ایفا می‌کند، یکی از مهم‌ترین وظایف آنها ساماندهی بازار محصولات کشاورزی است.
«علی رحیمی» کارشناس بازرگانی می‌گوید که از سال ۱۳۶۴ تاکنون ۱۸۷۳ شرکت تعاونی کشاورزی با یک میلیون و ۴۴ هزار عضو در زمینه توسعه کشاورزی شکل گرفته و ۵۵ اتحادیه تعاونی کشاورزی هم برای هماهنگی بین این شرکت‌ها تاسیس شده است.
در مقابل «ابراهیم مرادزاده» کارشناس کشاورزی می‌گوید که این شرکت‌ها به رسالت خود به خوبی عمل نکرد‌ه‌اند. اکثر این اتحادیه‌ها به جای اینکه به کشاورزان کمک کنند در بخش بازرگانی و واردات محصولات مشغول هستند،‌ بازاریابی و چانه‌زنی برای منافع کشاورزان کامل فراموش شده‌ است.
برای حذف دلالی و واسطه‌گری و بازاریابی در هند سامانه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند که کشاورزان را مستقیم به خریداران عمده وصل می‌کند.
اتحادیه اروپا هم طرحی با هدف کاهش واسطه‌ها و تقویت ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف‌کننده اجرا می‌کند.