توضیحات وزارت بهداشت در مورد ایجاد عارضه بینایی برای 9 بیمار در یک بیمارستان
معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به بروز عارضه بینایی چشمی برای 9 بیمار در بیمارستان چشمپزشکی «نگاه»، توضیحاتی درخصوص رسیدگی به این حادثه ارائه کرد.
به گزارش وبدا، در این بیانیه آمده است: «به دنبال وقوع حادثه ناگوار عارضه عفونت چشمی (اندوفتالمیت) در بیمارستان چشمپزشکی «نگاه» (تاریخ عمل جراحی 17 مهرماه 1403) که متاسفانه به از دست رفتن دید یک چشم در 9 نفر از بیماران این بیمارستان منجر شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ابراز تاسف و اعلام همدردی با آسیبدیدگان، بررسی همهجانبه موضوع را برای کشف علل آن، پیشگیری از وقوع موارد مشابه و احقاق حق خسارتدیدگان، وظیفه خود میداند و پیگیریها و بررسیهای لازم را پس از اطلاع از ماجرا و از همان مهرماه آغاز کرده است؛ در این راستا و برای اطلاعرسانی و شفافیت موضوع، توضیحات زیر به استحضار شهروندان گرامی میرسد: به دنبال وقوع این حادثه و آشکار شدن علائم عفونت در عصر روز 18 مهرماه، طبق روال معمول و بر اساس پروتکلهای وزارت بهداشت، گزارش عفونت توسط پزشکان معالج به تیم مدیریتی بیمارستان اعلام و روند درمانی بیماران توسط مسئول فنی بیمارستان پیگیری شد؛ در تاریخ 19 مهرماه، کمیته اضطراری با حضور مسئولان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان تشکیل شد.
در نخستین تصمیم ضروری، تعطیلی سریع تمام اتاقهای عمل در تاریخ 19 مهرماه اعمال شد و درمان بیماران دچار عفونت، تحت بررسی ویژه و پیگیری سریع معاونت درمان وزارتخانه قرار گرفت. در تاریخ 20 مهرماه، تیم کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای ارزیابی عوامل احتمالی دخیل در بروز عفونت در بیمارستان مستقر و نتایج ارزیابی آنها به آزمایشگاه مرجع ارسال شد. از 9 بیمار دچار عفونت در زمان ترخیص متاسفانه 4 نفر دچار کاهش دید در حد درک نور و 5 بیمار دچار کاهش دید در حد عدم درک نور بودند.
تیم اتاق عمل برای بررسیهای بیشتر و ارائه توضیحات لازم، از نظر انجام درست مسئولیت، در معاونت درمان و همچنین مراجع قضائی مورد سؤال قرار گرفتند؛ بر اساس تصمیمهای اتخاذ شده، دو نفر از کادر اتاق عمل و همچنین مسئول فنی بیمارستان که در خطای احتمالی رخداده مسئولیت داشتند، تعلیق شدند؛ همچنین ابعاد قضائی این موضوع در دادسرای جرایم پزشکی در حال پیگیری است.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اظهار تاسف و همدردی عمیق با بیماران آسیب دیده، اعلام میدارد که معاونت درمان و اداره کل بازرسی این وزارتخانه در تمام مراحل بررسی موضوع این پرونده، به طور جدی پیگیریهای لازم را انجام دادهاند و بررسی همهجانبه موضوع را تا مشخص شدن دقیق ابعاد آن ادامه خواهند داد و درباره آن اطلاعرسانی خواهند کرد.»