کد خبر: ۳۰۱۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
بررسی عملکرد شاگردان نصیرشلال در مسابقات قهرمانی جهان

جان دوباره وزنه‌برداری ایران با درخشش جوانان/امید به موفقیت در بازی‌های آسیایی و المپیک بالا رفت

 
 
 
 
سرویس ورزشی-
تیم ملی وزنه‌برداری ایران با توجه به عملکردی که در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۴ بحرین از خود نشان داد امیدواری به آینده را زنده کرد و انتظار می‌رود در بازیهای‌آسیایی ناگویا و المپیک لس‌آنجلس بتواند ناکامی دوره قبل را جبران کند.
مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۴ در بحرین با اتفاقات خوبی برای ایران به پایان رسید. ایران در بخش مردان ۱۰ وزنه‌بردار داشت که پنج نفر از آنها توانستند یک طلا، سه نقره و شش برنز بگیرند. هرچند سهم شاگردان نواب نصیرشلال از مدال طلای مسابقات تنها یک مدال بود اما همان مدال طلا ارزش زیادی دارد. لاشا تالاخادزه غول گرجی از قهرمانی جهان ۲۰۱۷ اجازه نداده بود مدال طلای دوضرب به هیچ وزنه‌بردار دیگری برسد و علیرضا یوسفی ۲۱ ساله در جنگ غول‌ها توانست این مدال طلا را از آن خود کند. (تالاخادزه در سال ۲۰۱۵ نتوانست طلای دوضرب را بگیرد.) تیمی که راهی این مسابقات شد از نفرات جوان و آینده‌دار و با میانگین سنی ۲۲ سال تشکیل شده بود و عملکرد آنها نشان داد می‌توان به آینده وزنه‌برداری امیدوار بود.
همان طور که گفته شد میانگین سنی تیم ملی وزنه‌برداری ایران در مسابقات جهانی ۲۲ سال بود و نیمی از این وزنه‌برداران اولین حضور را در میدان جهانی تجربه کردند. علیرضا معینی ۲۲ ساله و علی عالی‌پور ۲۰ ساله دو جوان کم سن و سال مسابقات جهانی نماینده‌های ایران در دسته ۹۶ کیلوگرم بودند که موفق به کسب یک نقره و دو برنز شدند. آنها با رکوردهایی که از خود ثبت کردند تا چندین سال می‌توانند مدعی در این دسته باشند.
ابوالفضل زارع و آریا پایدار دو جوان ۱۸ و ۱۹ ساله ایران بودند که در دسته ۱۰۲ کیلوگرم روی تخته رفتند و هر چند دست خالی ماندند، اما این دو وزنه‌بردار در ابتدای راه هستند و اولین حضور خود را در مسابقات جهانی در رده بزرگسالان تجربه می‌کردند. این دو وزنه‌بردار قطعاً با حمایت‌های بیشتر و افزایش اعتماد به نفس می‌توانند در آینده حرف برای گفتن داشته باشند. علیرضا نصیری و مهدی کرمی نمایندگان ایران در دسته ۱۰۹ کیلوگرم بودند. علیرضا نصیری جوان کم تجربه‌ای بود که با وجود اینکه تلاش بسیار زیادی کرد اما دستش از مدال کوتاه ماند.
مهدی کرمی دیگر نماینده ایران که پیش از این سابقه حضور در مسابقات جهانی بزرگسالان هم داشت، توانست برای اولین بار طلسم شکنی کند. ایران در دسته ۱۰۹ کیلوگرم تاکنون مدال مجموع نداشت و کرمی پس از اینکه یک مدال نقره در یک ضرب به دست آورد، با گرفتن مدال برنز مجموع در این دسته برای ایران طلسم‌شکنی کرد.
در دسته فوق سنگین علی داوودی و علیرضا یوسفی کاری کردند کارستان. علی داوودی توانست رکورد مجموع ۴۵۹ کیلوگرم را ثبت کند و نایب قهرمان جهان شود، در حالی که تاکنون چنین رکوردی را ثبت نکرده بود. او در المپیک پاریس به عنوان چهارمی رسید و حالا در این مسابقات یک رکورد قابل قبول و جدید برای خود ثبت کرد.
علیرضا یوسفی که در رده جوانان افتخارات خوبی کسب کرده بود، در رده بزرگسالان هم همان افتخارات را تکرار کرد تا نشان دهد یک وزنه‌بردار شش دانگ شده که می‌توان روی او تا سال‌ها حساب باز کرد. او توانست اولین مدال برنز مجموع بزرگسالان را کسب کند، اما در دو ضرب با مهار وزنه ۲۶۲ کیلوگرم به مدال طلا رسید و شگفتی‌ساز این مسابقات شد.
در این میان چهره ناکام این مسابقات میرمصطفی جوادی بود، او با وجود اینکه سال گذشته در مسابقات جهانی ریاض عربستان به مدال طلا رسیده بود اما در این مسابقات خیلی دور از انتظار ظاهر شد. جوادی در این مسابقات از مجموع شش حرکت فقط یک حرکت صحیح داشت، میرمصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم حرکت یکضرب را با ۱۶۲ کیلوگرم شروع کرد اما در حرکت دوم و سوم خود وزنه‌های ۱۶۸ و ۱۷۱ کیلوگرم را انداخت تا با همین وزنه یکضرب را به پایان ببرد. در دوضرب اما اتفاقات عجیبی رخ داد و جوادی هر سه وزنه دوضرب را به زمین انداخت. او در حرکت اول ۲۰۳ کیلوگرم را انداخت و در حرکت دوم هم ۲۰۶ کیلوگرم را انداخت و در حرکت سوم ۲۰۹ کیلوگرم را کادرفنی برای او انتخاب کرد.
بدون شک عملکرد جوادی باید از سوی کادر فنی بررسی شود و برای آن چاره‌ای بیاندیشند، باید بررسی کرد وزنه‌برداری که مدال طلای جهانی را در کارنامه خود دارد، چه اتفاقی افتاده که در المپیک پاریس، بازی‌های آسیایی ‌هانگژو و مسابقات جهانی ۲۰۲۴ بحرین تا به این اندازه ضعیف کار می‌کند.
وزنه‌برداری به روزهای اوج رسید؟
وزنه‌برداری ایران مدتهاست که در دوره رکورد به سر می‌برد، سال گذشته در مسابقات جهانی ریاض عربستان تیم ملی وزنه‌برداری ایران تنها به یک مدال طلا و یک برنز رسید، اما امسال با وجود اینکه نیمی از وزنه‌برداران ایران اولین حضور در مسابقات جهانی وزنه‌بردار را تجربه می‌کنند و میانگین سنی آنها هم ۲۲ سال است عملکردی درخشان از خود به جای بگذارند.
افت وزنه‌برداری ایران در این سال‌های اخیر و عملکرد ضعیف پولادمردان در بازی‌های آسیایی ‌هانگژو و المپیک پاریس انتقادهای زیادی را به بدنه مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری و ریاست سجاد انوشیروانی وارد کرد، اگرچه رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بارها از وضعیت اسفناک پشتوانه‌سازی وزنه‌برداری و شرایط این رشته ورزشی صحبت می‌کرد، اما انتظارات همیشه از رشته وزنه‌برداری که ضلع مدال‌آوری کاروان ورزشی ایران در همه مسابقات بوده، بالاست و طبیعتاً ناکامی‌های پی‌در‌پی وزنه‌برداری برای اهالی ورزش و علاقه‌مندان به رشته وزنه‌برداری قابل قبول نبود.
حالا درخشش جوانان کم سن و سال در اولین تجربه حضور در مسابقات جهانی بزرگسالان بارقه امید ایجاد کرد که وزنه‌برداری به روزهای خوش خود برگشت و نتایج این مسابقات شروعی دوباره خواهد بود. البته به شرطی که فدراسیون وزنه‌برداری در باد این مدال‌ها نخوابد و برای حفظ این جوانان و ارتقای رکورد آنها تلاش کند.
دو آزمون مهم پیش روی وزنه‌برداری ایران
وزنه‌برداری ایران دو آزمون مهم دیگر پیش رو دارد، بازی‌های آسیایی ناگویا و المپیک لس‌آنجلس، این دو مسابقه عیار مدیریت وزنه‌برداری ایران را در این چند سال نشان خواهد داد و بدون شک اهالی وزنه‌برداری چشمشان به این دو مسابقه مهم است تا ببینند فدراسیونی که به دست اهالی وزنه‌برداری است و تمام بزرگان این رشته ورزشی در آن جمع شدند چه عیاری خواهند داشت.