kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۱۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
با حضور شهردار تهران و جمعی از مسئولان

تولید انبوه قطار ملی مترو آغاز شد صرفه‌جویی ۷۰۰ هزار یورویی به ازای هر واگن

آیین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو و مراسم آغاز عملیات طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید با حضور جمعی از مسئولان در کارخانه واگن‌سازی تهران برگزار شد.
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری شهر، آیین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو و مراسم آغاز عملیات طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید در کارخانه واگن‌سازی تهران روز شنبه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مالک شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدعلی یزدی‌خواه نماینده مجلس شورای اسلامی، حسین افشین معاون علمی فناوری ریاست‌جمهوری و جمعی از مدیران شهری در محل کارخانه واگن‌سازی تهران (پایانه فتح‌آباد) برگزار شد.
صرفه‌جویی ۷۰۰ هزار یورویی
به ازای هر واگن با تولید قطار ملی 
مدیرعامل شرکت واگن‌ازی تهران در این مراسم که همزمان با یکصدوپنجاه‌وششمین رویداد امید و افتخار شهرداری تهران برگزار شد، گقت: بسیار خرسندیم که شهرداری تهران در یک بستر همکاری تنگاتنگ با ملی‌سازی واگن مترو با تمام ارکان‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش اصلی در یکپارچه کردن این تکنولوژی را ایفا می‌کند.
علیرضا شیخ طاهری اظهار داشت: در پایان دهه ۹۰ کشور برای حل مشکل تامین ناوگان مترو که صنعتی وابسته بود و سهم داخلی‌سازی آن کمتر از ۳۰درصد بود به فکر چاره افتاد. جهاد دانشگاهی، مپنا، دولت و شهرداری کارگروهی تشکیل دادند و این آغازگر فرآیند تولید قطار ملی مترو شد. قطار ملی مترو فعالیت خود را در سال ۱۴۰۰ با رفع نواقص و تلاش برای تاییدیه‌های لازم آغاز کرد که تا سال پیش ادامه پیدا کرد.
شیخ طاهری با بیان اینکه با اخذ تاییدیه‌های لازم در پایان سال ۱۴۰۲ توانستیم این قطار را در مسیر تهران- پرند سیر واقعی داشته باشیم، افزود: این سیر همراه با مسافر بود. امروز می‌دانیم چه می‌خواهیم بسازیم و ایرادات تقریباً برطرف شده است. قرارداد تولید انبوه قطار ملی نیز همزمان با شرکت‌ واگن‌سازی تهران انجام شد و از سال ۹۹ کارهای طراحی را جلو بردیم‌. امروز پروژه ساخت ۱۱۳ دستگاه شامل ۱۵ قطار هفت واگنه و یک قطار هشت واگنه را آغاز کردیم و تا پایان سال جاری دو رام از ۱۵ رام قطار هفت واگنه را تحویل شهرداری خواهیم داد. 
وی ادامه داد: این تولید ۷۰۰هزار یورو به ازای هر واگن صرفه‌جویی ارزی دارد. همچنین ۱۲هزار نفر اشتغال مستقیم در سال دارد و میزان داخلی‌سازی را به حدود ۸۵درصد می‌رساند. 
تولید انبوه قطار ملی ماحصل باور «ما می‌توانیم» 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در این آیین با تقدیر از عاملان این رخداد گفت: امیدوارم باور «ما می‌توانیم» همچنان در همه زمینه‌ها خودش را نشان بدهد؛ به ویژه در موضوع واگن‌سازی. ما در تهران طول مسیرهای ریلی‌مان زیاد است، ایستگاه و ریل داریم اما واگن کم داریم. تامین واگن یکی از نیازمندی‌های ماست که هم نیاز به کمک داخلی و هم خارجی دارد.
مهدی چمران با تاکید بر اینکه در زمان ترافیک و آلودگی یکی از راه‌های رفع این مشکلات توسعه صنعت مترو است، افزود: امیدواریم که هرچه زودتر شاهد بروز هر آنچه را که وعده داده‌اند، باشیم.
فعالیت رسمی نخستین رام قطار ملی در دهه فجر
شهردار تهران نیز در ابتدای این آیین با اشاره به آغاز فرآیند تولید انبوه قطار مترو ملی اظهار داشت: تولید انبوه قطار ملی بعد از ۱۸ سال افتخاری برای ماست و امیدوارم پس از این دستاورد بومی‌سازی قطار پرسرعت نیز در دستورکار قرار گیرد.
علیرضا زاکانی افزود: پیش از این به میزان ۳۰درصد فرآیند تولید قطار مترو ملی بومی‌سازی شده بود، اما با همراهی دستگاه‌های مختلف مانند مجموعه مپنا و جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت در کنار بخش خصوصی و همراهی واگن‌سازی شهرداری تهران توانستیم تا ۸۵ درصد فرآیند ساخت واگن را بومی کنیم.
زاکانی تاکید کرد: قطارهای ملی مترو تاییدیه تمامی تست‌های بین‌المللی را گرفته است و به صورت آزمایشی نیز حدود ۶۰هزار کیلومتر در خط فعالیت کرده است. نخستین رام قطار ملی به صورت رسمی در ایام دهه فجر خدمت خود را آغاز می‌کند.
وی ادامه داد: کشور در یک دهه آینده به 8هزار واگن قطار نیاز دارد؛ نیمی از این واگن‌ها مربوط به شهر تهران است که با داخلی‌سازی هزینه تکمیل آن نصف خواهد شد و در نتیجه شاهد صرفه‌جویی ارزی چشمگیری خواهیم بود. 
شهردار تهران گفت: مدیریت شهری از دو طریق اقدام به تامین واگن می‌کند؛ نخست بهره‌گیری از واگن‌های تولید داخل که شامل ۱۱۳ دستگاه می‌شود. دوم تامین از طریق شرکت‌های خارجی که با مجموعه واگن‌سازی تهران در شراکت‌اند که شامل ۷۹۱ واگن می‌شود و طبق توافقات صورت گرفته بناست ۵۵درصد ساخت این واگن‌ها نیز به ویژه در زمینه تکنولوژی بومی داخلی‌سازی شود. هفته گذشته با همراهی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مسئله تامین مالی واردات واگن حل شد و بابت این موضوع قدردان حمایت‌ دولت و مجلس هستیم. 
زاکانی با اشاره به ساخت خطوط جدید مترو در پایتخت بیان داشت: فرآیند ساخت خط ۱۰ مترو آغاز شده است و قرارداد احداث خط ۸ و ۹ نیز بسته شده است. همچنین مقدمات ساخت خط ۱۱ نیز به نتیجه رسیده است. علاوه‌بر این در جلسه آخر مجمع توسعه خط اکسپرس مترو در اتصال جنوب‌غرب به شمال‌شرق آن به تصویب رسید که مبتنی بر این مصوبه پنج شهرستان غربی تهران به شبکه ریلی پایتخت متصل می‌شود. 
وی اظهار داشت: روزانه یک‌میلیون و ۸۰۰هزار نفر از مترو تهران استفاده می‌کنند. شبکه مترو تهران به ۴۹۶ کیلومتر طول باید برسد این در حالی است که اکنون طول مترو ۳۰۸ کیلومتر است. توسعه خطوط بدون تامین واگن باعث کاهش مطلوبیت استفاده از مترو برای شهروندان می‌شود به همین جهت مدیریت شهری در کنار تلاش برای توسعه خطوط مترو به دنبال تامین واگن نیز است.
همکاری بیش از ۲۵ شرکت دانش‌بنیان
در پروژه تولید قطار ملی
معاون علمی فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این مراسم اظهار داشت: برای اینکه قطار ملی شدنی شود، اقدامات زیادی انجام گرفته است؛ در سال ۸۵ قریب به ۲۰ سال پیش در واگن‌سازی پلور سبز انتقال تکنولوژی برای واگن‌های جدید مسافربری انجام شده بود و کار ساخت واگن استارت خورد.
حسین افشین ادامه داد: خاطرم هست که آن واگن در سال ۸۷ ساخته شد. بعد از ساخته شدن باید تست می‌کردیم که تمام استانداردهای آن توسط دانشگاه علم و صنعت انجام شد. اگر روند درست پیش می‌رفت کار زودتر انجام می‌شد اما تا ۲۰ مرداد سال ۱۴۰۳ زمان برد؛ چرا یک اتفاق در کشور ما ۲۰ سال طول می‌کشد؟ شاید اگر اعتماد کنیم این اتفاقات زودتر امکان‌پذیر خواهد شد. 
افشین افزود: همچنین خوشحالم که اصالت قطار ملی مترو دارای طراحی ایرانی- اسلامی است. باید افراد وقتی از بیرون نگاه می‌کنند، حس ایرانی بودن را از آن بگیرند. مردم باید در این قطار احساس راحتی بکنند و نوع صندلی‌ها و تهویه باید مناسب باشد. منابع مالی آن نیز تامین شده است؛ ۷۰میلیون دلار از طرف دولت برای آن در نظر گرفته شده که ۲۷میلیون دلار تامین شده و شهرداری تهران هم باید متناظر با آن سهم خود را پرداخت کند. 
وی بیان داشت: بیش از ۲۵ شرکت دانش‌بنیان در این امر همکاری می‌کنند. ما دوست داریم که پروژه‌های بزرگ مانند قطار ملی با سرعت انجام شود. ضمن اینکه باید ساخت قطار پرسرعت را هم در کشور جدی بگیریم. ریل‌های قطار پرسرعت ساخته شده و به محض اجرای یک قسمت از آن با همین متخصصان داخلی می‌توانیم کار را جلو ببریم. فعلاً یک مسیر اصفهان- تهران را داریم که ۴۰درصد پیشرفت دارد.