سخنگوی وزارت خارجه تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل و تصویب قطعنامه ضدایرانی در کمیته حقوق بشر سازمان ملل را محکوم کرد.
مرضیه افخم در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق بشر ایران در کمیته سوم نشست 69 مجمع عمومی تاکید کرد: متاسفانه طرح قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران در شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی به پیشگامی کانادا بر اساس روال چند سال گذشته و بدون در نظر گرفتن واقعیات موجود و با اغراض سیاسی تهیه و تصویب شده است.
وی با اشاره به آرای قطعنامه اخیر در مقایسه با سال قبل گفت: در این دوره تعداد بیشتری از کشورها با قطعنامه سیاسی و گزینشی کشور کانادا مخالفت کردهاند و نشان از این دارد که دیدگاهها و شرایط واقعی پیشرفتهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران طی یکسال گذشته را مد نظر قرار دادهاند.
افخم با انتقاد از استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل از سوی شماری از کشورهای غربی گفت: مایه تاسف است که سازوکارها و ابزارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد مورد سوء استفاده کشورهای غربی قرار گرفته و تداوم دارد و به همین جهت جمهوری اسلامی ایران شکل گیری، تصویب و محتوای چنین قطعنامههایی را از اساس مردود میداند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: قطعنامه با استفاده از منابع غیرموثق و بر پایه پایگاههای اطلاعرسانی مرتبط با گروههای تروریستی بدنام و به طور جانبدارانه و مغرضانه تهیه شده و مملو از ادعاهای بیاساس، ساختگی و غیر مستند است که این قطعنامه را فاقد وجاهت، بی اعتبار و غیرقابل اعتنا ساخته است.
وی همچنین با اشاره به ارائه پاسخهای مستند و مستدل دولت ایران به ادعاهای مندرج در قطعنامه از طریق سازوکارهای ملل متحد تاکید کرد: اگر بیطرفی و کار صرفا حرفهای ملاک اصلی قرار میگرفت ضرورت نداشتن صدور چنین قطعنامهای نتیجة طبیعی آن میشد.
سخنگوی وزارت امورخارجه اظهار کرد: از نظر ما تلاشهای برخی دولتهای غربی برای تصویب چنین قطعنامه بیاصالتی در شرایط حاضر منطقه که بحران اصلی آن جنایات رژیم صهیونیستی و تروریسم و افراطگرایی سازمان یافته است، بیشتر اصرار بر یک سیاست نادرست و از کار افتاده و در جهت اعمال فشار بر کشورهای مستقل است.
دولت کانادا،همدست جنایتکاران
سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به قطعنامه پیشنهادی کانادا ضد وضع حقوق بشر در ایران اعلام کرد: دولت کانادا با دفاع از جنایات صهیونیستها در غزه همدست جنایتکاران است.
غلامحسین دهقانی، سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در نشست کمیته سوم مجمع عمومی با موضوع حقوق بشر به هنگام طرح قطعنامه پیشنهادی کانادا ضد وضعیت حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: ارائه قطعنامه حقوق بشر ضد ایران از سوی کانادا با اهداف سیاسی و در ادامه حمایت از صهیونیستهاست.
تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا برغم تلاش گسترده بانیان آن، رای موافق کمتری نسبت به سال داشت.
غلامحسین دهقانی پیش نویس قطعنامه حقوق بشری کانادا ضد جمهوری اسلامی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: این اقدام خصمانه دیگر کانادا و در راستای 12 اقدام مشابه قبلی اوتاواست که در 12 سال گذشته صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه «کانادا اقدامات خصمانه خود ضد ایران را در قالب ارائه قطعنامه حقوق بشری دنبال و خود را مدافع حقوق کسانی معرفی میکند که از نظر اوتاوا حقوقشان تضییع شده است»، گفت: همه شواهد حاکی از این است که کانادا نه تنها نگران وضعیت حقوق بشر نیست بلکه در ادعای خود مبنی بر دفاع از حقوق انسانها نیز صادق نیست.
به گزارش ایسنا،سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل عملکرد کانادا در تجاوز تابستان اسرائیل به غزه را شاهدی بر این مدعا دانست و گفت: درحالیکه تقریبا همه رهبران جهان صهیونیستها را بخاطر جنایاتشان در غزه محکوم کردند، دولت کانادا تنها عضو جامعه بینالملل بود که بر خلاف این اقدام جهانی موضع گرفت.
دهقانی افزود: دولت کانادا نه تنها از رژیم صهیونیستی بخاطر جنایاتی که آنها در برابر دیدگان جهانیان مرتکب شدند، انتقاد نکرد بلکه بیشرمانه از جنایتکاران دفاع کرد.