خسارت ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال به دلیل تلفات 20 هزار نفری تصادفات
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: براساس آمار برای ۲۰ هزار نفر فوتی حوادث رانندگی در سال، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل میشود.
به گزارش تسنیم، محمد رئیسزاده در چهارمین کنگره ملی تروما ضمن اشاره به جایگاه نامناسب کشور در آمار مصدومین و فوتیهای ناشی از تروما، از دولت چهاردهم درخواست کرد که به طور جدی و با برنامهریزی علمی و استفاده از فناوریهای نوین برای کاهش این آمار تا پایان دوره چهار ساله خود تلاش کند.
رئیسزاده با اشاره به آمار تروما افزود: در سال 1402، تعداد 20 هزار و 45 نفر فوتی حوادث ترافیکی داشتیم که متاسفانه نسبت به سال 1401، به میزان 8.2 درصد رشد داشته در حالی که در طی یازده سال قبل روند کاهشی و تلفات زیر 20 هزار نفر داشتیم.
وی ادامه داد: در مورد خودرو برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی، پیشنهاد میکنم قانونی وضع شود که مدیران ارشد شرکتهای خودروسازی ملزم شوند تنها از خودروی تولیدی همان شرکت برای خود استفاده کنند، همانطوری که کادر بهداشت و درمان، در همان مراکزی درمان و جراحی میشوند که به سایر مردم خدمت ارائه میکنند.
رئیس سازمان نظام پزشکی بیان داشت: 8 هزار و 400 فوت ناشی از مسمومیتها، دو هزار و 155 فوت ناشی از حوادث کار، سه هزار فوت ناشی از سوختگی و یک هزار و 14 نفر فوت ناشی از غرقشدگی، جزء آمار فوتیهای بالای 35 هزار نفر ناشی از تروما در سال 1402 است.
رئیسزاده با بیان اینکه 51 درصد مرگهای سوانح رانندگی در صحنه تصادف و 49 درصد از آنها حین انتقال و پس از آن رخ میدهد، نقش عوامل مختلف در بروز تصادفات و فاکتورهای امداد و درمان پس از تصادفات را در بروز مرگ تقریباً برابر دانست و گفت: هزینه سوانح ترافیکی در کشور ما تقریبا دو برابر معدل جهانی است.
وی افزود: براساس آمار برای 20 هزار نفر فوتی در سال، 200 هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل میشود و میتوان براساس برنامهریزی علمی و عملی، با 50 درصد این هزینه برای اصلاح زیرساختها و آموزش تروما و تقویت ساختار بهداشت و درمان، آمار را به مقدار قابل توجهی کاهش داد که باید این هوشمندی را در کشور ایجاد کرد و خواستار شد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره راهکارهای کاهش تروما و تلفات ناشی از آن عنوان کرد: یکی از راههای میانبر، استفاده از فنآوریهای نوین نظیر تحلیل الگوی رفتاری رانندگان، صدور گواهینامه شخصیسازی شده، سیستمهای هشدار و دستیار راننده، فناوری نظارت جامع و در لحظه، خودروهای خودران، تجزیه و تحلیل دادههای حوادث و فنآوری ارتباط بین خودروهاست.