کد خبر: ۲۹۹۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳

توسعه جزایر ایرانی بهترین پاسخ به توهمات امارات

 
 
ایران باید همزمان از ابزارهای دیپلماسی، حقوقی و نظامی برای حفظ و تثبیت مالکیت خود بر بوموسی و تنب بزرگ و کوچک استفاده کند و از منافع ملی و امنیتی خود در برابر هرگونه تهدید یا ادعای بی‌اساس دفاع نماید. اما مهم‌تر از همه این‌ها این است که دولت این جزایر سه‌گانه رو 
توسعه دهد.
به گزارش اقتصادآنلاین، با توجه به اهمیت جزایر بوموسی، تنب بزرگ و کوچک و ادعاهای مکرر امارات، ایران می‌تواند چند اقدام اساسی را در جهت حفظ مالکیت خود و مقابله با این ادعاها انجام دهد.
 یکی از اقدامات مهم، تقویت دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی است. ایران می‌تواند با برقراری روابط دیپلماتیک قوی‌تر با کشورهای همسایه و قدرت‌های جهانی، مشروعیت خود را در این زمینه تثبیت کند و از آن به عنوان ابزاری برای حل تنش‌ها بهره گیرد.
ارائه مستندات تاریخی و حقوقی که مالکیت ایران بر این جزایر را به اثبات می‌رساند نیز می‌تواند موضع ایران را تقویت کرده و نشان دهد که این جزایر همواره بخشی از خاک ایران بوده‌اند.
تقویت حضور نظامی و امنیتی در این جزایر نیز راهکاری دیگر برای ایران به شمار می‌آید. این اقدام پیامی قاطع برای تأکید بر مالکیت ایران بر جزایر و مقابله با هر گونه تهدید خواهد بود.
با توجه به این شرایط و اهمیت راهبردی جزایر سه‌گانه، به نظر می‌رسد که ایران باید همزمان از ابزارهای دیپلماسی، حقوقی و نظامی برای حفظ و تثبیت مالکیت خود بر این جزایر استفاده کند و از منافع ملی و امنیتی خود در برابر هرگونه تهدید یا ادعای بی‌اساس دفاع نماید. 
اما مهم‌تر از همه این‌ها این است که دولت این جزایر سه‌گانه رو توسعه دهد. به طوری که ایران نه تنها با توسعه اقتصادی جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی حضور خود را در این مناطق استراتژیک تثبیت می‌کند بلکه با ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، اشتغال‌زایی و جذب سرمایه از مزایای اقتصادی این جزایر نیز بهره‌مند می‌شود.
دولت می‌تواند زیرساخت‌هایی نظیر بنادر مجهز برای بارگیری و تخلیه کالا، فرودگاه‌های کوچک و پایانه‌های دریایی بین‌المللی را در این جزایر احداث کند. 
از آن‌جایی که این جزایر به تنگه هرمز نزدیک‌اند دارای موقعیت ممتازی برای ترانزیت کالا هستند.
با بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تبدیل این جزایر به مرکز ترانزیت منطقه، ایران می‌تواند سهم بیشتری از تجارت دریایی و ترانزیت جهانی را جذب کند و از عواید مالی آن بهره‌مند شود. از سوی دیگر، این زیرساخت‌ها راه را برای تجارت دریایی بیشتر و تقویت صنایع وابسته به بنادر باز می‌کنند.
همچنین تأسیس مناطق آزاد تجاری در این جزایر با معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات تجاری می‌تواند جذابیت اقتصادی زیادی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی داشته باشند.
ایجاد چنین مناطقی باعث می‌شود صنایع جدید و شرکت‌های بین‌المللی به جزایر سه‌گانه وارد شوند و درنتیجه تولید، صادرات و اشتغال افزایش یابد. با تبدیل این جزایر به قطب تجاری و اقتصادی، ارزآوری و رونق اقتصادی منطقه بیشتر خواهد شد.
جزایر سه‌گانه به دلیل موقعیت جغرافیایی، طبیعت بکر و تاریخچه کهن می‌توانند به مقصدی گردشگری تبدیل شوند. جذب گردشگران داخلی و خارجی به این جزایر، باعث ورود ارز و ایجاد اشتغال محلی می‌شود و نقش مثبتی در رونق اقتصادی و ارتقای سطح زندگی ساکنان بومی خواهد داشت.
در صورت امکان احداث پالایشگاه‌های کوچک، کارخانه‌های پتروشیمی و مراکز تولید انرژی خورشیدی و بادی در جزایر سه‌گانه و نزدیکی آن‌ها به منابع نفت و گاز خلیج‌فارس می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد صنایع انرژی و پتروشیمی فراهم شود.
 توسعه این صنایع، نه‌تنها موجب افزایش ارزش افزوده در منطقه می‌شود بلکه با جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل، مزایای اقتصادی فراوانی را به همراه دارد. تأسیسات تولید انرژی‌های تجدیدپذیر هم می‌تواند نیاز جزایر به انرژی را تأمین کند و ایران را در مسیر کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی یاری دهد.