سطح سؤالات نهائی طبق توانمندی تمام دانشآموزان تنظیم میشود
وزیر آموزش و پرورش گفت: در طراحی امتحانات نهائی، میزان برخورداری دانشآموزان از آموزشهای رسمی، معیار ارزشیابی قرار گرفته و طراحان سؤال از مدارس دولتی و استانهای مختلف کشور دعوت میشوند.
علیرضا کاظمی در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که آیا سطح سؤالات امتحانات نهائی برای دانشآموزان مدارس دولتی عادی دشوار است، بهویژه به دلیل ضعف آموزش یا گاهی عدم توانمندی معلمان در تدریس، اظهار داشت: به عدم توانمندی معلمان در تدریس اعتقادی ندارم. آموزش و پرورش موظف است فرصتهای برابر آموزشی را برای تحقق اهداف یاددهی و یادگیری در دورههای تحصیلی ایجاد کند.
کاظمی افزود: در برنامهریزی و برگزاری امتحانات نهائی بهعنوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، بهگونهای عمل شده است که میزان برخورداری دانشآموزان از آموزشهای رسمی در مناطق مختلف کشور، معیار ارزیابی قرار گیرد.
وی ادامه داد: با دعوت از طراحان سؤال از مدارس دولتی در استانها و مناطق مختلف و با استفاده از دستورالعملهای دقیق، سؤالات آزمونها متناسب با آموزش و توانمندی همه سطوح دانشآموزان طراحی میشود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش هر سال این موضوع را بررسی میکند و عملکرد دانشآموزان با پراکندگی جغرافیایی مختلف در پاسخ به سؤالات آزمونهای نهائی تحلیل میشود. این تحلیل ابزار دقیقی برای ارزیابی فرصتهای آموزشی و برنامهریزی برای بهبود
آنهاست.