kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۶
مقابل ساختمان موساد با یک کامیون

جوان فلسطینی در تل‌آویو 50 نظامی صهیونیست را زیر گرفت

 
 
 
سرویس خارجی-
در یک عملیات استشهادی کم‌نظیر، در نزدیکی مقر موساد و یگان 8200 ارتش اشغالگر در شمال تل‌آویو، جوان فلسطینی با کامیون سربازان رژیم صهیونیستی را زیر گرفت. منابع عبری هلاکت 
6 نظامی را تایید و از جراحت نزدیک به 50 نظامی خبر داده‌اند.
با گذشت بیش از یک‌سال از جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری که با چاشنی «وحشت» انجام می‌گیرند، مقاومت مردم فلسطین همچنان شجاعانه ادامه دارد. مقاومتی که شاید تسلیحات پیچیده و سنگینی در اختیار نداشته باشد ولی توانسته با هر آنچه به دستش می‌رسد، به این رژیم منحوس ضربات کاری و مؤثر وارد کند. طی چند ماه اخیر و در کنار مبارزان مسلح فلسطینی در غزه، ده‌ها فلسطینی عملیات‌های استشهادی را در اراضی اشغالی علیه صهیونیست‌ها انجام داده و به اندازه توان خود، از عمر این رژیم موقت کاسته‌اند. اما دیروز شاید یکی از سخت‌ترین روزها برای اشغالگران صهیونیست بود، چرا که تنها در یک روز دو عملیات استشهادی صورت گرفت و از صهیونیست‌ها تلفات جدی گرفت.
اولین عملیات استشهادی، ظهر دیروز به وقت تهران و در شمال تل‌آویو انجام شد که طی آن یک جوان فلسطینی به نام «رامی ناطور» اهل «قلنسوه» (شهری عرب‌نشین در مرکز سرزمین‌های اشغالی)  با کامیون، نظامیان رژیم صهیونیستی را که در نزدیکی ایستگاه اتوبوسی در حوالی مقر موساد و یگان 8200 ارتش اشغالگر ایستاده بودند زیر گرفت. این حمله- بنابر اعلام منابع عبری‌زبان- موجب شد حداقل 6 نظامی صهیونیست کشته و حدود 50 نفر از این قاتلان نیز زخمی شوند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، جوان فلسطینی پس از انجام این عملیات از کامیون پیاده شد و با سلاح سرد به سمت الباقی صهیونیست‌ها حمله‌ور شد که با گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسید. با این حال، طی اخبار واصله به دلیل تعداد بالای زخمی‌ها امکان افزایش تعداد تلفات وجود دارد. 
منابع عبری‌زبان نوشته‌اند، این عملیات در نزدیکی پایگاه «گلیلوت» صورت گرفته است. این مرکز مهم‌ترین پایگاه اطلاعاتی و مرکز فعالیت‌های مراکز جاسوسی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل محسوب می‌شود. مقر مرکزی دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل- امان-(بزرگ‌ترین آژانس اطلاعاتی اشغالگران)، مقر مرکزی واحدهای مهمی مانند واحد 8200 مسئول هوش سیگنالی (SIGNIT) و واحد 9900 مسئول هوش بصری (VISINT) در این پایگاه قرار دارد.
واکنش‌ها
این عملیات کم‌نظیر استشهادی موجب شادی نیروهای مقاومت فلسطینی نیز شد و کمیته‌های مقاومت فلسطین در بیاینه اعلام کردند که «عملیات زیرگیری قهرمانانه در گلیلوت را تبریک می‌گوییم و آن را پاسخی طبیعی به جنایت، تروریسم و ​نسل‌کشی صهیونیست‌ها در فلسطین و لبنان می‌دانیم.» در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: «عملیات امروز، ضربه و سیلی کوبنده‌ای به دستگاه امنیتی و نظامی ویران‌شده و ضعیف رژیم صهیونیستی است.» جنبش مجاهدین فلسطین نیز اعلام کرد که «عملیات قهرمانانه در منطقه حساسی در تل‌آویو بیانگر حالت خشم و انتفاضه روزافزون میان آزادگان ملت ماست. عملیات زیرگیری علیه صهیونیست‌ها در چارچوب واکنش‌های طبیعی به جنایات نسل‌کشی و کشتارجمعی و تجاوزات وحشیانه به مردم فلسطین و مردم لبنان قرار دارد.» جنبش حماس در واکنش به عملیات 
ضدصهیونیستی در شمال تل‌آویو گفت «عملیات قهرمانانه در نزدیکی مقر موساد، پاسخ طبیعی به جنایات اشغالگران صهیونیست علیه مردم فلسطین است.»
یک عملیات دیگر
دیروز رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از وقوع یک عملیات استشهادی دیگر این‌بار با یک خودرو سواری خبر داد و گفت: یک فلسطینی نظامیان حاضر در یک ایستگاه ایست و بازرسی در «حزما» واقع در شمال شهر اشغالی قدس را زیر گرفت و دست‌کم دو نظامی را زخمی کرد. نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به سمت فرد مذکور تیراندازی و او را به شهادت رساندند.
واکنش نتانیاهو
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم جعلی صهیونیستی اما در واکنش به عملیات نخست این طور موضع گرفت: «اسرائیل در یک جنگ وجودی دشوار است و ما بهای دردناکی برای آن می‌پردازیم.» وضعیت سخت رژیم صهیونیستی همچنین صدای رهبر مخالفان دولت یعنی «یائیر لاپید» را هم درآورده است. او در برنامه زنده اعلام کرد که «از ابتدای جنگ، 11000 سرباز مجروح و 890 سرباز نیز کشته شده‌اند.» اگرچه همه می‌دانند، رژیم صهیونیستی آمار واقعی تلفات خود را اعلام نمی‌کند. همچنین «اسرائیل زیف» ژنرال ذخیره رژیم صهیونیستی گفت که «از اکنون به بعد دستاوردی وجود ندارد؛ بلکه فرسودگی و جنگ فرسایشی برای اسرائیل رقم می‌خورد... اسرائیل همیشه در چنین جنگ‌هایی بیشتر از دشمن ضرر می‌کند... حزب‌الله را ببینید، به وضعیت عادی رسیده است و در حال بهبود است.» 
وزیر جنگ اسرائیل: باید امتیاز بدهیم
در این بین، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز از ایده دادن امتیاز به فلسطین برای بهبود شرایط دفاع کرد. «یوآو گالانت» گفت: «مسئولیت ما این است که اسیران را به خانه‌هایشان بازگردانیم... هر هدفی را نمی‌توان فقط با اقدام نظامی محقق کرد... تل‌آویو باید برای بازگرداندن اسیران از غزه، به امتیازدهی‌ها و سازش‌های دردناک دست یابد.»
وضعیت اسفناک این روزهای رژیم صدای روزنامه معاریو را نیز درآورده است و مق صر اصلی را بنیامین نتانیاهو دانسته است. «ایال روزوفسکی» نویسنده و تحلیلگر صهیونیست در مقاله‌ای که توسط روزنامه عبری معاریو منتشر شد، اعلام کرد که «ادامه جنگ فعلی که اسرائیل گرفتار آن شده است، در خدمت منافع شخصی و سیاسی بنیامین نتانیاهو بوده است و او به دنبال فرار از محاکمه در دسامبر (دی‌ماه) آینده است.» این نویسنده صهیونیست که یک وکیل شناخته‌شده و مشاور سابق وزارت دادگستری رژیم اشغالگر به‌شمار می‌رود، این را هم گفت که «نتانیاهو هیچ تلاشی برای حل درگیری‌ها و آزاد کردن اسرای اسرائیلی از غزه نمی‌کند؛ بلکه به دنبال توجیهی برای ماندن در قدرت و طولانی کردن جنگ با هدف فرار از محاکمه‌ای است که در دی‌ماه آینده در انتظار اوست... این مسیر، سؤالاتی را درباره بهره‌برداری نتانیاهو از درگیری‌های نظامی در خدمت منافع شخصی به وجود می‌آورد و نشان می‌دهد که نتانیاهو منافع همه اسرائیلی‌ها را فدای منافع شخصی خودش می‌کند و تصمیماتی می‌گیرد که در سطح سیاسی، امنیتی و نظامی به نفع اسرائیل نیست و آینده آن را به خطر می‌اندازد.» 
در ادامه این مقاله می‌خوانیم: «اسرای اسرائیلی که اکنون در دست حماس هستند، قطعاً به زودی باز نخواهند گشت؛ زیرا پایان دادن این جنگ به نفع نتانیاهو نیست و او همچنان در حال پیچیده‌تر کردن و گسترش درگیری‌هاست. در طول این جنگ، صدها نظامی اسرائیلی کشته شده و صدها هزار نفر از اسرائیلی‌ها خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند. در شرایطی که اسرائیل بر اساس اصل حفاظت از شهروندان به عنوان اولویت اصلی بنا شده بود، اما عملکرد کنونی مقامات، همه اسرائیلی‌ها را ناامید کرده و امید آنها را برای بازگرداندن اسرا از غزه از بین برده است.» تحلیلگر مذکور در ادامه خاطرنشان کرد که «با وجود ویرانی‌های عظیمی که ارتش اسرائیل در نوار غزه بر جای گذاشته، اما جنگ هنوز به پایان نرسیده و بیش از 100 اسرائیلی در دست حماس اسیر هستند. تا زمانی که توافقی برای آتش‌بس حاصل نشود، امیدی به بازگشت اسرا از غزه وجود ندارد. این در شرایطی است که همه می‌دانند نتانیاهو تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهد این جنگ به پایان برسد؛ زیرا پایان جنگ به معنای حضور او در دادگاه است و نتانیاهو می‌خواهد به بهانه جنگ، محاکمه خود را به تعویق بیندازد.» در ادامه این یادداشت تاکید شده «روشن است که نتانیاهو با ادامه جنگ می‌تواند کابینه خود را حفظ و از فروپاشی آن جلوگیری کند و به بهانه اینکه مشغول تصمیمات جنگی است، در دادگاه حاضر نشود؛ به ویژه اینکه نتانیاهو هرگونه دستاوردی را در جنگ به خود نسبت می‌دهد و همه شکست‌ها را به گردن ارتش یا سایر مقامات می‌اندازد.» نویسنده در پایان نتیجه‌گیری کرد که ادامه این جنگ فرسایشی به معنای تلفات بیشتر در میان نظامیان و غیرنظامیان اسرائیلی، ادامه رنج اسرا در تونل‌های غزه، فرسایش دستاوردها، بدتر شدن بحران اقتصادی و تشدید انزوای بین‌المللی اسرائیل بعد از افشای جنایت‌های آن در سطح دنیاست.
سایر رویدادها
فارس: مورخ یهودی مرکز اروپایی مطالعات فلسطین تأکید کرد که اگر کشورهای غربی در سیاست‌های حمایتی خود از صهیونیست‌ها تجدیدنظر نکنند؛ اسرائیل ممکن است به نسل‌کشی در کرانه باختری هم دست بزند. 
حزب‎الله لبنان در واکنش به عملیات زیرگیری با کامیون: این عملیات و عملیات‌های مشابه آن به هر شکل ممکن، بیانگر اراده و توانایی این ملت و پاسخی واقعی و طبیعی در برابر اشغالگری، تجاوز و جنایت اسرائیلی‌ها است.
واکنش یائیر لاپید به عملیات زیرگیری در تل‌آویو: با حمله‌های پیاپی هدف قرار می‌گیریم.