kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
با ابلاغ رئیس شورای انقلاب فرهنگی در الحاق تبصره جدید 

نمایندگان قوای مقننه و قضائیه بدون حق رأی در شورای معین حضور می‌یابند

رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «الحاق یک تبصره جدید به ماده ۳۷ آیین‌­نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی» مصوبه این شورا در ۱۷ مهرماه امسال را برای اجرا ابلاغ کرد و بر اساس آن نمایندگان دو قوه بدون حق رای در شورای معین حضور می‌یابند.
 
 
 
 
ماده واحده «الحاق یک تبصره جدید به ماده ۳۷ آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی» در جلسه ۹۰۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و مسعود پزشکیان برای اجرا آن را به مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد.
بر اساس این تبصره، ماده واحده - یک تبصره جدید با عنوان تبصره ۲ به ماده ۳۷ آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی (مصوب جلسه ۸۸۹ مورخ 1402/7/18) نماینده تام‌الاختیار رئیس ‌مجلس شورای اسلامی و نماینده تام‌الاختیار رئیس قوه‌ قضائیه در جلسات شورای معین بدون حق رأی شرکت می‌کنند.
رئیس‌جمهور آیین­‌نامه شورای ستاد راهبری علم و فناوری را ابلاغ کرد
«آیین‌نامه شورای ستاد راهبری و نظارت علم، فناوری و نوآوری» در جلسه ۹۰۳ در تاریخ ششم شهریورماه امسال و بر اساس مصوبه جلسه ۴۹۷ شورای معین به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که با دستور مسعود پزشکیان به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صمت، معاونت‌های علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد اسلامی، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، شورای راهبردی علم، فناوری و نوآوری دفاعی‏- امنیتی، ستاد راهبری و نظارت علم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.
گفتنی است، آیین‌نامه شورای ستاد راهبری و نظارت علم، فناوری و نوآوری در پنج ماده عنوان شده است.
زعفران ایران 
باید به جایگاه واقعی خود بازگردد
پزشکیان همچنین در پیامی به نخستین جشنواره روز ملی زعفران که توسط غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد ارائه شد، اظهار کرد: در دورانی که جهان پرشتاب در مسیر پیشرفت‌های علمی و اقتصادی گام برمی‌دارد و شعار توسعه پایدار در بستر نوآوری و نواندیشی محقق می‌شود، بهره‌گیری هوشمندانه از ظرفیت‌ها و استعدادهای بی‌نظیر کشور در جهت تقویت تولید و توسعه صادرات ضرورتی انکارناپذیر است. وی بیان کرد: ایران عزیز با طبیعتی متنوع و غنی همواره مهد پرورش گیاهان ارزشمندی بوده که نقش اساسی در صادرات غیرنفتی ایفا می‌کند و در این میان زعفران ایران به عنوان طلای سرخ جایگاهی برجسته در بازارهای جهانی داشته است.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: پنجم آبان‌ماه به عنوان روز ملی زعفران مجالی ارزشمند برای تجلیل از دستاوردها و تلاش‌های ماندگار تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول گرانسنگ به‌شمار می‌آید که همچون نگین درخشان، تاریخ و فرهنگ ایران عزیز را مزین کرده است، زعفران این طلای سرخ نه‌تنها نهاد میراث کهن سرزمین‌مان به‌ویژه در خراسان بزرگ است بلکه سرمایه ارزشمند برای تقویت اقتصاد کشورمان و درخشش نام ایران در عرصه جهانی به شمار می‌رود.
پزشکیان ادامه داد: با نامگذاری این روز ملی گامی بلند در جهت پاسداشت زحمات همه عزیزان در معرفی این محصول ارزشمند و تقویت جایگاه برند زعفران در بازارهای بین‌المللی برداشته شده است، بر این باوریم زعفران همان‌گونه که در طول تاریخ جایگاه برجسته‌ای داشته است، امروز نیز می‌تواند با تکیه بر دانش نوین و فناوری‌های پیشرفته و تلاش‌های همدلانه فعالان این حوزه به نقطه اوج بی‌سابقه دست پیدا کند.
وی اضافه کرد: به همین استناد تاکید داریم که تقویت برند زعفران ایران در بازارهای بین‌المللی نه‌تنها ضامن این محصول راهبردی خواهد بود، بلکه موجبات افزایش رقابت‌پذیری کشورمان را در بازار جهانی زعفران را فراهم خواهد کرد.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: در این راستا از تمامی فعالان زنجیره ارزش زعفران انتظار می‌رود تا با همکاری و همفکری و همگرایی در تولید، ارتقای ظرفیت فرآوری در صادرات این محصول و از آن مهم‌تر معرفی زعفران ایران به بازارهای بین‌المللی پیشگام باشد، دولت نیز خود را موظف می‌داند با حمایت از تولیدکنندگان و فعالان حوزه فرآوری و صادرکنندگان این محصول زمینه رشد و فرآوری این محصول را فراهم آورد.
پزشکیان ضمن گرامیداشت این روز ملی بر همبستگی و نوآوری و تلاش مستمر برای ارتقای جایگاه زعفران ایران در جهان تاکید و اظهار امیدواری کرد با همدلی، آینده‌ای درخشان‌تر برای این محصول ملی در دولت وفاق ملی فراهم ‌آوریم.