kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۳۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

حزب‌الله لبنان رکورد زد 47 عملیات ضدصهیونیستی در یک روز

طبق گزارش «اسرائیل هیوم» حزب‌الله لبنان روز جمعه‌ای که گذشت 47 عملیات انجام داد و 47 بیانیه صادر کرد که رکورد عملیات ضدصهیونیستی این جنبش را در تعداد شکست.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
باید توجه داشت که در نبرد این روزهای حزب‌الله با رژیم آپارتاید اسرائیل، جنبشِ مقاومت لبنان به دو دلیل با شدت و جانانه مقابل صهیونیست‌ها می‌جنگد: یک دلیل اینکه آنها برای انتقامِ ترورِ رهبران و فرماندهانش، به‌ویژه دبیرکل این حزب، «شهید سیدحسن نصرالله»، می‌جنگند؛ دلیل دوم نیز اینکه نبرد حزب‌الله با رژیم صهیونیستی «نبرد بقا» است. اما به هر حال، کارنامه عملکرد حزب‌الله در این روزهای میدان نشان می‌دهد که حزب‌الله به شکل بی‌سابقه‌ای بر شدت حملات خود افزوده است. و این نکات پرسش‌هایی را که پیش‌تر در مورد چگونگی پاسخ حزب‌الله و محور مقاومت از یک‌سو و از سوی دیگر ترمیم شبکه بازدارندگی محور مقاومت مطرح شده بود، پاسخ می‌دهد. انعطاف‌پذیری مقاومت لبنان و توانش برای بازسازی بازدارندگی خود یک واقعیت مسلم است و این مسئله در کادر فرماندهی جدید آن نیز مشهود است.
رکوردزنی
آخرین گزارش روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» ادعای ما در خطوط بالا را تایید می‌کند. طبق این گزارش حزب‌الله لبنان جمعه گذشته (4 آبان؛ 25 اکتبر)، رکورد بی‌سابقه‌ای را در حملات علیه رژیم اسرائیل ثبت کرد و ۴۷ بیانیه نیز درخصوص عملیات‌هایش صادر کرد. مقاومت اسلامی لبنان از هدف قرار دادن تجمع نیروهای اشغالگر در کفرکلا و حمله به نیروهای اشغالگر در شهرک یهودی‌نشین کتسرین و بمباران پایگاه هوائی رامات دیوید و تجمع نیروهای اشغالگر در اطراف پایگاه رویسات‌العلم در تپه‌های کفرشوبا خبر داد. مقاومت اسلامی لبنان همچنین اعلام کرد که تجمع سربازان رژیم صهیونیستی در کساره کفار گلعادی را با اسکادرانی از پهپادهای انتحاری هدف قرار داده است. حزب‌الله از حمله با پهپادهای انتحاری به تجمع سربازان اسرائیلی در اطراف شهرک صهیونیست‌نشین «یعرا» خبر داد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که در پی سقوط موشک در منطقه شومیرا در جلیل غربی، شش سرباز اسرائیلی زخمی شدند و...
حملات ادامه دارد
روز گذشته نیز، مقاومت لبنان اعلام کرد در راستای حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت آن و دفاع از لبنان و ملتش و در راستای مجموعه عملیات «خیبر» و پاسخ به تجاوزات دشمن صهیونیستی و با ندای «لبیک یا نصرالله»، مبارزان مقاومت اسلامی حمله هوائی را با تعدادی پهپاد انتحاری به پایگاه هوائی «تل‌نوف» در جنوب تل‌آویو انجام دادند. مقاومت لبنان همچنین اعلام کرد شهر الکریوت در شمال شهر حیفا را با موشک هدف قرار داده است. مقاومت لبنان همچنین اعلام کرد پایگاه «میشار» (مقر اصلی اطلاعات در منطقه شمالی صفد) را با تعدادی موشک هدف قرار داد. مقاومت لبنان همچنین از حمله موشکی به تجمع نیروهای دشمن صهیونیستی در اطراف شهرک «عیتا الشعب» خبر داد. حزب‌الله در عین حال اعلام کرد که تجمع نیروهای دشمن اسرائیلی در منطقه المشیرفه در راس‌ناقوره را با موشک هدف قرار داده است. این در حالی است که حزب‌الله در اولین عملیات خود در بامداد روز شنبه از بمباران شهرک کریات‌شمونا با موجی از حملات موشکی خبر داد. ساعاتی بعد، مقاومت لبنان از حمله پهپادی به پایگاه هوائی صهیونیست‌ها در جنوب تل‌آویو و 2 پایگاه دیگر خبر داد. مقاومت اسلامی لبنان در ادامه حملات خود به مواضع دشمن, دیروز تا زمان تنظیم این گزارش، ۸۰ فروند راکت و موشک را متمرکز بر ۷ پایگاه و محل تجمع نظامیان ارتش صهیونیستی به شمال سرزمین‌های فلسطین اشغالی شلیک کرده است.
طرح دفاعیِ نصرالله
یکی از دلایلی که شاهد بر سازمان قوام‌یافته حزب‌الله است- که این جنبش را تبدیل به سازمانی با قدرت نوزایش کرده تا وابسته به رهبران گذشته خود نباشد- این است که در فقدان رهبران برنامه‌های پیشین را منضبط و حرفه‌ای پی می‌گیرد. روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت نوشت: «حزب‌الله لبنان در حال اجرای طرح دفاعی در جنگ علیه ارتش رژیم اشغالگر به‌ویژه در مرزها است که همان طرحی است که شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره آن صحبت کرده بود.» این روزنامه در مقاله‌ای به قلم «رون بن‌یشای»، تحلیلگر نظامی خود، اذعان کرد که حزب‌الله می‌داند چگونه ساختمان‌هایی را که نیروهای اشغالگر در آن هستند یا ساختمان‌هایی که به‌عنوان مقر ارتش اسرائیل استفاده می‌شوند، رصد کند و از این رصد بهره ببرد.
این روزنامه همچنین نوشت: «حزب‌الله کاروان‌های لجستیکی را شناسایی می‌کند که در مناطق تحت نظارت در روستاهای لبنان حرکت می‌کنند. حزب‌الله همچنین تجمع‌های ارتش اسرائیل را در نزدیکی مرز در خط دوم شناسایی می‌کند. این حزب در خط دوم روستاها و تپه‌ها که حدود پنج کیلومتر با مرز فاصله دارد مستقر است و از آنجا داده‌های اطلاعاتی درباره نیروهای اسرائیلی را جمع‌آوری و اهداف را شناسایی می‌کند.» این روزنامه در رابطه با توانایی‌های راهبردی که حزب‌الله در اختیار دارد و حفظ می‌کند، اظهار داشت که این حزب هنوز از بزرگ‌ترین، دوربردترین و شاید مرگبارترین مهماتی که در اختیار دارد، رونمایی نکرده است.
وحشیگری‌های نوبه‌نو اسرائیل
رژیم آپارتاید اسرائیل نیز در بحبوحه بمباران شدید ضاحیه جنوبی بیروت، بقاع و شهرهایی در جنوب لبنان را برای سی‌ودومین روز متوالی تجاوزات گسترد خود علیه لبنان، بمباران کرد. خبرنگار العربی‌الجدید، دیروز گزارش داد که حملات رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت از شامگاه جمعه به هشت حمله رسیده است. خبرگزاری ملی لبنان نیز گزارش داد که پهپاد رژیم صهیونیستی یک خودرو را با موشک هدایت‌شونده در جاده شهر بیت‌یاحون در منطقه بنت‌جبیل در جنوب لبنان هدف قرار داد. همچنین منابع رسانه‌ای تصاویری از لحظه منفجر کردن یک مسجد در جنوب لبنان و شادی و خوشحالی نظامیان صهیونیست را منتشر کردند. ویدئو منتشرشده نشان می‌دهد که اشغالگران صهیونیست مسجدی را در شهرک «الظهیره» در جنوب لبنان منفجر کرده و شروع به شادی و خوشحالی می‌کنند. آنها پس از منفجر کردن مسجد مسلمانان، اقدام به آوازخوانی و خوشحالی کردند! تا بار دیگر مهر تأییدی بر وحشیگری‌های این رژیم باشد.
زلزله یا انفجار!؟
طبق گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، حوالی ساعت ۷ صبح دیروز به وقت محلی، در منطقه شهرک «مسکاف عام» در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی، «انفجار کنترل‌شده یک پایگاه زیرزمینی حاوی صد‌ها تُن مواد منفجره» انجام شد! طبق گزارش‌ها، شدت انفجار به حدی بود که سیستم‌های لرزه‌نگاری را فعال کرد و هشدار زلزله در اراضی اشغالی صادر شد. براساس اعلام رسانه‌ها، اردن و لبنان و سوریه هم از این انفجار به لرزه درآمدند. تا زمان تنظیم این گزارش، جزئیات بیشتری در مورد این انفجار مرموز منتشر نشده است.
سایر رویدادها
پس از حملات مکرر رژیم آپارتاید اسرائیل به نیروهای یونیفل، فرماندهی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) در جنوب لبنان از عقب‌نشینی سربازان خود طی ۲ روز گذشته از یک برج دیده‌بانی در شهرک مرزی الضهیره در جنوب لبنان پس از حمله ارتش رژیم صهیونیستی به آن، خبر داد. پیش از این یونیفل تأکید کرده بود «صلح‌بان‌ها به نظارت بر اوضاع در جنوب لبنان و ارائه گزارش به شورای امنیت، علی‌رغم تشدید خشونت در هفته‌های اخیر ادامه می‌دهند.» مقاومت اسلامی عراق روز شنبه از ادامه عملیات ضدصهیونیستی خود خبر داد. مقاومت عراق اعلام کرده در پاسخ به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، یک هدف نظامی در «عکا» واقع در شمال فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق اعلام کرده این حمله با پهپاد انجام شده است. گفتنی است، چندی پیش ارتش رژیم صهیونیستی به هلاکت ۲ و زخمی شدن ۲۳ نظامی تیپ پیاده‌نظام خود در حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی اذعان کرد.