kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۰۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با کیهان:

برای جلوگیری از تکرار حوادثی مانند «پلاسکو» و «شادآباد» آتش‌نشانی باید ضابط قضائی شود

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، ضمن تاکید بر لزوم افزایش قدرت اجرائی آتش‌نشانی در مواجهه با تخلفات ایمنی، بر لزوم ضابط قضائی شدن آتش‌نشانی تاکید کرد. 
 
 
 
سرویس اجتماعی- مهدی برازنده:
 
به گزارش کیهان، هفته گذشته بود که به دلیل رعایت نشدن مسائل ایمنی، آتش‌سوزی مهیب در بازار آهن شادآباد تهران منجر به سوختن 200 مغازه و جان‌باختن سه نفر شد؛ حادثه‌ای که به گفته شهردار تهران به دلیل جوشکاری ناایمن منجر به آتش‌سوزی شده و به انبار چسب سرایت کرده و در نتیجه حریق گسترده‌ای در این مکان رخ داد و اگر تلاش چندین ساعته آتش‌نشانان نبود شاید ابعاد این حادثه حتی از این نیز بزرگ‌تر می‌شد.
متاسفانه بارها و بارها و با وجود اینکه از «جای خالی ایمنی» در مشاغل، اصناف و اماکن عمومی مختلف گفته شده است، باز هم شاهد حوادثی مثل آتش‌سوزی شادآباد، بیمارستان سینا اطهر و یا بیمارستان گاندی که همین چندماه قبل رخ داد، هستیم.  اصلی‌ترین مسئول و تشخیص‌دهنده ایمنی ساختمان‌ها و واحدهای مختلف، سازمان آتش‌نشانی شهرداری است؛ اگرچه این سازمان نیز به نوبه خود نسبت به اهمال‌کاری واحدهای متخلف و پایین بودن سطح رعایت ایمنی و البته قدرت اجرائی نداشتن گلایه‌مند است.
به بهانه اهمال‌کاری واحدهای مختلف در رعایت ضوابط ایمنی و بی‌توجهی به تذکرات، در گفت‌و‌گو با «جلال ملکی»، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نظر وی را نسبت به این موضوع به عنوان عضوی فعال از جامعه آتش‌نشانان که همواره در حوادث مختلف حضور دارد، جویا شدیم.
لزوم ضابط قضائی شدن آتش‌نشانی
ملکی درباره علل اهمال‌کاری در رعایت نکات ایمنی و پیشگیری از حوادث مختلف به کیهان گفت: از زوایای مختلف باید این مسئله را مشاهده کرد. یکی از موضوعات این است که آتش‌نشانی قدرت اجرائی ندارد و به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده تا آتش‌نشانی به ضابط قضائی تبدیل شود. در غیر این‌ صورت 
زمان زیادی تلف می‌شود و ضمناً بسیاری از صاحبان مشاغل اهمیت چندانی به تذکرات آتش‌نشانی نمی‌دهند، چرا که می‌دانند آتش‌نشانی اقدام خاصی نمی‌تواند انجام دهد. وی افزود: در حوادث تلخی مثل آتش‌سوزی پلاسکو یا سینا اطهر و امثالهم، وقتی آتش‌نشانی قدرتی در اجرای قانون نداشته باشد، عملاً کاری نمی‌توان از پیش برد. وقتی کسی آموزش رانندگی می‌بیند و گواهینامه دریافت می‌کند، در نتیجه پلیس، راننده متخلف را به جرم عبور از چراغ قرمز و سرعت غیرمجاز و... به راحتی جریمه و اِعمال قانون می‌کند؛ اما آتش‌نشانی این‌گونه نیست، در حالی که اگر چنین امکانی برای آتش‌نشان‌ها فراهم بود، می‌توانستیم خیلی اوقات در حد وظایفی که در اختیار قرار می‌گرفت، مثلاً پس از سه مرتبه اخطار به واحد متخلف، یک تابلو جلوی آن واحد قرار می‌دادیم و در صورت پنج‌بار تخلف مثلاً انشعاب آن واحد متخلف را قطع می‌کردیم، کارمان تسریع شده و موثرتر واقع می‌شد.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ادامه داد: وقتی تخلف واحدهای ناایمن به چرخش اداری و مکاتبات اداری و کارهای اضافی سپرده شود و دستگاه‌های مختلف امور را به یکدیگر پاسکاری کنند، می‌بینیم که پس از سه سال هیچ کاری در جهت رفع نقص ایمنی واحدها نمی‌افتد. در بسیاری از نقاط دنیا این روش حاکم نیست و مثلاً حتی در جاهایی که آتش‌نشانی و پلیس یکی هستند، اعمال قانون به صورت یکسان انجام می‌شود.
فقر آموزش و ضعف قانون از دلایل اهمال‌کاری
در رعایت ایمنی
ملکی در ادامه با برشمردن راه‌های پیشگیری از وقوع حوادث و اهمال‌کاری واحدهای مختلف، اظهار داشت: یکی از نکات هم به پایین بودن فرهنگ در رعایت نکات ایمنی برمی‌گردد که در این رابطه مردم مقصر نیستند و موضوع به فقر آموزش نکات ایمنی بازمی‌گردد. اگر به دانش‌آموزی که به امتحان پایان سال می‌رسد، آموزش داده نشود، او حق دارد که نسبت به عدم آمادگی در امتحان و خراب کردن آن گلایه کند؛ در رعایت نکات ایمنی هم همین وضعیت برقرار
است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل اهمال‌کاری در رعایت نکات ایمنی، ضعف قانونی است. وقتی «قانون» شفاف نیست و یک‌سری موضوعات کلی مطرح کرده و جزئیات را نادیده گرفته است، دست متخلفان یا اهمال‌کاران باز است که خیلی راحت قانون را رعایت نکنند. به عنوان مثال دو کارخانه که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، یکی به دلیل ترس از قانون، فرهنگ و باور و اعتقادش هزینه می‌کند و سیستم اطفای حریقش را مجهز می‌کند و آموزش مسائل ایمنی را می‌بیند، اما کارخانه کنار آن هیچ‌یک از این نکات ایمنی را رعایت نمی‌کند و آخر سال نیز برای تمدید مجوز فعالیت‌شان به اتحادیه مذکور باید هزینه‌ای «یکسان» پرداخت کنند، این در حالی است که باید برای واحدی که تاییدیه ایمنی آتش‌نشانی دارد، مثلاً 70 درصد تخفیف لحاظ کرد و حتی آن واحد متخلف را بیمه نکرد. 
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با ذکر یک سؤال، تصریح کرد: سؤال این است که آموزش‌وپرورش، صداوسیما و رسانه‌های مختلف از نظر ایمنی چه آموزش‌هایی به مردم و صاحبان مشاغل داده‌اند؟ متاسفانه فقط زمانی که حوادثی مثل شادآباد رخ می‌دهد و یا سالگرد حادثه پلاسکو فرا می‌رسد و شب چهارشنبه‌سوری است، اکثر رسانه‌ها نسبت به مسائل ایمنی حساس می‌شوند، این در حالی است که وقتی همه دستگاه‌ها وظایف خودشان را در حوزه ایمنی به درستی انجام دهند، می‌شود انتظار یک شهر ایمن داشت.
لزوم استفاده از ابزارهای تشویقی
در رعایت نکات ایمنی
ملکی با ذکر یک مثال به منطقه‌ای ناایمن از شهر تهران اشاره کرد و گفت: بسیاری از نقاط منطقه 12 تهران از جمله خیایان جمهوری و خیابان لاله‌زار که هتل‌ها و سینماهای قدیمی و مربوط به میراث فرهنگی در آن قرار دارند، بعضاً ناایمن هستند و این مکان‌ها در مواردی انبار کابل، سیم و ابزارهایی از این قبیل هستند که ریسک خطر در آنها بالاست. در میدان حسن‌آباد تهران نیز که سه مرتبه تاکنون آتش‌سوزی رخ داده است، انبار کاموا و بانک و اسناد بانکی و امثالهم قرار دارند و متاسفانه از نظر ایمنی مکان‌های پرخطری هستند.
وی افزود: اگر می‌خواهیم ایمنی نقاط مختلف شهر تضمین و تسریع شود و از طرفی پرونده‌های دستگاه قضا کمتر و سرشان خلوت‌تر شود، باید آتش‌نشانی ضابط قضائی شود. اکنون اگر قرار بود پلیس راهور هر ماشینی که تخلف می‌کند را به دادگاه بفرستد، روزانه هزاران خودرو باید به دستگاه قضا مراجعه می‌کردند! از سوی دیگر، می‌شود از ابزارهای تشویقی برای رعایت اصول ایمنی استفاده کرد و مثلاً برای واحدهایی که تاییدیه ایمنی دارند، بیمه‌ها یک‌سری تسهیلات در نظر بگیرند و به نوعی موضوعات انگیزشی نیز لحاظ شود.