kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۰۱۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۶
آسوشیتدپرس خبر داد

کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل

 
 
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که با وجود اینکه آمریکا قریب به 18 میلیارد دلار به اسرائیل برای جنگ غزه کمک کرده ‌اما هزینه‌های جنگ تاثیر طولانی‌مدت بر اقتصاد اسرائیل خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ آسوشیتدپرس به نقل از گزارشی پژوهشی از دانشگاه براون آمریکا، تأیید کرده است که ایالات متحده از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، به میزان 17 میلیارد و 900 میلیون دلار برای کمک نظامی به اسرائیل هزینه کرده است.
در گزارش مذکور آمده است: جنگ‌های اسرائیل گران است و پرداخت صورت‌حساب آن می‌تواند آن را مجبور به انتخاب‌های دشوار کند. جنگ اسرائیل علاوه‌بر تلفات جانی عظیمی که به بار آورده بسیار پرهزینه است. هزینه‌های مالی زیاد و دردناک جنگ، نگرانی‌ها را در مورد تأثیر طولانی‌مدت جنگ بر اقتصاد اسرائیل افزایش داده است.
آسوشیتدپرس از قول کارشناسان آورده است: سرمایه‌گذاری‌های خارجی شروع به کاهش چشمگیری در اسرائیل کرده است زیرا سرمایه‌گذاران نگران وضعیت امنیتی اسرائیل هستند و با افزایش هزینه‌های جنگ و فشار بر بودجه دولت، تل‌آویو به افزایش مالیات متوسل شده است. همه اینها بر رشد اقتصادی اسرائیل تأثیر منفی خواهد گذاشت و بار بر دوش طبقه متوسط ​را افزایش می‌دهد.
گفتنی است، این وضعیت ممکن است کابینه نتانیاهو را وادار کند که هزینه برنامه‌های اجتماعی و خدمات عمومی را برای تأمین مالی عملیات نظامی کاهش دهد که این می‌تواند برای بخش‌های مختلف جامعه اسرائیل پیامدهایی داشته باشد.
وزارت دارایی رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته اعلام کرد که با تشدید جنگ در نوار غزه و گسترش آن به لبنان و دیگر جبهه‌ها، کسری بودجه به هشت میلیارد و 800 میلیون شکل (حدود دو میلیارد و 500 میلیون دلار) رسید.
کسری بودجه اسرائیل طی ۱۲ ماه گذشته منتهی به سپتامبر به هشت و نیم درصد تولید ناخالص داخلی رسید در مقایسه با هدف ۶.۶ درصدی که برای کل سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده و بزالل اسموتریچ؛ وزیر دارایی اسرائیل قول داده بود به آن پایبند شود.
قابل ذکر است که در سال ۲۰۲۳ کسری بودجه اسرائیل چهار و دو دهم درصد بوده و این رژیم در نظر داشت در سال آینده آن را به چهار درصد کاهش دهد که دور از ذهن به نظر می‌رسد.
مراکز پژوهشی اقتصادی در اسرائیل هزینه‌های جنگ غزه را با احتساب هزینه‌های غیرمستقیم تا ۱۲۰ میلیارد دلار تخمین زدند.
 کابوس حمله حزب‌الله به تأسیسات گازی
به گزارش رسانه‌های خارجی، میادین و سکوهای گازی دریایی اسرائیل اهداف بالقوه‌ای برای حملات حزب‌الله یا حتی ایران هستند زیرا این سکوها می‌توانند به‌عنوان اهداف راهبُردی تلقی شود که هدف قراردادن آنها آسیب مضاعفی به رژیم اشغالگر وارد می‌کند.
یعنی هم از نظر آسیبی که به زیرساخت‌ها خواهد زد و هم از نظر اقتصادی و امنیتی خسارت‌بار خواهد بود. باتوجه‌به اهمیتی که این میادین در حمایت از اقتصاد اسرائیل و جایگاه آن به‌عنوان صادرکننده عمده گاز طبیعی به اروپا و کشورهایی مانند مصر و اردن است.
بنابراین هرگونه حمله به این سکوها از سوی حزب‌الله در سطوح مختلف بازتاب‌ها و پیامدهای جدی خواهد داشت. این میدان‌ها به ویژه باتوجه‌به روبه‌رو بودن اسرائیل با حزب‌الله، ایران، انصارالله یمن و گروه‌های مسلح در عراق و همچنین مقاومت فلسطین در نوار غزه، با چالش‌های ژئوپلیتیکی مهمی رو‌به‌روست.
 به‌عنوان مثال، در اکتبر ۲۰۲۳، در نتیجه حمله موشکی گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس، تولید در میدان تامار به مدت ۴۰ روز متوقف شد.
 حملات جبهه مقاومت می‌تواند تولید گاز طبیعی اسرائیل را مختل کند که این امر مستقیماً بر اقتصاد اسرائیل تأثیر می‌گذارد و هرگونه اختلال در عملیات تولید گاز اسرائیل می‌تواند منجر به خسارات اقتصادی هنگفتی به میزان ده‌ها میلیارد دلار بر این رژیم شود.
رژیم صهیونیستی مقادیر قابل‌توجهی گاز طبیعی به اروپا صادر می‌کند و از همین رو منابع گازی این رژیم اشغالگر به بخش مهمی از تراز انرژی جهانی تبدیل شده است.