kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
 گزارش پولیتیکو از خشم دولت اوکراین از غرب

چرا اسرائیل را به اوکراین ترجیح دادید؟

 
 
 
رسانه آمریکایی گزارش داد مقامات اوکراینی نسبت به کمک‌های نظامی واشنگتن به تل‌آویو ابراز نارضایتی کرده‌ و معتقدند که این کمک‌ها با آنچه آمریکا در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، برابر نیست. 
آمریکا از جیب مالیات دهندگان این کشور میلاردها دلار کمک تسلیحاتی روانه اوکراین و رژیم اسرائیل کرده است و این در حالی است که هیچ چشم‌انداز روشنی برای پایان جنگ در شرق اروپا و غرب آسیا دیده نمی‌شود. کمک‌های بسیار سخاوتمندانه دولت بایدن به رژیم تل‌آویو بر اساس گزارش‌ها حتی حسادت دولت اوکراین را نیز برانگیخته است به طوری که دولت زلنسکی می‌گوید بایدن تل‌آویو را به کیف ترجیح می‌دهد. 
نشریه «پولیتیکو» در گزارشی در همین زمینه با اشاره به کمک‌های جدید آمریکا به رژیم صهیونیستی درخصوص استقرار سامانه‌ پدافندی «تاد» و اعزام نیرو به اراضی اشغالی می‌نویسد: این سطح از کمک برای اوکراین توسط آمریکا انجام نشده است و مقامات اوکراینی این اقدام آمریکا را «استاندارد دوگانه» می‌خوانند. در همین راستا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در ماه گذشته میلادی چنین سؤالی را مطرح کرد: «اگر متحدان با هم موشک‌هایی را در آسمان خاورمیانه منهدم می‌کنند، پس چرا چنین تصمیمی برای انهدام موشک‌ها و پهپادها بر فراز اوکراین اتخاذ نمی‌شود؟»
این نشریه آمریکایی در ادامه تأکید می‌کند: «دلیل اینکه چرا آمریکا در اسرائیل جسورانه و در اوکراین محتاطانه عمل می‌کند روشن است: روسیه سلاح هسته‌ای دارد.» یک دستیار ارشد آمریکایی در مجلس سنای این کشور در رابطه با سیاست اوکراین به پالتیکو گفت: «پاسخ قاطعی که ممکن است اوکراینی‌ها دوست نداشته باشند بشنوند، اما متاسفانه درست است، این است که می‌توانیم خطر سرنگونی موشک‌های ایران بر فراز اسرائیل را بدون آغاز جنگ مستقیم با تهران بپذیریم».
 به گزارش ایسنا پولیتیکو در ادامه می‌نویسد: «درحالی‌که کیف از متحدانش می‌خواهد تا همان‌طور که با اسرائیل رفتار می‌کنند با اوکراین هم رفتار کنند، ۲ تن از مقامات دفاعی این کشور به شرط آنکه نامشان فاش نشود گفتند که انجام چنین کاری -انهدام موشک و پهپاد- برای اسرائیل راحت‌تر از اوکراین است و در عین حال دلیل آن را وسعت گسترده اوکراین دانسته‌اند.» مقامات آمریکایی اذعان می‌کنند از افزایش ناامیدی در اوکراین آگاه هستند، اما از طرفی می‌گویند که در حال کار بر روی محموله‌های جدید تسلیحاتی هستند که امیدوارند این نگرانی‌ها را مرتفع سازد.
«الینا والتونن» وزیر امور خارجه فنلاند نیز روز سه‌شنبه طی مصاحبه‌ای با روزنامه «فایننشال تایمز» بیان کرد: «کشورهای غربی درخصوص کمک به اوکراین خسته هستند و این خستگی آنها جدی و بسیار زیاد است». این اولین باری نیست که یک مقام غربی نسبت به «خستگی» ناشی از جنگ اوکراین و ارسال کمک‌های مالی و نظامی به این کشور جنگ‌زده اروپایی اذعان می‌کند.
«مایک جانسون» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا نیز هفته گذشته با بیان اینکه دیگر تمایلی نسبت به کمک‌های بیشتر به اوکراین ندارد، گفت: «فکر می‌کنم همه در سرتاسر جهان از این جنگ خسته شده‌اند و می‌خواهند این مسئله حل‌وفصل شود.»