kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۷۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶

 رویترز: هدف از تحرکات مشکوک اسرائیل در جولان اشغالی حمله به لبنان از ناحیه‌ای دیگر است


 
 سرویس خارجی-
حالا که کار برای رژیم آپارتاید اسرائیل در مقابله با حزب‌الله لبنان خیلی سخت شده است، آن‌طور که رویترز با توجه به تحرکات مشکوک این رژیم در جولان اشغالی گزارش کرده است، این رژیم به دنبال حمله به لبنان از ناحیه‌ای دیگر است.
رژیم آپارتاید اسرائیل از 16 مهر سال گذشته گرفتار حزب‌الله لبنان است؛ حزب‌اللهی که حتی پس از ترورهای رهبران و فرماندهان خود همچنان با قدرت ادامه می‌دهد و دیگر قلب اسرائیل نیز از حملات آن در امان نیست. حالا این رژیم که مسیر کنونی خود در مقابله با حزب‌الله را در بن‌بست می‌بیند، چاره‌ای جز گشودنِ جبهه‌هایی جدید علیه حزب‌الله ندیده است.
به گفته منابع امنیتی و تحلیلگران، در تحولاتی که احتمالا نشان‌دهنده گسترش عملیات زمینی رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله و تقویت تدابیر نظامی خود است، نیروهای این رژیم مین‌ها را پاکسازی کرده و موانع جدیدی در مرز بین بلندی‌های جولان اشغالی و منطقه غیرنظامی‌ در مرز سوریه ایجاد کرده‌اند. به گزارش ایسنا، این منابع گفته‌اند این اقدام نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی ممکن است برای اولین بار به دنبال حمله به حزب‌الله از شرق در امتداد مرز لبنان باشد و در عین حال منطقه‌ای امن ایجاد ‌کند که بتواند آزادانه نیروهای مقاومت لبنان را شناسایی کرده و از «نفوذ» جلوگیری کند. در حالی که فعالیت‌های مین‌زدایی گزارش شده است، منابعی که با خبرگزاری رویترز صحبت کرده‌اند- از جمله یک سرباز سوری مستقر در جنوب سوریه، یک مقام امنیتی لبنانی و یک مقام حافظ صلح سازمان ملل- جزئیات گزارش نشده دیگری را فاش کرده‌اند که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در حال جابه‌جا کردن حصار جداکننده منطقه غیرنظامی ‌شده به سمت سوریه و حفر استحکامات بیشتر در این منطقه است. به گزارش رویترز، اقدام نظامی شامل حملات از جولان اشغالی و احتمالا از منطقه غیرنظامی‌ شده که آن را از خاک سوریه جدا می‌کند، می‌تواند درگیری تل‌آویو را در برابر حزب‌الله و متحدش حماس که- در معرض خطر وارد کردن آمریکا به این وضعیت هم هست- گسترش دهد. رژیم صهیونیستی از زمانی که مقاومت لبنان در حمایت از حماس و ملت فلسطین وارد نبرد شد و 300هزار صهیونیست را فراری داد و آنجا را به شهر ارواح تبدیل کرد، با حزب‌الله تبادل آتش داشته است. حزب‌الله لبنان بارها تأکید کرده است که توقف عملیات‌هایش، به توقف جنگ در غزه از سوی تل‌آویو بستگی دارد. اکنون علاوه‌بر حملات هوائی رژیم صهیونیستی، لبنان از جنوب تحت حمله زمینی این رژیم قرار دارد و با گلوله‌باران صهیونیست‌ها از دریای مدیترانه به سمت غرب مواجه است. به گزارش رویترز، رژیم صهیونیستی مدعی است با گسترش جبهه جنگ در شرق، می‌تواند فشار خود را بر مسیرهای ادعایی تامین تسلیحات حزب‌الله که به ادعای آن برخی از آن‌ها از سراسر سوریه، همسایه شرقی لبنان و متحد ایران می‌گذرد، تشدید کند.
«ناوار سابان»، تحلیلگر جنگ در مرکز «هارمون» مستقر در استانبول معتقد است، عملیات در جولان، منطقه‌ای به مساحت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع که مشرف به لبنان و هم مرز اردن است، به نظر می‌رسد تلاشی برای «آماده‌سازی و زمینه‌سازی برای یک حمله گسترده‌تر در لبنان است... همه چیزهایی که در سوریه اتفاق می‌افتد برای خدمت به استراتژی اسرائیل در لبنان است؛ ضربه زدن به مسیرهای تدارکاتی، ضربه زدن به انبارها، ضربه زدن به افرادی که به خطوط تدارکاتی حزب‌الله مرتبط هستند.» به گفته یک افسر اطلاعاتی سوری، یک سرباز سوری مستقر در جنوب سوریه و سه منبع امنیتی ارشد لبنانی که برای این خبر با رویترز صحبت کردند، عملیات پاکسازی مین و مهندسی صهیونیست‌ها در هفته‌های اخیر سرعت گرفته است. این منابع گفتند که مین‌زدایی با آغاز حملات زمینی رژیم صهیونیستی در اول اکتبر به لبنان، در امتداد مناطق کوهستانی که شمال اراضی اشغالی را از جنوب لبنان در حدود ۲۰ کیلومتری غرب جدا می‌کند، تشدید شده است. این ۲ منبع سوری و یکی از منابع لبنانی اعلام کردند، در همان دوره، تل‌آویو حملات خود را به سوریه، از جمله پایتخت آن و مرز با لبنان افزایش داده است و واحدهای نظامی روسیه مستقر در جنوب سوریه برای حمایت از نیروهای سوری در آنجا، حداقل از یک پست دیده‌بانی مشرف به منطقه غیرنظامی‌شده عقب‌نشینی کرده‌اند. همه این منابع به شرط ناشناس ماندن در مورد نظارت بر عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در جولان که بیشتر آن توسط صهیونیست‌ها در سال ۱۹۶۷ از سوریه اشغال شد، صحبت کردند.
منطقه حائل!
منابع مطلع نیز در این باره به روزنامه ترکیه‌ای حریت گفته‌اند، ارتش رژیم صهیونیستی برنامه دارد تا نبردها در لبنان را تا مرزهای سوریه گسترش دهد و کنترل مناطق مرزی را به عنوان منطقه حائل در دست بگیرد. به گزارش ایسنا، منابع مطلع حتی گفته‌اند که هدف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، کنترل مناطقی مرزی است که امیدوار است بعدا، آن را تا سوریه گسترش دهد. روزنامه حریت ترکیه با استناد به اظهارت منابع «مطلع» این را هم اضافه کرده است که رژیم صهیونیستی، ظاهرا، به این منطقه تا رودخانه لیتانی چشم دارد و در حال حاضر، هر کاری برای کشاندن دامنه نبردها به مرز سوریه و در دست گرفتن منطقه حائل مشابهی در جنوب شرق انجام می‌دهد.
۲۸ هزار و ۵۸۱ بار صدای آژیر
اما در این میان جالب است که گزارش رسانه صهیونیستی در مورد تعداد دفعاتی که مقاومت تن صهیونیست‌ها را لرزانده‌ بخوانیم. روزنامه ‌هاآرتص نوشته است: «از هفت اکتبر ۲۰۲۳ تا هفته گذشته آژیرهای هشدار در اراضی اشغالی در پی شلیک پهپادها و موشک‌ها از غزه، لبنان، ایران، یمن، عراق و سوریه
۲۸ هزار و ۵۸۱ بار به صدا درآمدند.» این روزنامه نوشت در شهرک کریات شمونا آژیرهای هشدار حدود ۴۲۵ بار به صدا درآمده که بیشترین تعداد در مقایسه با مناطق دیگر بود. 
حیفا شهر ارواح 
مقاومت اسلامی لبنان حتی تهدید کرده است که شهر اشغالی حیفا همانند دیگر شهرهای شمال فلسطین اشغالی خالی از سکنه خواهد شد. واحد رسانه‌ای حزب‌الله لبنان بامداد چهارشنبه با انتشار ویدئویی، تهدید کرد تعداد آوارگان صهیونیست را بیشتر خواهد کرد. در این کلیپ ویدئویی تصاویر گرافیکی از شهر حیفا به نمایش درآمده که در حال سوختن است و در پی حملات سنگین موشکی مقاومت لبنان، شهرک‌نشینان در حال فرار هستند. حزب‌الله در این ویدئو تهدید کرده حیفا را نیز مانند کریات شمونه و المطله، به شهر ارواح تبدیل خواهد کرد.