kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸

صهیونیست‌های ناامید و غربی‌های نگران

 
 
شامگاه جمعه، ۶ مهر، رژیم صهیونیستی طی یک عملیات گسترده هوایی، به ضاحیه جنوبی بیروت حمله کرد. استفاده از بیش از ۸۰ بمب و چند تن مواد منفجره و بمب‌های سنگرشکن، نشان از هدفی حیاتی برای این رژیم داشت. بلافاصله رسانه‌های رژیم اعلام کردند که هدف، «سید حسن نصرالله»- دبیرکل حزب‌الله لبنان- بوده است. حزب‌الله لبنان روز شنبه ۷ مهر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سید حسن نصرالله» در حمله جنایت‌کارانه عصر جمعه به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است. در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده بود: «سرور مقاومت، بنده‌ای صالح، شهیدی بزرگ، رهبری شجاع، دلاور و مؤمنی حکیم و بصیر، به قافله جاویدان شهدا پیوسته است. سید حسن نصرالله، به شهدای بزرگی ملحق شد که حدود ۳۰ سال آنها را به سمت پیروزی رهبری کرد. سید در سال ۱۹۹۲ جانشین سیدالشهدای مقاومت شد و مقاومت را در آزادسازی سال ۲۰۰۰ و سپس سال ۲۰۰۶ و سایر نبردهای افتخارآمیز تا نبرد پشتیبانی از فلسطین، غزه و ملت مظلوم فلسطین رهبری کرد». این قابل‌کتمان نیست که ساختار جبهه مقاومت به دنبال ترور «سید حسن نصرالله»- دبیرکل شجاع، مؤمن و مقتدر حزب‌الله لبنان- ضربه بسیار سختی را متحمل شد و نمی‌توان انکار کرد که شاید دیگر برای این شخصیت بزرگ، نتوان جایگزینی پیدا کرد؛ اما ساختار درهم‌تنیده جبهه مقاومت، نشان داده است که علی‌رغم شهادت کارگزاران ارزنده آن مثل «سید عباس موسوی»، «شیخ احمد یاسین»، «عماد مغنیه»، سردار رشید سپاه اسلام «حاج قاسم سلیمانی»، شهید «ابومهدی المهندس» و حالا سیدالشهدای جبهه مقاومت- سید حسن نصرالله- حیات و پویایی خود را حفظ کرده و به راه خود با قوت و قدرت ادامه داده است. رصد رسانه‌های صهیونیستی و غربی، طی روزهای بعد از شهادت سید حسن نصرالله نیز نشان می‌دهد آنها به این واقعیت معترف هستند که اسرائیل، علی‌رغم پیروزی تاکتیکی در ترور سید مقاومت، اما جنگ در غزه و لبنان را باخته است. این رسانه‌ها تأکید دارند اسرائیل هیچ‌گاه از تاریخ، عبرت نگرفته است. نصرالله رفت، اما حزب‌الله و مقاومت همچنان زنده است و به حیات خود ادامه می‌دهد.
 
حزب‌الله شکست نمی‌خورد
رسانه‌ها و کارشناسان رژیم صهیونیستی، طی روزهای گذشته بارها به سران اسرائیل هشدار داده‌اند که با ترور «نصرالله»، توانمندی‌های حزب‌الله از بین نمی‌رود. تحلیلگران و کارشناسان رژیم صهیونیستی تأکید دارند که ترور شهید سید حسن نصرالله- دبیرکل حزب‌الله لبنان- مشکلات اسرائیل در جبهه شمال را حل نخواهد کرد و تهدید موشکی حزب‌الله و حملات مقاومت به عمق سرزمین‌های اشغالی همچنان پابرجاست.
«اسحاق بریک»- ژنرال برجسته رژیم صهیونیستی- در واکنش به ترور سید مقاومت می‌گوید: «حتی اگر اسرائیل، لبنان را با خاک یکسان و آن را مثل غزه به تلی از خاک تبدیل کند، باز هم نمی‌تواند حزب‌الله را شکست دهد و حزب‌الله، به شلیک موشک و پهپاد به ما [اسرائیل] ادامه می‌دهد. چشم بسیاری از سیاسیون اسرائیل از دیدن واقعیت اطرافشان، کور شده است. آنها می‌بینند اما بر اساس آرزوهایشان و بدون تفکر عقلانی، عمل می‌کنند و حقایق را به‌کلی نادیده می‌گیرند. نمی‌توان جنگ را فقط با هواپیما پیروز شد. نیروی زمینی اسرائیل فرسوده شده و طی بیست سال گذشته، در سطح سیاسی و نظامی دچار فرسایش شده است؛ در نتیجه، ارتش نمی‌تواند جوابگو باشد و همیشه پیروز شود. همه اسرائیلی‌ها باید درک کنند که اصرار بر نابودکردن حزب‌الله در نهایت به نابودی اسرائیل خواهد انجامید... فقط کافی است که آمریکا ارسال سلاح برای هواپیماهای ما و ارسال مهمات برای یگان‌های نیروی زمینی را متوقف کند و ما را مجبور کند که آنچه دیکته می‌کند، اجرا کنیم.»
«کارمیت والنسی»- تحلیلگر صهیونیست در اندیشکده امنیت رژیم صهیونیستی- در واکنش به ترور سید حسن نصرالله می‌گوید: «درست است که حزب‌الله ضربه بسیار سختی خورده است، اما فراموش نکنیم که قدرت نظامی پیشرفته حزب‌الله و زرادخانه موشکی و راکتی آن همچنان موجود است.»
«آلون بن دیوید»- تحلیلگر کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی- نیز اذعان می‌کند که «درگیری ارتش اسرائیل در شمال جز با توافق طرفین متوقف نخواهد شد و اسرائیل، توان نابودی قدرت نظامی حزب‌الله به شکل کامل را ندارد؛ همان‌طور که نتوانست حماس را در نوار غزه نابود کند. سؤالی که اسرائیلی‌ها باید بدون درنظرگرفتن شرایط سیاسی داخلی از خود بپرسند، این است که آیا درگیری در جبهه شمالی موجب توافق بهتری خواهد شد؟ تا این لحظه، اطلاعات اسرائیل جوابی برای این سؤال نیافته است. حمله زمینی به شمال، تأثیری در توان آتش حزب‌الله و حملات آن به شمال نخواهد داشت. ممکن است که اشغال جنوب لبنان مانع از تصرف «الجلیل» به دست حزب‌الله شود، اما مانع توقف حملات موشکی به شهرک‌های شمالی نخواهد شد. اشغال جنوب لبنان، برگ برنده اسرائیل در مذاکرات است؛ اما ماندن در آن، هزینه‌هایی سنگین‌تر از دستاوردها خواهد داشت.» وی تأکید می‌کند: «با وجود ضربه قوی که حزب‌الله از اسرائیل دریافت کرده است، اما همچنان تهدید به هدف قراردادن مراکز راهبردی اسرائیل می‌کند و توان دفاعی اسرائیل هم محدودیت‌هایی دارد. تصور ماندن در شهرها بدون برق، آب و بهداشت، غیرممکن است.»
یک رسانه عبری دیگر هم با بیان اینکه اسرائیل در خفت‌بارترین وضعیت خود به سر می‌برد، تأکید کرد که ترور دبیرکل حزب‌الله، تأثیری بر شرایط متشنج ما ندارد و اسرائیل را نجات نخواهد داد. روزنامه عبری «هاآرتص» به قلم «گدعون لیوی» - ستون‌نویس این روزنامه- در همین زمینه آورده است: «اسرائیلی‌ها به شکل خفت‌باری بعد از ترور نصرالله خوشحال هستند و شیرینی و شکلات پخش می‌کنند. اسرائیل هرگز تا این اندازه افول نکرده و خوار و خفیف نشده بود. میزان تلفات ناشی از انفجار ۸۰ بمب آمریکایی در حمله روز جمعه ارتش اسرائیل به لبنان هنوز مشخص نیست، اما این تلفات هر اندازه هم باشد، تأثیری در وضعیت آشفته اسرائیل ندارد؛ خواه صد نفر در این حمله کشته شوند خواه هزاران غیرنظامی.»
آتشفشان در راه است
در ادامه این مقاله آمده است: «سؤال ما این است که آیا بعد از ترور نصرالله، وضعیت اسرائیل در صبح یکشنبه بهتر از صبح جمعه بود؟ واقعاً چه چیزی تغییر کرده است؟ واقعیت آن است که بعد از ترور نصرالله، اسرائیل نجات پیدا نمی‌کند. ما اکنون در هفته اول بدون نصرالله هستیم، پس بیایید به اطراف خودمان خوب نگاه کنیم؛ 
کرانه باختری در معرض انفجار قرار دارد، اسرائیل در ویرانه‌های غزه گرفتار شده و هیچ راهی هم برای آزادی اسرای ما از غزه دیده نمی‌شود و مؤسسات مالی دنیا، رتبه اعتباری اقتصاد اسرائیل را همچنان کاهش می‌دهند. واقعاً بهتر است دیگر به وضعیت بین‌المللی اسرائیل اشاره‌ای نکنیم؛ زیرا بسیار شرم‌آور است؛ بنابراین وضعیت امنیتی اسرائیل بسیار متزلزل‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد و این روزها هر لحظه ممکن است جنگ منطقه‌ای آغاز شود. ما روز جمعه، گام بلندی به‌سوی شروع این جنگ برداشتیم... آتشفشان یک روز منفجر خواهد شد و چه نصرالله باشد چه نباشد، اسرائیل باوجوداینکه برای کشتارهای خود در غزه و لبنان، همچنان تحت حمایت آمریکاست، اما نمی‌تواند تا ابد به همین منوال ادامه دهد.»
زلزله!
روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارانوت» هم در مقاله‌ای، ترور شامگاه جمعه سید حسن نصرالله را به زلزله‌ای شدید در خاورمیانه تشبیه کرده و در یادداشتی تحت عنوان «بر لبه پرتگاه جنگ سوم»، بعد از پرداختن به تاریخچه شکست‌های اسرائیل در جنگ‌های قبلی با لبنان، این‌طور نتیجه‌گیری کرده است: «حوادث چند روز اخیر و به طور خاص، ترور نصرالله، بیانگر آن است که ما وارد مرحله جدیدی از تقابل شده‌ایم. اسرائیل در طول سالیان دراز، در جنگ‌های خود توفیقی در مهار یا محدودکردن خطری که لبنان برایش ایجاد کرده، نداشته است و هر بار، خطر لبنان از جایی سر در آورده است؛ امروز هم اسرائیل بار دیگر بر سر دوراهی دیگری قرار گرفته است و باید تصمیم بگیرد که آیا خاک لبنان را تا رود «لیتانی» به اشغال خود در خواهد آورد یا خیر؟ و آیا قصد دارد مجدداً در باتلاق لبنان گرفتار شود یا خیر؟»
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» در مطلب دیگری به نقل از یک مقام نظامی این رژیم نوشته است: «حزب‌الله در حال برنامه‌ریزی برای موشک‌باران تل‌آویو بوده و سید‌هاشم صفی‌الدین- رئیس شورای اجرائی حزب‌الله که قرار است به‌عنوان جانشین نصرالله انتخاب شود- مواضعی حتی سخت‌تر از نصرالله دارد. علاوه‌برآن، حزب‌الله همواره تأکید کرده است که هدف اسرائیل در بازگرداندن شهرک‌نشینان به شمال، بدون توقف کامل جنگ در نوار غزه محقق نخواهد شد.»
نصرالله رفته، اما حزب‌الله پابرجاست
رسانه‌های غربی نیز مثل رسانه‌های صهیونیستی به‌شدت نگران عواقب ترور 
سید مقاومت هستند و ترور ایشان را به منزله پایان آرمان مقاومت و حزب‌الله نمی‌دانند. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی می‌نویسد: «اسرائیل سعی داشت با ترور حسن نصرالله، به مقاومت لبنان پایان دهد، اما حزب‌الله و آرمان مقاومت از بین نرفته و فشار نیروهای حزب‌الله به اسرائیل ادامه خواهد داشت.»
این رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به امید صهیونیست‌ها برای پیچیدن نسخه 
مقاومت لبنان با ترور «سید حسن نصرالله»، یادآور شد «حزب‌الله جنبشی است که در قلب جامعه لبنان پذیرفته شده و ترور شخصیت‌ها آرمان آن را از بین نمی‌برد.» این روزنامه در گزارش خود آورده است: «بعید است که ترور نصرالله، برای حزب‌الله لبنان ضربه‌ای سهمگین بوده باشد؛ زیرا حزب‌الله در عمق جامعه مردم لبنان ریشه دوانده و با تار و پود آنان عجین شده است. سید عباس موسوی- دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان- نیز در حمله هوائی اسرائیل به شهادت رسید، اما این گروه نه‌تنها از بین نرفت، بلکه با روی کار آمدن نصرالله به‌عنوان دبیرکل جدید، به قدرتمندترین نیروی غیردولتی در جهان تبدیل شد.» واشنگتن‌پست در این گزارش اذعان کرده است: «به‌احتمال زیاد، جانشین نصرالله که احتمالاً‌هاشم صفی‌الدین باشد، به همین اندازه توانمند است.» 
این رسانه آمریکایی در گزارش خود اذعان می‌کند: «حزب‌الله شکست نخورده است. تنها بخشی از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار موشک و راکت حزب‌الله، در حمله اسرائیل از بین رفته است و بخش اعظم این زرادخانه موشکی سالم باقی مانده و آماده استفاده است. همچنین حزب‌الله دست‌کم ۴۰ تا ۵۰ هزار نیروی نظامی ماهر و آماده رزم دارد.» در انتهای این گزارش آمده است: «نصرالله رفته، اما حزب‌الله پابرجاست.»
درسی که اسرائیل از تاریخ نگرفت
«سی‌ان‌ان» هم در گزارشی تحلیلی با اشاره به نقش کلیدی حزب‌الله در خاورمیانه و توان بالای 
تسلیحاتی و اطلاعاتی آن تأکید می‌کند که هرچند اسرائیل به حذف فیزیکی «سید حسن نصرالله» به‌عنوان یک دستاورد نگاه می‌کند، اما واقعیت آن است که ترور رهبران حزب‌الله، خللی در سازماندهی این گروه ایجاد نخواهد کرد. «سی‌ان‌ان» در این گزارش آورده است: «اسرائیل باید از تاریخ درس بگیرد و متوجه شود که اقداماتی مانند ترور، هرگز در نابودی گروه‌های مقاومت موفق نبوده است. همچنان که ترور 
«عماد مغنیه»- از فرماندهان حزب‌الله- در دمشق توسط اسرائیل در سال ۲۰۰۸، به قدرت‌یافتن بیشتر حزب‌الله منجر شد.»
«سی‌ان‌ان» همچنین با اشاره به ترور «شیخ احمد یاسین»- یکی از بنیان‌گذاران گروه مقاومت حماس- در یک حمله هوائی توسط اسرائیل می‌نویسد: «با کشته ‌شدن احمد یاسین، حماس نه‌تنها از بین نرفت؛ بلکه تقریباً دو دهه بعد چنان قدرتمند شد که توانست در ۷ اکتبر به مواضع اسرائیل حمله کند. در ماه ژوئیه نیز اسرائیل ادعا کرد که «محمد ضیف»- یکی از طراحان حمله ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) و یکی از فرماندهان اصلی نظامی حماس- را کشته است؛ این در حالی است که این گروه شبه‌نظامی، همچنان در غزه به فعالیت‌های نظامی خود علیه اسرائیل ادامه می‌دهد.»
«سی‌ان‌ان» همچنین با اشاره به ترور شهید قاسم سلیمانی توسط آمریکا می‌نویسد: «دونالد ترامپ- رئیس‌جمهور وقت آمریکا- در اوایل ژانویه ۲۰۲۰ دستور حمله در بغداد عراق را صادر کرد که طی آن ژنرال قاسم سلیمانی- فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران- ترور شد. بااین‌حال، ترور او هیچ تأثیر ماندگاری بر قدرت منطقه‌ای ایران نداشت و حتی حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها در یمن به حملات خود به اهداف اسرائیلی و آمریکایی در عراق ادامه دادند.» در پایان این تحلیل آمده است: «حزب‌الله چهار دهه است که وجود دارد. نمی‌توان ادعا کرد مقاومت حزب‌الله بعد از نصرالله از بین رفته است؛ چرا که تاریخ نشان داده که آن‌ها برای ادامه مبارزه طولانی خود علیه اسرائیل، رهبران دیگری را منصوب و ساختار خود را سازماندهی خواهند کرد.»«سی‌ان‌ان» در گزارش دیگری می‌نویسد: «نخست‌وزیر اسرائیل فرصتی را برای ساختاربندی مجدد بنیادی قدرت در خاورمیانه می‌بیند و احساس می‌کند که حزب‌الله دچار زخم عمیقی شده است. اما بااین‌حال، پیروزی کامل، دست‌نیافتنی است و آنهائی که چنین آرزویی می‌کنند در نهایت از کارشان احساس پشیمانی خواهند کرد.»
در گزارش «سی‌ان‌ان» آمده است: «تاریخ معاصر، صرفاً درس‌های تلخی را برای رهبران اسرائیلی به همراه داشته است؛ برای آنهائی که با جاه‌طلبی‌های خود به دنبال تغییرات ساختاری و بنیادی در لبنان و به‌طورکلی خاورمیانه هستند.» این رسانه آمریکایی با ارائه شواهد و وقایع تاریخی برای این استدلال خود می‌نویسد: «تهاجم سال ۲۰۰۳ به عراق به رهبری آمریکا درسی از تکبر و اعتمادبه‌نفس کاذب را ارائه می‌دهد. با فروپاشی ارتش عراق و حرکت نیروهای آمریکایی به سمت بغداد، دولت «بوش»- رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا- این خیال را در سر داشت که سقوط «صدام حسین» منجر به سرنگونی دولت تهران و دمشق نیز می‌شود و به‌اصطلاح دموکراسی‌های لیبرال در منطقه شکوفا خواهند شد.»
«بنیامین نتانیاهو»- نخست‌وزیر اسرائیل- روز شنبه و بعد از ترور سید حسن نصرالله گفت: «کشتن حسن نصرالله گامی به سمت تغییر موازنه قدرت در منطقه برای سال‌های آتی است». «سی‌ان‌ان» در پایان گزارش خود با اشاره به چنین ادعاهایی برای تغییر موازنه قدرت در غرب آسیا تأکید کرده است: «مراقب کسانی باشید که نوید یک طلوع جدید، تولد خاورمیانه جدید و تغییر موازنه قدرت در منطقه را می‌دهند. لبنان، الگوی کوچکی از جهانی است که غلط‌بودن چنین نظریاتی را نشان می‌دهد. این‌جا سرزمین پیامدهای ناخواسته است.»
شخصیت و اسطوره‌ای قابل‌احترام
هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» هم در گزارشی به جایگاه سید مقاومت در بین مسیحیان لبنان پرداخته و نوشته است که رهبران سیاسی مسیحی برجسته در لبنان، در واکنش به شهادت 
سید حسن نصرالله- دبیرکل حزب‌الله کشورشان- از وی تمجید کردند و او را اسطوره نامیدند. 
«نیوزویک» می‌نویسد: «هر چند که (شهید) 
سید حسن نصرالله، رهبر سیاسی یک گروه نظامی و مسلمان شیعه در لبنان بود، اما برخی از رهبران مسیحی این کشور نیز با گروه او همسو هستند. 
«سلیمان فرنجیه»- رهبر حزب سیاسی مسیحی المرده در لبنان و نامزد اصلح حزب‌الله برای کرسی ریاست‌جمهوری این کشور- روز یکشنبه در پیامی کوتاه در پیام‌رسان ایکس (توئیتر سابق) نوشت: سمبل و اسطوره مقاومت رفت، اما مقاومت ادامه دارد. میشل عون- رئیس‌جمهور مسیحی سابق لبنان و مؤسس جنبش آزاد ملی که متحد حزب‌الله نیز هست- در بیانیه‌ای از (شهید) نصرالله به‌عنوان «شهید راه وطن» تمجید کرد. 
وی دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان را رهبر مقاومت ملی در مسیر آزادی و پیروزی توصیف کرد و نوشت: (شهید) سید حسن نصرالله، به عهد خود و به ملتی که به او عشق می‌ورزیدند و اعتماد و تعهد داشتند، وفادار بود.»
«نیوزویک» درباره شهید سید حسن نصرالله می‌نویسد: «هر چند که او نمایندگی جامعه شیعیان را در کشوری که درگیر خصومت‌های فرقه‌ای است برعهده داشت، اما هنگامی که در سال ۲۰۰۰، رژیم اسرائیل به اشغال ۱۸ساله جنوب لبنان پایان داد، به شخصیتی قابل‌احترام در سطح ملی تبدیل شد. حزب‌الله همچنین با یک جناح قدرتمند در پارلمان لبنان، حضور سیاسی قدرتمندی را در این کشور ایجاد کرد.»
توانمندی پابرجای حزب‌الله
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» هم در گزارشی به توانمندی‌های دست‌نخورده حزب‌الله به دنبال ترور سید مقاومت اشاره کرده و نوشته است: «به‌رغم ترور سید حسن نصرالله و بسیاری از فرماندهان ارشد، حزب‌الله همچنان هزاران نیرو باتجربه و زرادخانه گسترده‌ای دارد که می‌تواند توانمندی‌های خود را حفظ و خسارات چشمگیری را وارد کند.»
«وال‌استریت ژورنال» می‌نویسد: «به‌رغم موانعی که از سوی اسرائیلی‌ها ایجاد شده، توانمندی‌های مقاومت همچنان پابرجاست. اگر دیوانگی اسرائیل متوقف نشود، ممکن است 
دست به اقدامات شوکه‌کننده دیگری بزند. حزب‌الله دارای زرادخانه وسیعی از موشک‌ها و راکت‌ها، از جمله موشک‌های بالستیک با هدایت دقیق است. بنابراین حزب‌الله می‌تواند خسارات و تلفات چشمگیری را وارد کند و اسرائیل را از اقداماتش بازدارد.»
این مقاله با اشاره به شهادت سید حسن نصرالله- دبیرکل حزب‌الله لبنان- و مطرح‌شدن گمانه‌زنی‌ها در مورد به‌زانودرآمدن این گروه می‌نویسد: «تجربه‌های پیشین اسرائیل نشان می‌دهد که حزب‌الله با وجود ترور رهبرانش، هرگز ضعیف نشده و همواره خود را در مبارزه مستقیم با اسرائیل، قوی و مصمم نشان داده است.» نویسنده این مقاله نیز با اشاره به ترور طیف وسیعی از رهبران گروه‌های فلسطینی از جمله «حماس»، «جهاد اسلامی فلسطین» و «جبهه مردمی آزادی فلسطین» در دهه‌های گذشته توسط اسرائیل می‌نویسد: «به‌رغم ترورهای گسترده، این گروه‌ها به مبارزه خود ادامه دادند؛ چرا که آن‌ها به‌خوبی نهادینه شده‌اند و اغلب دارای یک سیستم مدون و برنامه‌های جانشینی مشخص هستند. امری که نابودی آنها را از طریق ترور رهبرانشان سخت‌تر می‌کند.»
نویسنده «فارن پالیسی» در پایان می‌نویسد: «رویکرد کنونی اسرائیل برای وادارکردن حزب‌الله به پذیرش آتش‌بس از طریق تضعیف آن، ممکن است موجب تحریک بیشتر این گروه برای اقدامات گسترده‌تر علیه اسرائیل شود. حزب‌الله تاکنون تنها یک جنگ محدود علیه اسرائیل انجام داده و تنها تعداد کمی از تسلیحات خود را استفاده کرده است؛ اما این بردباری ممکن است به‌زودی تغییر کند. 
به نظر می‌رسد که اسرائیل روی کشاندن حزب‌الله به میز مذاکره از طریق تشدید حملات و در 
تنگنا قراردادن این گروه و مردم لبنان شرط‌بندی کرده است. اما این گروه، در گذشته نشان داده که در شرایط بحرانی هم ترجیح می‌دهد به جای عقب‌نشینی، محکم‌تر ضربه بزند.»
ضربات سخت‌تری در راه است
«فارن پالسی» هم در مقاله‌ای تحلیلی نوشت: «حزب‌الله می‌داند طرف اسرائیلی حتی در صورت خویشتن‌داری این گروه هم از حملات خود کوتاه نخواهد آمد؛ بنابراین احتمالاً به‌جای پذیرش توافق آتش‌بس با این رژیم، در آینده ضربات سخت‌تری به اسرائیل وارد خواهد کرد.» در این مقاله به قلم «دانیل بایمن»- کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل اسرائیل- آمده است: «اسرائیل با تغییر استراتژی دیرینه خود برای بازدارندگی حزب‌الله و بمباران بی‌امان مناطق مختلف لبنان در تلاش است تا این گروه را ضعیف و آن را به پذیرش شرایط خود برای آتش‌بس وادار کند. اسرائیل امیدوار است که با این حملات، حزب‌الله جنگنده‌های خود از منطقه مرزی اسرائیل خارج کرده و مجبور به پذیرش آتش‌بسی گسترده برای بازگشت ۶۰ هزار شهروند آواره اسرائیلی به مرزهای شمالی شود.»
منبع: سدید