kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸

افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات همزمان با مجوز ستاد تنظیم بازار برای حذف قیمت‌گذاری 4 محصول

 
 
دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به حذف قیمت‌گذاری دستوری چهار محصول لبنی گفت: از تاریخ ۷ مهر ماه سال جاری قیمت محصولات لبنی ۳۰ درصد افزایش یافت.
رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: از تاریخ 7 مهر ماه 
سال جاری قیمت محصولات لبنی 30 درصد افزایش یافت که شامل 14 درصد افزایش ناشی از تغییر قیمت شیرخام و 16 درصد هزینه‌های سربار تولید است.
وی افزود: تولیدکنندگان براین‌اساس مجاز به اصلاح قیمت هستند که این نرخ‌ها توسط سازمان حمایت بازنگری و در صورت نیاز اصلاح می‌شود.
دبیر انجمن صنایع لبنی در ارتباط با اعلام قیمت چهار محصول لبنی مشمول قیمت‌گذاری تنظیم‌بازاری، اظهار داشت: چهار محصول تنظیم‌بازاری لبنی دیگر قیمت تنظیمی ندارند و نرخ‌گذاری محصولات لبنی تابع یک رشد قیمت منطقی است.
وی افزود: این سیاست، باعث تفکیک برخی کالاها می‌شد که منطق درست و نتایج خوبی هم نداشت. در نتیجه امسال کلیه محصولات لبنی مشمول گروه چهار کالایی هستند و از نظر قیمت‌گذاری تابع قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل به حساب می‌آیند که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز بر صحت این قیمت‌گذاری‌ها نظارت می‌کند.
باکری تصریح کرد: شرکت‌ها بر اساس دفاتر قانونی خود و بهای تمام‌شده در استان‌های مختلف قیمت محصولات لبنی را ارائه می‌کنند و دیگر لیست قیمت واحد برای ارائه توسط انجمن صنایع لبنی وجود ندارد.
او گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نرخ‌های جدید صنایع مختلف را با در نظر گرفتن گروه چهار و بر اساس قیمت تمام‌شده محاسبه کرده است و در جلسه‌ای که به‌زودی با صنایع لبنی برگزار می‌شود، نرخ‌های صنایع بررسی در صورت نیاز اصلاح می‌شود.
دبیر انجمن صنایع لبنی ابراز کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، در سال قبل همه محصولات لبنی به گروه چهار کالایی منتقل شدند اما این مصوبه در سال گذشته مسکوت ماند تا اینکه در سال جاری سازمان حمایت این مصوبه را فعال کرده است.
بنابراین گزارش در حالی انجمن صنایع لبنی به‌صراحت خبر از انتقال لبنیات به گروه چهار کالایی خبر می‌دهد که «مسعود امراللهی» مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی اخیراً اعلام کرده بود که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که مرجع رسمی اعلام قیمت است، نرخ چهار قلم فرآورده لبنی تنظیم‌بازاری را اعلام نکرده است.
چهار قلم محصولات لبنی تنظیم‌بازاری شامل پنیر 400گرمی UF (اولترا فیلتراسیون)، ماست دبه دو و نیم کیلوگرمی، شیر یک‌لیتری کم‌چرب و شیر نایلونی 900 گرمی بود که شواهد نشان می‌دهد دیگر نرخ‌گذاری دستوری درباره آنها اعمال نمی‌شود.