kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۵۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
سوئیس

ساخت قوی‌ترین لیزر جهان

 
 
 
پژوهشگران دانشگاه فنی فدرال زوریخ موفق به ساخت قدرتمندترین لیزر پالسی فوق‌کوتاه جهان شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فیس، محققان لیزری ساختند که قوی‌ترین پالس‌های لیزری فوق‌کوتاه تا به امروز را تولید می‌کند. 
واژه لیزر معمولاً تصویری از یک پرتو نور پیوسته و بسیار متمرکز را در ذهن تداعی می‌کند. لیزرهایی که چنین نوری تولید می‌کنند، در واقع بسیار رایج و مفید هستند. با این ‌حال، علم و صنعت اغلب به پالس‌های بسیار کوتاه و قوی نور لیزر نیز نیاز دارند. پالس‌های لیزری فوق‌کوتاه، انفجارهای بسیار کوتاه و شدید نور لیزر هستند که تنها برای مدت‌زمان بسیار کوتاهی دوام می‌آورند. این پالس‌ها می‌توانند برای ماشین‌کاری مواد یا ایجاد فرکانس‌های بالا تا حد اشعه ایکس استفاده شوند که می‌تواند به مشاهده‌پذیر کردن فرآیندهای بسیار سریع در مقیاس یک آتو ثانیه (یک میلیاردم میلیاردم ثانیه) کمک کند.
تیمی از پژوهشگران در دانشگاه فنی فدرال زوریخ به رهبری اورسولا کلر، اکنون رکورد جدیدی برای چنین پالس‌های لیزری با توان متوسط ۵۵۰ وات ثبت کرده‌اند. آنها از حداکثر قبلی بیش از ۵۰درصد فراتر رفته‌اند که آن را به قوی‌ترین پالس‌های تولیدشده تا به امروز توسط یک نوسان‌ساز لیزری تبدیل می‌کند. در عین‌ حال، این پالس‌ها بسیار کوتاه هستند. یک میلیونیم میلیونیم ثانیه طول می‌کشند و با نرخ بالای پنج‌میلیون پالس در ثانیه به طور منظم از لیزر خارج می‌شوند. پالس‌های کوتاه به قدرت اوج ۱۰۰ مگاوات می‌رسند (که برای تأمین انرژی ۱۰۰هزار جاروبرقی برای مدت کوتاهی کافی خواهد بود). پژوهشگران اخیراً نتایج یافته خود را در مجله Optica منتشر کرده‌اند.
پالس‌های سریع و قوی که توسط لیزر جدید امکان‌پذیر شده است، می‌تواند در محدوده فرابنفش تا اشعه ایکس نیز کاربرد داشته باشد که حتی به تنظیم ساعت‌های دقیق‌تر کمک می‌کند.