kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۵۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
رشد میزان باروری در ۱۵ استان 

میانگین الگوی تولد فرزند سوم تا پنجم در کشور افزایش یافت

 
 
 
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: میانگین الگوی فرزندآوری سوم تا پنجم در کشور، حدود ۳۰درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیرحسین بانکی‌پور اظهار داشت: طبق آمار‌های ثبت احوال، ۹درصد الگوی فرزند سوم، ۲۸درصد الگوی فرزند چهارم و ۵۱درصد الگوی فرزند پنجم در کشور افزایش یافته است. میزان باروری در کشور، هرساله کاهشی بوده به طوری‌که در هفت سال گذشته ۲۰درصد کاهش یافته، اما امسال در ۱۵ استان افزایشی شده است.
 بانکی‌پور با بیان اینکه طبق آمارها، اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در تثبیت یا افزایش میزان باروری در کشور تأثیرگذار بوده است، افزود: در استان‌هایی که به علت تعداد جمعیت، لزومی به اجرای این قانون نبود (مثل سیستان و بلوچستان)، در حدود سه سال گذشته که از اجرای قانون می‌گذرد، میزان باروری کاهش یافته است. 
وی ادامه داد: این تثبیت یا افزایش میزان باروری در کشور را در حالی شاهد هستیم که مادران ۲۵ تا ۴۰ سال، ۴۰۰هزار نفر تعدادشان کم شده است. فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول هم از ۶ به ۴ سال رسیده است.
فاطمه بحرینی، متخصص زنان و زایمان نیز با بیان اینکه دست‌کم فاصله بین دو فرزند سه سال کفایت می‌کند، به خانواده‌ها توصیه کرد در بهترین سن زندگی (۲۰ تا ۳۵ سالگی) بچه‌دار شوند، چون بسیاری از مشکلات ناباروری با افزایش سن ایجاد می‌شود.
گفتنی است، اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، تخصیص زمین، بیمه رایگان مادران باردار فاقد بیمه و فرزندان‌شان تا پنج‌سالگی، درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال و پوشش ۹۰درصدی درمان ناباروری بخشی از مشوق‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۲۴ مهر سال ۱۴۰۰ تصویب و اجرای آن در آبان همان سال ابلاغ شد.