kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۵۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
پرونده‌ای برای یک‌سالگی طوفان الاقصی 

طوفان دستاوردهای مقاومت فلسطین

 
 
 
کامران پورعباس
نیروهای مقاومت فلسطین از ۱۵ مهر 1403 برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه‌جانبه و ترکیبی و بی‌نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه علیه رژیم اشغالگر و تروریست و کودک کش صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند که به زلزله‌ای ویرانگر و شکستی تاریخی و غیر قابل ترمیم تبدیل گردید.
یک سال از آغاز طوفان الاقصی گذشت. دستاوردهای بی‌نظیر و حیرت‌انگیزِ طوفان الاقصی را در سالگرد آن بررسی می‌کنیم. 
رژیم صهیونی 70 سال به عقب برگردانده شد
رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران در آستانه سالگرد طوفان الاقصی، در مورد دستاوردهای مقاومت یک‌ساله فلسطین فرمودند: 
«مقاومت در غزه چشم دنیا را خیره کرد؛ به اسلام عزت بخشید.... طوفان الاقصی و مقاومت یک‌سالۀ غزه و لبنان، رژیم غاصب را به جایی رساندند که مهم‌ترین دغدغه‌اش، حفظ موجودیت خود است؛ یعنی همان دغدغه‌هایی که این رژیم در سال‌های اول ولادت نحسش داشت. این بدین معنی است که مجاهدت مردان مبارز فلسطین و لبنان توانسته است رژیم صهیونی را هفتاد سال به عقب برگرداند.»13/07/1403
طنین‌انداز شدنِ شعار «مرگ بر اسرائیل» 
در سرتاسر جهان
پدیده عظیم و بی‌نظیر و استثنایی و حیرت‌انگیزی که از آغاز طوفان الاقصی تاکنون با آن مواجه هستیم و از بزرگ‌ترین دستاوردهای طوفان الاقصی به شمار می‌رود، یکپارچگی و یک‌صدایی و یکرنگیِ جهان و جهانیان علیه صهیونیست‌هاست. 
یک سال است که با حمایت بی‌سابقه و همگانیِ افکار عمومی در سرتاسر جهان از ملت فلسطین و ابراز نفرت و انزجارشان از جنایات رژیم شغالگر قدس مواجه هستیم و حتی موجِ مبارزه با صهیونیست‌ها در کشورهای مستکبری که بزرگ‌ترین پشتیبانان و حامیان رژیم اشغالگر قدس هستند، به اوج رسیده است و بارها شاهد تظاهرات چند هزار نفریِ مردم در حمایت از ملت فلسطین در سرتاسر جهان از جمله در آمریکا و انگلیس و فرانسه هستیم، انگار که بسیج لندن و پاریس و نیویورک و اروپا و آمریکا تشکیل شده است! 
در سالگرد طوفان الاقصی نیز شاهد موج گسترده جهانی در پشتیبانی از مبارزات ملت فلسطین و ابراز نفرت از صهیونیست‌ها و طنین‌انداز شدنِ شعار «مرگ بر اسرائیل» در سرتاسر جهان بودیم.
هزاران تظاهرکننده حامی فلسطین همزمان با نخستین سالگرد طوفان الاقصی در شهرهای سراسر جهان دست به راهپیمایی زدند.این راهپیمایی‌های بزرگ از سیدنی و استانبول تا رباط و نیز در شهرهای بزرگ اروپایی و واشنگتن و نیویورک برگزار شد.
تصاویر متعددی از تجمعات و راهپیمایی‌ها در تهران، صنعا، استانبول، جاکارتا، سیدنی، رباط، تایلند، کراچی، بلگراد، برزیل، ژاپن، هند و... منتشر گردیده است.
تجمعات و تظاهرات گستردۀ ضدجنگ در اسرائیل 
حتی در اسرائیل نیز تجمع ضدجنگ در سالگرد طوفان الاقصی برگزار شد!
همزمان با نخستین سالگرد عملیات طوفان الاقصی، 
معترضان صهیونیست در مقابل اقامتگاه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شهر قدس تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی خواستار امضای هرچه سریع‌تر توافق مبادله اسرا شدند. پیشتر خانواده‌های اسرای صهیونیست در بیانیه‌ای درباره ادامه جنایات کابینه نتانیاهو در منطقه اعلام کردند: بنیامین نتانیاهو ما را به سمت جنگی ابدی پیش می‌برد. صهیونیست‌ها و خانواده‌های اسرای صهیونیست علیه سیاست‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و ورود به جنگ با حزب‌الله لبنان، معترض هستند و او را به رها کردن اسرا متهم کرده‌اند.
البته این تجمعات ضدجنگ در اسرائیل سابقه‌دار است و ساکنان سرزمین‌های اشغالی تاکنون ده‌ها بار تجمعات و تظاهرات چند هزار نفری علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو و ادامه جنگ با فلسطینیان برگزارکرده‌اند. جمعیت شرکت‌کننده در این اعتراضات گاهی به چند صد هزار نفر نیز رسیده است.
اتحاد بی‌سابقۀ محور مقاومت 
و قرار گرفتن در موضع تهاجمی
محور مقاومت که تاکنون در موضع دفاعی بود و هر گاه مورد حمله واقع می‌شد، از خود دفاع می‌کرد و تا شکست دشمن به دفاع ادامه می‌داد، از آغاز 
طوفان الاقصی در پدیده‌ای شگفت‌انگیز وارد فاز تهاجمی شده و حملات پیش‌دستانه در محور مقاومت آن هم مستقیم علیه آمریکا و اسرائیل کلید خورده است. ابتدا نیروهای مقاومت فلسطین از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه‌جانبه و ترکیبی با نام «طوفان الاقصی» را از غزه علیه صهیونیست‌های غاصب و جنایتکار در سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند که همچنان مبارزۀ قهرمانانه‌شان ادامه دارد و هر روز تلفات سنگین‌تری را بر پیکرۀ نیمه جانِ رژیم اشغالگر قدس وارد می‌آورند. از سوی دیگر در پدیده‌ای بی‌نظیر گروه‌های مقاومت در منطقه مکرراً و به صورت پیش‌دستانه مواضع آمریکا و اسرائیل را زیر آتش سنگینِ هوائی قرار داده‌اند. حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن بارها و بارها مواضع متعدد و راهبردی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را مورد حمله موشکی و پهبادی قرار داده‌اند و گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه نیز مکرراً پایگاه‌های نامشروع و غیرقانونیِ شیطان بزرگ آمریکا را با حمله راکتی و پهبادی مورد هدف قرار داده‌اند. اخبار متعددی نیز از حملات هواییِ گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه به اهداف مختلف در سرزمین‌های اشغالی منتشر گردیده است. همچنین انصارالله یمن گام‌های مؤثر و مهمی در مسیر قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی برداشته و حملات بی‌نظیر و بی‌باکانۀ دریایی علیه رژیم اشغالگر قدس و متحدان و طرفدارانش انجام داده که منجر به فلج شدنِ تجارت دریایی صهیونیست‌ها و وارد آمدن ضربات بنیادین و ویرانگر به اقتصاد اسرائیل گردیده است.
در آستانه سالگرد طوفان الاقصی و در روزهای پس ازآن، تهاجمات هوائی لبنان و یمن و عراق و سوریه گسترده‌تر و راهبردی‌تر شد و مکرراً عمق اسرائیل و شهرهای تل‌آویو و حیفا و... را با تسلیحات پیشرفته‌تر مورد حمله هوائی قرار دادند که با دقت بالاتر و تخریب بیشتر و عبور افزون‌تر از سامانه‌های دفاعی صهیونیستها همراه بود. 
جمهوری اسلامی ایران نیز با دو عملیات وعده صادق1 و 2، تهاجمات مستقیم و فوق‌العاده ویرانگر و عبرت‌آموزی را علیه صهیونیست‌ها انجام داد که در تاریخ اسرائیل بی‌سابقه بود و شگفتی جهانیان و وحشت مستکبران را برانگیخت. با این اوصاف می‌توان گفت که اتحاد و یکپارچگی بی‌سابقۀ محور مقاومت و همچنین خروج محور مقاومت از موضع دفاع و قرار گرفتن در موضع تهاجمی، واقعیت امروز و معجزۀ بزرگ و بی‌نظیری است که رخ داده است و همچنان هم در حال توسعه و گسترش روزافزون است. 
در 7 اکتبر 2024(سالگرد طوفان الاقصی)، همه اضلاع مقاومت از غزه و یمن و لبنان به صورت مشترک تل‌آویو را زیر آتش بردند تا در ورود به دومین سال از عملیات طوفان الاقصی، سطح جدیدی از رویارویی آغاز شود. 
در سالروز ۷ اکتبر، گردان‌های القسام، سایت نظامی صوفا و تجمع نیروهای دشمن در گذرگاه رفح در جنوب نوار غزه به همراه شهرک حولیت و مرکز عملیات سایت نظامی منطقه مرزی کرم ابوسالم را با راکت‌ هدف قرار دادند. همچنین گردان‌های قسام با موشک M90 تل‌آویو را با موفقیت مورد اصابت قرار دادند. این حملات در حالی در سالگرد طوفان الاقصی رخ داد که ارتش اسرائیل مدعی بود حماس را از حیث نظامی در نوار غزه شکست داده و نابود کرده است. این عملیاتها به اسرائیلی‌ها تفهیم کرد که ادعاهای نتانیاهو در مورد از بین بردن گردانهای حماس در غزه یک کلاهبرداری سیاسی است. چگونه می‌توان ادعا کرد حماس نابود شده، در حالی که راکت دوربرد و سنگین شلیک می‌کند.
دستاوردهای درخشان مقاومت 
به روایت آمارهای ناقص صهیونیست‌ها
ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با یک‌سالگی عملیات طوفان الاقصی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ابتدای جنگ تاکنون ۷۲۶ نظامی آن به هلاکت رسیده‌اند. طبق این بیانیه، ۳۴۶ نفر از این افراد در جریان نبرد زمینی در نوار غزه با رزمندگان مقاومت کشته شده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از زخمی شدن چهار هزار و ۵۷۶ نظامی خود از ابتدای جنگ غزه خبر داد. در بیانیه ارتش رژیم اشغالگر همچنین اعلام شده است که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۱۳ هزار و ۲۰۰ موشک و راکت از نوار غزه و ۱۲ هزار و ۴۰۰ موشک و راکت از لبنان به سرزمین‌های اشغالی پرتاب شده است. طبق این بیانیه، طی مدت مذکور ۱۸۰ موشک از یمن و ۴۰۰ موشک از ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شده است. 
مؤسسه تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که طی یک سال گذشته بیش از 
۱۹ هزار صهیونیست زخمی شده‌اند. این مؤسسه همچنین از فرار ۱۴۳ هزار صهیونیست از شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر داد.
با وجود سانسور شدید نظامی، رسانه‌های عبری هر از چندگاهی گزارش‌هایی درباره میزان تلفات ارتش رژیم صهیونیستی منتشر می‌کنند که با آمار و ارقام رسمی مغایرت دارد؛ اما همین آمارهای ناقص نشانگر گوشه‌ای از تلفات و خسارات گستردۀ صهیونیست‌هاست.
خون شهدای راه آزادی قدس 
زمینه‌ساز نابودی اسرائیل
محور مقاومت در راه آزادی قدس، شهدای زیادی تقدیم کرده است. ملت فلسطین، رهبر بزرگ‌شان شهید اسماعیل هنیه و بیش از چهل هزار شهید و ملت لبنان، رهبر بی‌نظیرشان سید حسن نصرالله و بیش از بیست هزار شهید و ملت ایران و یمن و عراق و سوریه نیز ده‌ها شهید تقدیم کرده‌اند. فرماندهان محور مقاومت در خط مقدم مبارزات ضدصهیونیستی قرار دارند و شهدای بزرگی تقدیم کرده‌اند. ان شاء الله خون تمامی شهدای راه آزادی قدس هر چه زودتر زمینه‌ساز نابودی رژیم صهیونیستی خواهد شد. 
تجلی ویژه وحدت شیعه و سنی
بیشترین حمایت را از مبارزات ضدصهیونیستیِ ملت فلسطین، قدرت‌های شیعه دارند. جمهوری اسلامی ایران حمایت معنوی و همیشگی از مقاومت فلسطین داشته است که در جریان طوفان الاقصی شدیدتر گردید و با وعده‌های صادقش دو حمله مستقیم و بی‌سابقه علیه رژیم اشغالگر قدس انجام داده است. یکی از دلایل انجام عملیات وعده صادق2 نیز خونخواهی از ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بود که پس از شهادتش با حضور میلیونی شیعیان و بزرگ‌ترین رهبر شیعیان امام خامنه‌ای در مرکز جهان تشیع(تهران) تشییع و تکریم گردید. حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن و مقاومت عراق نیز تاکنون در حمایت از مبارزات ملت فلسطین گسترده‌ترین حملات را به سرزمین‌های اشغالی انجام داده و خسارات و تلفات وسیعی بر اشغالگران صهیونیست وارد آورده‌اند و این در حالی است که بسیاری از دولت‌های عربی که هم‌کیش و هم‌زبانِ فلسطینی‌ها هستند، سکوت و انفعال و بی‌عملی را در این معرکه پیشه کرده‌اند و شرم‌آورتر آنکه برخی از این دولت‌ها خیانتکارند و روابط و حمایت‌های پشت پرده با صهیونیست‌های خونخوار و جنایتکار دارند. 
مقاومت فلسطین ثابت کرد...
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد عملیات طوفان الاقصی تأکید کرد: این عملیات آثار تاریخی و پیامد‌های راهبردی بر وضعیت کلی منطقه تا زمان محقق شدن عدالت و پایان اشغالگری خواهد داشت تا اینکه سرانجام ملت فلسطین به حق مشروع خود برای داشتن سرزمین آزاد و مستقل و کامل از رود تا دریا (آزادسازی کامل فلسطین از مرز‌ها‌ی رود اردن تا مدیترانه) دست پیدا کند.... ما صلابت و ایستادگی ملت فلسطین و مقاومت دلیرانه آنها را پس از یک سال صبر، استقامت و قهرمانی، علی‌رغم مصیبت‌ها و درد و رنج‌های ناشی از آن، می‌ستاییم.
همچنین جنبش حزب‌الله لبنان در حمایت از عملیات طوفان الاقصی و همبستگی با ملت فلسطین مراسمی برگزار کرد که طی آن سید‌هاشم صفی‌الدین از رهبران این جنبش تأکید کرد: حماسه‌هایی که رزمندگان مقاومت در فلسطین امروز رقم می‌زنند، آغاز مرحله جدید است. رزمندگان مقاومت در فلسطین ثابت کردند که قادر به آزادی تمام فلسطین هستند و عملیات آنها به همه اعراب و مسلمانان قوت قلب داد. نتانیاهو و صهیونیست‌ها و تمام سرکردگان اسرائیل از این شوک رها نخواهند شد.
سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارالله یمن در نخستین سالروز عملیات طوفان الاقصی در سخنرانی‌اش گفت: استواری مجاهدین و مردم فلسطین در غزه بزرگ و تاریخی است و در تاریخ ملت فلسطین و یا در تاریخ اعراب در مبارزات آنها با دشمن صهیونیستی بی‌نظیر است.... اگر تلاش‌های نجات غرب و اعراب نبود، رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی تقریباً به طور کامل غرق می‌شد. پس از این عملیات، مسئله فلسطین به منصه ظهور رسید و نقشه‌های دشمن و حامیانش ناکام ماند و کاملاً برملا شد. این عملیات به جنگ‌های برق‌آسای دشمن پایان داد و آن را در میان جنگ‌های فرسایشی و رویارویی طولانی فرو برد و دشمن و حامیانش را خسته کرد. 
طوفان الاقصی 
یک لحظه تاریخی و نقطه عطفی بزرگ 
در بیانیه جنبش حماس به مناسبت سالگرد طوفان الاقصی آمده است: هفتم اکتبر یک لحظه تاریخی مبارزه و پاسخی طبیعی به نقشه‌های صهیونیست‌ها برای نابودی مسئله ملی ما بود.... استواری و مقاومت ملت بزرگ ما در نوار غزه و حمایت آنها از مقاومت به منزله سنگی است که تمام نقشه‌های اشغالگران به آن برخورد کرده است.
ابوعبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام در سخنانی به مناسبت یک‌سالگی نبرد طوفان الاقصی گفت: یک سال از حرفه‌ای‌ترین و موفقیت‌آمیزترین عملیات کماندویی در دوره معاصر گذشت.... پس از گذشت یک سال از عملیات طوفان الاقصی، ما شاهد ملت اسطوره‌ای فلسطین هستیم که به‌رغم جنایات دشمن تحت حمایت آمریکا و غرب همچنان پایدار و استوار است. یک سال گذشت و ما همچنان در نبردی نابرابر با دشمنی جنایتکار که از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کند، مبارزه می‌کنیم. مجاهدان و مبارزان مقاومت به پایداری و مقاومت اسطوره‌ای خود در سراسر نوار غزه ادامه می‌دهند. هزاران نفر از نظامیان دشمن را کشته و زخمی کردیم و صدها خودروی زرهی دشمن را از خدمت خارج کردیم. گزینه پیش روی ما، ادامه نبرد فرسایشی طولانی‌مدت و دردناک علیه دشمن است و نبردهای جاری موفقیت این گزینه را ثابت کرده است.
خلیل الحیه نایب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در غزه در سالروز جنگ هفتم اکتبر اظهار داشت: عملیات شکوهمند هفتم اکتبر سال گذشته توهمات دشمن درباره برتری خود در منطقه را در هم شکست. دلاورمردان القسام و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین توانستند حماسه‌آفرینی کنند.... قضیه فلسطین امروز به قضیه انسانی نخست جهانیان تبدیل شده است.
خالد مشعل رئیس حماس در خارج در اولین سالروز عملیات طوفان الاقصی گفت: اسرائیل در غزه ظرف یک سال کامل شکست خورد و حماس پیروز شد. جنگ وجهه رژیم صهیونیستی در جهان را نابود کرد. نبرد طوفان الاقصی مرحله جدیدی در نزاع با اسرائیل است. طوفان الاقصی رژیم اشغالگر را به نقطه صفر بازگرداند و وجود این رژیم را تهدید کرد.
ناصر أبوشريف عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی و نماینده جنبش در ایران تصریح کرد: در سالگرد عملیات «طوفان الاقصی»، با افتخار و عزت در برابر این دستاورد تاریخی می‌ایستیم که نقطه عطفی در مسیر مبارزه با دشمن صهیونیستی بود.... عملیات «طوفان الاقصی» نه‌تنها یک ضربه نظامی بود، بلکه لرزشی عمیق در تصویر رژیم صهیونیستی ایجاد کرد؛ رژیمی که همواره سعی در ارائه خود به عنوان یک قدرت شکست‌ناپذیر داشت. این تصویر دروغین به‌گونه‌ای غیرقابل اصلاح تخریب شد و ضعف این رژیم در برابر ایستادگی مقاومت فلسطین آشکار شد. 
پیروزی بر کمک‌های گستردۀ آمریکا به اسرائیل
آمریکا بزرگ‌ترین حامی رژیم صهیونی است و کمک‌های فوق‌العاده گسترده‌ای به صهیونیست‌ها کرده است. نگاهی به حجم فوق‌العاده گستردۀ این کمک‌ها، بیش از پیش عظمتِ قدرت و اقتدار محور مقاومت در ناکام گذاشتن و شکست دادنِ صهیونیست‌ها در نبرد یک‌ساله را روشن می‌سازد.
به اذعانِ خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس گزارشی که برای پروژه هزینه‌های جنگ دانشگاه براون (یکی از دانشگاه‌های برتر آمریکا) همزمان با یک‌سالگی جنگ در غزه منتشر شد، آمریکا از زمان آغاز این نبرد که منجر به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه شده، رکورد ۱۷.۹ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل را ثبت کرده است.
محققان گردآورنده این گزارش در یافته‌هایی که برای نخستین بار در اختیار این خبرگزاری آمریکایی گذاشته‌اند، اعلام کردند که از زمان حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳، ایالات متحده ۴.۸۶ میلیارد دلار کمک اضافی برای افزایش عملیات نظامی خود در منطقه هزینه کرده است. گفته می‌شود این هزینه اضافی شامل کارزار نیروی دریایی به رهبری آمریکا برای سرکوب حملات یمن علیه کشتی‌های تجاری است.
آسوشیتدپرس خاطرنشان کرده است که این گزارش پیش از گشودن جبهه دوم اسرائیل علیه شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در اواخر سپتامبر (اوایل مهر) تکمیل شده است.
این خبرگزاری شرح داده است که بیشترین کمک نظامی آمریکا از زمان حمله ۷ اکتبر تاکنون شامل مهمات از جمله گلوله‌های توپخانه، بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی و بمب‌های هدایت شونده دقیق بوده است.
در گزارش منتشر شده همچنین اذعان شده است که برخلاف کمک‌های نظامی واشنگتن به کی‌یف که جزئیات تمامی هزینه‌ها ذکر می‌شود، دریافت ریز کمک‌های ارائه شده آمریکا به اسرائیل از تاریخ ۷ اکتبر به این سو غیرممکن بود. بنابراین ۱۷.۹ میلیارد دلار کمکی که در این گزارش قید شده، تنها بخشی از هزینه‌هایی است که آمریکا برای جنگ اسرائیل در یک سال اخیر صرف کرده است.
در پایان این مطلب آمده است: روزی که حماس برای حمله به اسرائیل وارد عمل شد، آمریکا ۳۴ هزار نیروی مستقر در خاورمیانه داشت، اما این تعداد در ماه اوت (مرداد) و با هدف آماده‌باش برای حملات تلافی‌جویانه ایران در واکنش به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، به حدود ۵۰ هزار نیرو رسید. گفته می‌شود در حال حاضر شمار نیروهای مستقر آمریکا در منطقه ۴۳ هزار نفر است.
با وجود این کمک‌های فوق‌العاده گسترده، محور مقاومت تاکنون پیروز میدان در مبارزه با رژیم صهیونی بوده است.
اعترافات دردناک صهیونیست‌ها 
به شکست و شرایط وحشتناک‌شان
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به سالگرد هفت اکتبر اذعان کرد که این رژیم سال گذشته ضربه سختی را متحمل شد.
ایهود اولمرت نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی ابراز داشت: شعار رژیم صهیونیستی مبنی بر پیروزی کامل در جنگ غزه و نابودی حماس کاملاً بی‌اساس بوده و امکان تحقق ندارد حتی اگر این جنگ سالها ادامه پیدا کند. اسحاق بریک ژنرال سابق صهیونیست می‌گوید: در حال حاضر، اسرائیل در حال محوشدن است؛ حتی قبل از شروع یک جنگ منطقه‌ای. جنگ فرسایشی که تقریباً یک سال است با حماس در جنوب و با حزب‌الله در شمال ادامه دارد، وضعیت اسرائیل را بیش‌ازپیش بدتر می‌کند. ارتش زمینی 
تا مغز استخوان فرسوده شده است و اوضاع آن برای ادامه جنگ مناسب نیست. عمیت‌ هالوی عضو کنست از حزب لیکود تصریح کرد که پس از گذشت یک‌سال از عملیات طوفان الاقصی در سرزمین‌های اشغالی فسلطین، جایی وجود ندارد که صهیونیست‌ها احساس امنیت کنند. آویگدور لیبرمن رئیس حزب اسرائیل بیتنو گفت: حتی پس از گذشت یک‌سال از حمله ۷ اکتبر، نخست‌وزیر و تصمیم گیرندگان، مسئولیت این شکست را بر عهده نگرفتند.
دانیل فریدمن، پروفسور صهیونیست نبرد یک‌ساله در سرزمین‌های اشغالی را این‌گونه توصیف می‌کند: مشخص شد که اسرائیل برای نزدیک به یک سال 
قادر به فروپاشی یک سازمان نظامی که کنترل یک منطقه کوچک را در دست دارد، نبود و در برابر ویرانی‌های وحشتناک مناطق شمال و این واقعیت که ده‌ها هزار اسرائیلی در سرزمین خود آواره شده‌اند، درمانده به نظر می‌رسد.
فجایع خانمان‌براندازِ ناشی از جنایات نتانیاهو
مامی پئر کارشناس صهیونیستی نتایج مدیریت نتانیاهو و دولت وی را این‌گونه توصیف می‌کند: مدیریت نتانیاهو از ۸ اکتبر به بعد: کشته‌شدن بیش از ۷۰۰ سرباز، پلیس، نیروهای امنیتی و غیرنظامی، تخریب شهرک‌های شمال، ازدست‌دادن قدرت بازدارندگی، تعیین معادلات توسط دشمن، ازدست‌دادن فرصت برای ضربه‌زدن به حزب‌الله، مدیریت رویدادها توسط دشمن و انفعال ما، شلیک ۳۰۰ موشک از ایران، حملات حوثی‌ها به اسرائیل و تعطیلی ده‌ماهه بندر ایلات، آسیب شدید به تجارت، آسیب به واردات و صادرات، ده‌ها هزار آواره در اسرائیل، شکست در مسئله روابط‌عمومی و تبدیل ما به‌عنوان یک دولت افراطی و تند در چشم جهانیان، نبرد به‌خاطر نفس و منیت خود، فرار از پاسخگویی به رسانه‌ها در زمان مشکلات و نشان‌دادن یک خودشیفتگی شدید با استفاده از ضمیر ملکی: من دستور دادم، من این کار را کردم، من گفتم، در زمانی که نیروهای ما موفقیتی را به دست آورند. در ادامه نتیجه تلاش‌های نتانیاهو، ما در دادگاه بین‌المللی لاهه تبدیل به یک ملت قاتل شدیم، از سوی بهترین دوستان ما در غرب تحریم تسلیحاتی شدیم، رتبه اعتباری اسرائیل پایین آمد، اقتصاد در حال فروپاشی است، کسری بودجه در حال افزایش است، ما در خانه نشسته‌ایم و به‌جای اینکه اقدام پیشگیرانه انجام دهیم، منتظریم ایران در مکان و زمان دلخواه خود به ما ضربه بزند.
اسرائیل شبیه به کشتی تایتانیک است!
روزنامه‌هاآرتص با اشاره به گذشت یک سال از طوفان الاقصی اذعان کرد که بازیابی از ضربه‌ای که رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ متحمل شد، ممکن است دهه‌ها به طول انجامد و خسارات وارده به این زودی جبران‌پذیر نخواهد بود.... در ۷ اکتبر، سیستم نظامی اسرائیل تنها در چند دقیقه فروپاشید و یحیی السنوار رهبر حماس بزرگ‌ترین ضرر را به اسرائیلی‌ها وارد کرد.
روزنامه عبری معاریو در گزارشی در سالگرد عملیات طوفان الاقصی نوشت: از یک سال قبل هر اسرائیلی با یک سیاه‌چاله در قلبش زندگی می‌کند. از همان ابتدا برای همه روشن بود که اسرائیل به سمت فاجعه می‌رود؛ اما مقامات ما غافل از خطری که وجود دارد، سرگرم جنگ قدرت بودند.... اسرائیل با یک دهه مرگ، درد و جنگ مواجه است و وضعیت کنونی اسرائیل شبیه به کشتی تایتانیک است که به سمت کوه یخ می‌رود. در این میان، مقامات افراطی اسرائیل از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر گرفته تا فرماندهان ارتش و سران سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی، همگی کوته‌فکر، متکبر و نادان هستند و تنها می‌توانند درباره قدرت بازدارندگی اسرائیل لاف بزنند؛ بدون اینکه درک واقعی از آنچه که در حال رخ دادن است، داشته باشند.
شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی هم گزارش داد که طی گذشت یک‌سال از شروع جنگ این رژیم علیه ساکنان غزه، ۱۴ هزار صهیونیست به مشکلات روانی مبتلا شده‌اند.
حیوانات و طبیعت نیز از نتانیاهو آسیب دیده‌اند
روزنامه عبری زبان کالکالیست در گزارشی اعلام کرد از 7 اکتبر سال 2023 تاکنون بیش از 340 هزار دونم (هر دونم 1000 متر مربع) از بوته‌زارها و جنگل‌ها (در فلسطین اشغالی) در آتش سوختند. به اعتراف این رسانه عبری‌زبان، طی یک سال گذشته تلفاتی که محیط زیست (فلسطین اشغالی) وارد شده، طی 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. گزارش این رسانه عبری‌زبان نشان می‌دهد نه تنها بشریت، بلکه حیوانات و طبیعت نیز از اقدامات دیوانه‌وار نتانیاهو آسیب‌های جدی دیده‌اند.
کاهش‌ مکرر رتبه اعتباریِ صهیونیست‌ها
به‌دنبال حملات تلافی‌جویانه موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در مهرماه 1403، یک مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری بین‌المللی دیگر رتبه اعتباری بلندمدت صهیونیست‌ها را کاهش داد.
مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری استاندارد‌اندپورز تصمیم گرفت رتبه بلندمدت اسرائیل را از A+ به A کاهش دهد. یک هفته قبل از آن نیز مؤسسه مودیز رتبه اعتباری اسرائیل را با دو پله تغییر به Baa1 کاهش داد و نسبت به تنزل بیشتر آن به درجه ریسک بالا در صورت تبدیل تنش‌های فزاینده فعلی با حزب‌الله به یک درگیری گسترده، هشدار داد.
اواخر مردادماه هم شرکت خدمات مالی آمریکایی فیچ رتبه اعتباری اسرائیل را از A+ به A با چشم‌انداز منفی کاهش داد و همچنین اعلام کرد که با توجه به ادامه درگیری نظامی اسرائیل‌ (در غزه) که بر امور مالی عمومی آن اثر می‌گذارد، انتظارات اعتباری منفی درباره اسرائیل حفظ می‌شود. رتبه اعتباری معمولاً نشان‌دهنده توانایی کشور‌ها برای دریافت وام و میزان اعتماد به توانایی آنها برای انجام بموقع تعهدات مالی است. هر چه رتبه‌بندی یک کشور بهتر باشد، خطرات مرتبط با استقراض آن کمتر می‌شود. در نتیجه آن کشور شرایط بهتر برای دریافت وام با هزینه‌های کمتر خواهد داشت.
مودیز و سی‌اند‌پی گلوبال ریتینگز نیز در بهمن‌ماه سال قبل و فروردین‌ماه گذشته رتبه اعتباری اسرائیل را با چشم‌انداز منفی کاهش داده بودند. 
ورشکستگی و شکست اقتصادیِ رژیم صهیونی
اقتصاد اسرائیل در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ در نتیجه جنگ غزه رشد منفی ۲۱ درصدی را زیر فشار هزینه‌های جنگ متحمل شده است.
با تشدید تنش‌ها، رشد صفر درصدی اقتصاد اسرائیل در سال ۲۰۲۴ و کسری بودجه ۹ درصدی در انتظارش است.
با بدتر شدن وضعیت اقتصاد اسرائیل در سایه جنگ در ۶ جبهه، تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه از اسرائیل خارج شده و اقتصاد اسرائیل 
رو به ورطه زوال است.
روزنامه یدیعوت آحارونوت خاطرنشان کرده است: در یک سالی که از جنگ غزه گذشته، سرمایه‌گذاری اقتصادی در اسرائیل کاهش یافته و فناوری‌های پیشرفته در یک بحران عمیق قرار گرفته است. 
این روزنامه نوشت: جنگ، یک‌ساله شد و اسرائیل شاهد یکی از سخت‌ترین شرایط اقتصادی بوده که تاکنون تجربه کرده است. طی یک سال اخیر برای اولین‌بار، رتبه اعتباری اسرائیل بیش از یک سطح کاهش پیدا کرد، وضعیت اقتصادی خانوارها و مشاغل بدتر شد، رشد منفی اقتصادی اسرائیل منفی شد و کسری بودجه و تورم را شاهد هستیم. 
در یک سالی که از جنگ گذشته، سرمایه‌گذاری اقتصادی در اسرائیل کاهش یافته و فناوری‌های پیشرفته در یک بحران عمیق قرار گرفته است. در آغاز سیزدهمین ماه جنگ، آمار اقتصادی دولت اسرائیل خوب به نظر نمی‌رسد، در حالی که تا به امروز دولت عملاً هیچ کاری برای مبارزه با بحران شدید اقتصادی انجام نداده است. دولت نتانیاهو نه برای جلوگیری از رشد عظیم کسری بودجه اقدامی کرده و نه کاری برای جلوگیری از رکود اقتصادی انجام داده است. 
اسرائیل امروز تقریباً تنها کشوری در جهان است که تورم در آن در حال افزایش است. همزمان با افزایش شدید هزینه‌های امنیتی و تأمین مالی مستمر حدود 80 هزار آواره از شمال و جنوب و نیاز به جبران خسارت‌های تجاری و تأمین مالی خسارات هنگفت ناشی از شلیک موشک‌ها و پهپادها، افزایش کسری بودجه 
دولت بسیار فراتر از انتظارات خزانه‌داری تخمین زده می‌شود.... بحران شدید اقتصادی قبل از هر چیز در کسری بودجه دولتی مشهود است که به سرعت از نرخ تنها 1.5درصد در سپتامبر 2023 به 8.4 درصد در آگوست 2024 جهش پیدا کرد. هر درصد تولید ناخالص داخلی در حال حاضر حدود 20 میلیارد شِکِل ارزش دارد و انتظار می‌رود ادامه افزایش کسری، دولت را به انجام اقدامات دشواری مانند افزایش مالیات و کاهش در هزینه‌های جاری در سال 2025 ملزم کند. 
شبکه آمریکایی سی.‌ان.ان به نقل از بزالل اسموتریچ 
وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در ۲۸ سپتامبر، یک روز پس از شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل مقاومت لبنان نوشت: اقتصاد اسرائیل در حال تحمل بزرگ‌ترین بحران اقتصادی ناشی از طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ خود است.
پیروزی مقاومت و حذف وجود ننگینِ صهیونیستی
سخن آخر آنکه رهبر بزرگ محور مقاومت 
امام خامنه‌ای در طول این یک‌سال، مکرراً و مصراً وعده پیروزی ملت فلسطین و محور مقاومت بر رژیم غاصب صهیونیستی را خاطرنشان فرموده‌اند. 
رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعۀ تاریخی و شجاعانه‌شان بعد از عملیات پیروزمندانه و غرورآفرین وعده صادق2، به زبان خود فلسطینی‌ها(عربی) بر پیروزی مقاومت و حذف وجود ننگینِ صهیونیستی تأکید کرده و فرمودند:
«دشمن پلید و زبون چون نمی‌تواند به تشکیلات مستحکم حزب‌الله یا حماس یا جهاد اسلامی و دیگر سازمان‌های مجاهد فی‌سبیل‌الله صدمۀ جدی بزند، ترور و تخریب و بمباران و کشتار غیرنظامیان و داغدار کردن غیر مسلّحین را نشانۀ پیروزی خود قلمداد می‌کند. نتیجه چیست؟ محصول این رفتار، تراکم خشم و افزایش انگیزۀ مردم و سر برآوردن مردان و سرداران و رهبران و از جان‌گذشتگان بیشتر و تنگ‌تر شدن حلقۀ محاصرۀ گرگ خون‌آشام و سرانجام حذف وجود ننگین او از صحنۀ وجود است، ان‌شاءالله....
این رژیم خبیث، بی‌ریشه و مصنوعی و ناپایدار است و صرفاً با تزریق حمایت‌های آمریکا خود را به زحمت بر سر پا نگه داشته است و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن الله تعالی.
دلیل واضح این ادّعا آن است که اکنون یک سال است که دشمن با هزینه‌کرد چندین میلیارد دلار در غزه و لبنان و با کمک همه‌جانبۀ آمریکا و چند دولت غربی دیگر در رویارویی با چند هزار مرد مبارز و مجاهد فی‌سبیل‌الله که محصور و ممنوع از هرگونه کمک از خارجند، شکست‌خورده و تنها هنرشان بمباران خانه‌ها و مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز جمعیّتی غیر مسلّحین بوده است! امروز به تدریج خود باند جنایتکار صهیونیست هم به این نتیجه رسیده‌اند که بر حماس و حزب‌الله هرگز پیروز نخواهند شد.مردم مقاوم لبنان و فلسطین! مبارزان شجاع و مردم صبور و قدرشناس! این شهادت‌ها، این خون‌های بر زمین‌ریخته، نهضت شما را سست نمی‌کند، [بلکه] استوارتر می‌کند....امروز هم مقاومت در منطقه با این شهادت‌ها عقب نخواهد نشست؛ مقاومت پیروز خواهد شد.» 13/07/1403