kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۱۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

حزب‌الله لبنان همچنان در اوج موشکباران اسرائیل لحظه‌ای قطع نمی‌شود

حملات حزب‌الله لبنان به بندر حیفا و سایر مناطق اراضی اشغالی تشدید شده و لحظه‌ای قطع نمی‌شود. حزب‌الله هم با عملی کردنِ رویکردِ «حیفا در مقابل ضاحیه» این بندر اشغالی را به طور کامل فلج کرده است تا نشان دهد همچنان در اوج قدرت است. 
 
 
 
سرویس خارجی-
 
گروه مقاومت لبنان -چنان‌که از یک سازمان حرفه‌ای انتظار می‌دهد- در نبود رهبر محبوبش نیز همچنان و حتی قوی‌تر از گذشته به نبرد خود ادامه می‌دهد. یکی از نکاتی که حزب‌الله مدتی است بر آن تأکید می‌کند، رویکردِ «حیفا در مقابل ضاحیه» است و تا جایی که ضاحیه هدف حملات رژیم آپارتاید اسرائیل است، حیفا نیز هدف مشروع حزب‌الله است. البته تأکید بر حیفا به خاطر اهمیت اقتصادی و... آن است، و الا دیگر نقاط اراضی اشغالی نیز از آتش سنگین حزب‌الله -حتی لحظه ای-در امان نیست.
حیفا و دیگر نقاط جهنمیِ اسرائیل
رسانه‌های عبری دیروز از انفجارهای شدید در منطقه «کرمل» واقع در جنوب حیفا خبر دادند. آنها از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در پی شلیک موشک به شهر «قیساریا» و جنوب «حیفا» و منطقه «الکرمل» خبر دادند. همزمان کانال ۱۴ عبری گزارش داد که سامانه «فلاخن داوود» در تلاش برای رهگیری ۲ موشک پرتاب شده از لبنان به سمت منطقه کرمل فعال شد. تارنمای عبری «والا» هم در گزارش خود با اذعان به اینکه «هدف حملات از لبنان سکوی استخراج گاز در میدان لویاتان اسرائیل بود» مدعی شد رهگیری‌هایی در شمال انجام گرفت. این حملات جدید پس از آن است که حزب‌الله روز پیش از آن بزرگ‌ترین حمله موشکی خود به حیفا را انجام داد؛ حمله‌ای که باعث شد جبهه داخلی اشغالگران مجبور به اعمال محدودیت‌های جدید و سختگیرانه‌تر در حیفای اشغالی و «کریوت» شود.
بعد از همه اینها، نوبت شبکه ۱۲ عبری بود که اعلام کند شبکه برق سه نقطه در «کریات یام» و «کریات موتسکین» بر اثر رگبار موشک‌های پرتاب شده از لبنان آسیب دیده است. رسانه‌های اشغالگر می‌گویند که بیش از ۱۰۰ موشک از لبنان به سمت حیفا اشغالی تنها در عرض نیم ساعت شلیک شد که باعث زخمی شدن شهرک‌نشینان و خسارات قابل توجهی شد. (آنها به ندرت به تلفات خود اذعان می‌کنند) دیروز آژیرهای هشدار در عین حال در حانیتا، شلومی و وبتست در الجلیل غربی نیز لحظه‌ای قطع نمی‌شد. به گفته منابع دیروز بیش از ۲۰ موشک فقط به الجلیل غربی شلیک شد! حزب‌الله دیروز بیش از ۲۰۰ موشک نیز به سمت جولان اشغالی سوریه شلیک کرد.
کریات شمونه در آتش
از طرف دیگر، حزب‌الله لبنان «کریات شمونه» را دوباره به آتش کشید و شهردار این شهر نیز بلافاصه از شهرک‌نشینان خواست آن‌جا را تخلیه کنند. «اسرائیل الیوم» در این رابطه نوشت: «پدافند هوایی گنبد آهنین در آخرین حمله موشکی به کریات شمونه عمل نکرد.» گفته می‌شود دو نفر در کریات شمونه بر اثر شلیک موشک از لبنان کشته شدند. رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌اند: «در نتیجه اصابت تعدادی موشک به ساختمان‌ها در کریات شمونه آتش‌سوزی رخ داد.» آژیرهای هشدار در چند شهر الجلیل، صفد و مارگلیوت هم فعال شد. شهرداری کریات‌شمونه گفته است: «از ۲ هزار نفری که هنوز در شهر هستند خواستیم فوراً آنجا را ترک کنند.» رزمندگان حزب‌الله همچنین حمله نظامیان اسرائیلی به سمت لبونه و میس الجبل را ناکام گذاشتند و ضربه‌های مهلکی به آنها وارد کردند. حزب‌الله لبنان بامداد چهارشنبه نیز از مقابله رزمندگان خود با گروهی از نظامیان دشمن صهیونیست در ۲ منطقه «اللبونه» و «بلیدا» خبر داد. رسانه‌های عبری نوشتند: «ارتش اسرائیل مجروح شدن سه سرباز خود در نبردهای جنوب لبنان را تأیید کرد.» گفتنی است، رژیم آپارتاید اسرائیل آمار تلفات خود را همچنان و به شدت سانسور می‌کند، چنان‌که رسانه‌های اسرائیلی بارها تأکید کرده‌اند.
 حزب‌الله: ۱۰۰ شهرک صهیونیستی را تخلیه کردیم!
وقتی نتانیاهو و رسانه‌های این رژیم مشغول اعلام گزارش‌هایی مثل«حزب‌الله لبنان را تضعیف کرده‌ایم» بودند، حزب‌الله لبنان اعلام کرد: «۳ هزار و ۱۹۴ عملیات علیه مواضع و اهداف رژیم صهیونیستی از ۸ اکتبر ۲۰۲۳ [16 مهر] اجرائی کردیم. عملیات ما منجر به تخلیه ۱۰۰ شهرک صهیونیستی و آوارگی بیش‌از ۳۰۰ هزار صهیونیست شده است. مقاومت لبنان اعلام کرد، در طول یک‌سال ۱۵۷۰ مرتبه مواضع مرزی، ۱۰۴۰ مرتبه محل استقرار نیروهای اشغالگر، ۵۷۰ مرتبه شهرک‌های صهیونیستی و ۵۰۵ مرتبه پادگان‌های نظامی هدف گرفته‌اند. 
حزب‌الله لبنان همچنین به یک‌هزار و ۱۵۳ واحد مسکونی صهیونیستی، ۸۹۵ استحکامات رژیم صهیونیستی، ۴۹۳ تجهیزات فنی، ۲۵۰ مرکز فرماندهی و ۱۴۱ خودروی نظامی آسیب کلی و جزئی وارد کرد. مقاومت لبنان اعلام کرد، در طول یک‌سال حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین در برابر حملات رژیم صهیونیستی، از ۱۳۰۵ فروند موشک زمین به زمین و ۷۶۰ موشک هدایت‌شونده استفاده و ۵۸۹ مرتبه اقدام به حمله توپخانه‌ای کرده است. خبر دیگر آنکه شبکه بلومبرگ بامداد چهارشنبه گزارش داد که تعداد مسافران ورودی به فرودگاه «بن‌گوریون» در تل‌آویو، طی ۹ ماه نخست سال جاری میلادی، ۴۳ درصد کاهش یافته است. بلومبرگ دلیل این کاهش را تشدید اختلالات در ترافیک هوایی فلسطین اشغالی، به‌ویژه با افزایش تنش‌ها و ادامه جنگ در لبنان توصیف کرد.
یدیعوت آحارونوت: اسرائیل غرق می‌شود
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» اما با اشاره به شرایطی که به گوشه‌ای از آن در پاراگراف‌های بالا اشاره شد نتیجه گرفت که «اسرائیل در باتلاق لبنان غرق خواهد شد، همان‌گونه که ایران و یحیی السنوار می‌خواهند.» این روزنامه سپس با اشاره به اینکه «حزب‌الله لبنان در حال سازماندهی مجدد صفوف خود است» افزود: «حملات موشکی حزب‌الله بر عمق اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی فلسطین) تشدید شده و تاثیر این حملات رو به افزایش است.»
دیگر شاخه‌های مقاومت
مقاومت اسلامی عراق نیز روز چهارشنبه چهار حمله را به سرزمین‌های اشغالی انجام داد که ۲ مورد آن به جولان اشغالی بود. مقاومت اسلامی عراق در بیانیه نخست خود اعلام کرد مجاهدین مقاومت اسلامی در عراق در ادامه رویکرد مقاومت در برابر اشغالگری، در حمایت از مردم در فلسطین و لبنان و در پاسخ به کشتار رژیم غاصب علیه غیرنظامیان اعم از کودکان، زنان و سالخوردگان هدفی حیاتی را در جنوب اراضی اشغالی با پهپادهایی هدف قرار دادند. خبرنگار اسپوتنیک شامگاه سه‌شنبه گزارش کرد انفجارهای قوی ناشی از حمله موشکی پایگاه ارتش آمریکا را در میدان گازی کونیکو در شرق سوریه لرزاند. جزئیات بیشتری درباره این حادثه منتشر نشده است. ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی در رهگیری پهپادهای مقاومت اسلامی عراق صدای نظامیان مستقر در بلندی‌های اشغالی جولان را درآورد. وبگاه عبری والا در این باره فاش کرد: سربازان تیپ ۲۱۰ جولان ارتش اسرائیل از کوتاهی پشتیبانی ارتش از آنها در برابر تهدیدات پهپادهای عراقی انتقاد کردند. این سربازان اعلام کردند که به دلیل پایین بودن توانایی رهگیری تهدید پهپادهای مقاومت اسلامی عراق، ساعت‌های طولانی به پناهگاه‌ها فرستاده می‌شوند یا به آنها دستور داده می‌شود که هوشیار باشند. همچنین، «حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با شبکه الجزیره بار دیگر بر موضع ثابت کشورش در راستای حمایت از مقاومت فلسطین و لبنان تأکید کرد. عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در اظهاراتی بر بی‌تأثیری سیاست ترور رهبران مقاومت بر روند مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و ادامه موضع کشورش در حمایت از غزه و لبنان تأکید کرد.