kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۸۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴

اخبار ویژه

 
 
 
تحقیر اسرائیل با 32 موشک در محافظت‌شده‌ترین پایگاه نظامی جهان
با وجود سانسور گسترده رژیم صهیونیستی، محافل رسانه‌ای اتفاق‌نظر دارند که ضربت عملیات وعده صادق 2 به این رژیم، شدید و بی‌سابقه بوده است.
در این باره، «میدل ایست آی» با بیان اینکه اسرائیل میزان آسیب‌های حمله موشکی ایران را پنهان می‌کند، نوشت: پس از اینکه ایران در شامگاه سه‌شنبه امواجی از موشک‌های بالستیک را به سراسر اسرائیل پرتاب کرد و فیلم‌های ویدئویی نشان داد که بسیاری از آنها به اهداف خود روی زمین اصابت می‌کنند، اسرائیل چندین منطقه نظامی خود را بسته و از انتشار گزارش درباره محل اصابت موشک‌ها به زمین جلوگیری کرد. سانسور اسرائیل ارزیابی کامل خسارات ناشی از حملات ایران را دشوار می‌کند.
در همین حال تصاویری منتشر شد که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها برای مخفی کردن صدمات زیادی که به پایگاه‌های نظامی وارد شده، در تصاویر ماهواره‌ای از ابرهای دیجیتالی استفاده کرده و با این ابرهای مصنوعی پایگاه هوائی تل نوف و همچنین پایگاه هوائی نواتیم را استتار کرده‌اند تا اثر حمله موشکی سپاه پاسداران را مخفی کنند!
با وجود این سانسور شدید، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست خبر داد که32 موشک ایران به پایگاه نظامی نواتیم اصابت کرده است. این روزنامه نوشت: ابهامات و سؤال‌های بسیاری در مورد خسارت‌های حمله ایران به پایگاه‌های اسرائیلی وجود دارد اما به‌نظر می‌رسد بخش عظیمی از موشک‌های ایران توانستند از پدافند هوائی اسرائیل عبور کنند؛ ارزیابی کارشناسان حاکی از این است که 32 عدد از موشک‌های ایران به پایگاه نواتیم برخورد کرده‌اند. ایران توانست از سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی عبور کرده و ۳ تأسیسات و پایگاه نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی را هدف قرار دهد. سه موشک نیز به پایگاه تل نوف و حداقل دو موشک به نزدیکی مقر موساد اصابت کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت خسارات عمده‌ای به پایگاه نواتیم و بخش تاسیسات تعمیر و نگهداری هواپیماها وارد شده و ویدئوهای آنلاین نشان می‌دهد ده‌ها موشک ایرانی در همین پایگاه فرود آمده‌اند.
برخی محافل رسانه‌ای هم گفته‌اند که ۲ موشک نزدیک به آشیانه مستحکم جنگنده‌های 35-F و یک اصابت مستقیم در تصاویر جدید پس از عملیات وعده صادق ۲ در پایگاه نواتیم قابل مشاهده است. تصاویر از وارد آمدن خسارت و ویرانی به پایگاه هوائی نواتیم حکایت می‌کند و می‌توان حجم زیادی از آوار را در ساختمان‌های نزدیک به باند پرواز مشاهده کرد. پایگاه هوائی نواتیم محل استقرار جنگنده‌های 35-F و هواپیماهای سوخت‌رسان است.
در همین حال روزنامه گاردین نوشت: پس از حمله موشکی اخیر ایران، محافل امنیتی اسرائیل نگران هستند که در صورت حمله موشکی گسترده ایران، حزب‌الله یا ترکیبی از متحدان ایران در منطقه با استفاده از موشک‌های بالستیک، پدافند هوائی اسرائیل از کار خواهد افتاد.
گزارش شبکه سی‌ان‌ان هم حاکی است که ایران حداقل ۳ ساختمان را در پایگاه نواتیم نابود کرد. همچنین با تجزیه و تحلیل تصاویر می‌توان به این نتیجه رسید که موشک‌های ایرانی حفره‌های بزرگی در دو آشیانه نگهداری هواپیماهای بزرگ ایجاد کرده است. ایران فقط منتظر حمله اسرائیل است تا ۳۲ هدف حیاتی در عمق اسرائیل را با سنگین‌ترین موشک‌های بالستیک مورد هدف قرار دهد.
روزنامه صهیونیستی معاریو نیز خاطرنشان کرد: حمله موشکی ایران خسارات سنگینی به پایگاه نِواتیم در صحرای نقب وارد کرد. این خسارات بر پدافند هوائی اسرائیل تأثیر منفی خواهد گذاشت.
معاریو با بیان این که ما قبلاً چنین چیزی را ندیده بودیم، نوشت: یک عکاس اردنی دوربینی را راه‌اندازی کرد که آسمان اردن را در عصر حمله به ثبت رساند. می‌توانید موشک‌هایی را که در دو موج راهی اسرائیل می‌شوند را ببینید، همچنین می‌توانید تعدادی رهگیری در آسمان اردن را مشاهده کنید. این حمله منجر به خسارت قابل توجهی به آشیانه جنگنده‌ها در پایگاه نیروی هوائی در نواتیم شد. از روی عکس‌ها نمی‌توان تشخیص داد که آیا در زمان حمله هواپیما در آشیانه وجود داشته است یا خیر. به گفته آسوشیتدپرس، افشای خسارت ممکن است بر ارزیابی‌های اطلاعاتی در مورد اثربخشی پدافند هوائی اسرائیل و پیامدهای حمله ایران تأثیر بگذارد.
یوسی ملمان کارشناس امنیتی و اطلاعاتی هم در معاریو نوشت: تصاویری که از نوانیم منتشر شده فقط بخشی از خسارت‌های حملات ایران را نشان می‌دهد و حقیقت این است که خسارت‌ها خیلی بزرگ‌تر از این تصاویر است.
شبکه عبری کان نیوز نیز در گزارش خود آورده است: اسرائیل باید صبر کند تا دفاع هوائی خود قبل از حمله به ایران را ترمیم و جایگزین کند. ایران، ۱۸۰ موشک بالستیک شلیک کرد که بسیاری از آنها، پدافند هوائی اسرائیل را شکستند. دکتر جفری لوئیس، کارشناس تسلیحاتی و استاد مرکز مطالعات جیمز مارتین آمریکا گفت که پایگاه نواتیم در جریان این بمباران ۳۲ بار مورد اصابت قرار گرفته است. برای اولین بار پس از حمله ایران، ارتش اعتراف کرد که به تعدادی از پایگاه‌های نیروی هوائی آسیب وارد شده است.
اسکات ریتر مامور سابق سیا هم درباره عملیات خیره‌کننده ایران می‌گوید: به‌طور ساده، اتفاقی که افتاده این است که دولت ایران سیاستی قابل تشخیص به‌ صورت عمومی درباره بازدارندگی تعیین کرده است. آنها نه فقط اسرائیل، بلکه به ایالات متحده و هر کشور دیگری که در محدوده موشک‌هایشان قرار دارد، فهماندند که اگر به خاک ایران حمله کنید، بهای سنگینی خواهید پرداخت. در آینده، اگر ایران را مورد حمله قرار دهید، ایران واکنش نشان خواهد داد و آن واکنش با قدرتی خواهد بود که نمی‌توانید آن را متوقف کنید و آن قدرت آن چیزی را که قرار است نابود کند، نابود خواهد کرد.
وی افزود: بسیاری می‌گفتند، خب، آن‌ها یک فرودگاه را به‌صورت کامل نابود نکردند، آن‌ها یک مقر اسرائیلی را نابود نکردند، آن‌ها صدها یا هزاران اسرائیلی را نکشتند. بله آن‌ها قصد نداشتند این کار را انجام دهند. آن‌ها فقط به اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها اطلاع دادند که ما توانایی نابودی یک فرودگاه را داریم و اسرائیل نمی‌تواند کاری برای جلوگیری از رسیدن آن موشک‌ها به هدفشان انجام دهد. باید بدانید اسرائیل دارای محافظت ‌شده‌ترین فضای هوائی جهان است. من این عملیات را یکی از بزرگ‌ترین نمایش‌های نظامی در تاریخ مدرن می‌دانم. اما باور کنید یا نه، آن‌ها یک پایه برای صلح و ثبات در خاورمیانه ایجاد کرده‌اند، با حذف گزینه‌هایی که اسرائیل و ایالات متحده ممکن است در آینده در نظر داشته باشند. می‌توانم تضمین کنم، افراد مشابه من که یونیفورم می‌پوشند یا افسران اطلاعاتی اکنون دقیقاً همان تحلیل‌ها را انجام می‌دهند. و آن‌ها گزارش‌های انتقادی بزرگی به زنجیره فرماندهی می‌نویسند و می‌گویند: هرگونه مزخرف را متوقف کنید. ما نمی‌توانیم این جنگ را پیروز شویم. این جنگ تمام شده است، دوستان. آن را متوقف کنید. ما هیچ دفاعی نداریم. اگر ایران بخواهد وارد شود، ما بی‌دفاعیم. این موضوع از کنترل خارج خواهد شد. آن را همین حالا متوقف کنید. این یک پیروزی بزرگ برای ایران است.
ریتر تأکید کرده است: لرزش دست نتانیاهو، میزان موفقیت حمله موشکی ایران را مشخص می‌کند.
دبورا هینز خبرنگار شبکه اسکای نیوز که از مرز لبنان و فلسطین اشغالی گزارش می‌کرد درباره اقدام غافلگیرانه ایران گفت زمانی از حمله ایران علیه اسرائیل مطلع شد که یک‌سری نورهای نارنجی در آسمان دید. 
وی افزود: حمله اخیر ایران با عملیات پهپادی و موشکی دور قبل که از زمان شلیک تا ورود به آسمان اسرائیل طول کشید متفاوت است. این یک لحظه حساس در خاورمیانه و برای جهان به‌شمار می‌رود.
 
 
۲ ضربت راهبردی که در ۳ روز به عمق اتاق عملیات دشمن نواخته شد
رژیم صهیونیستی ظرف سه روز، دو ضربت راهبردی از جمهوری اسلامی ایران خورد که به عنوان یک نقطه عطف، بر پیشانی تاریخ خواهد درخشید، هر چند که پروپاگاندای رسانه‌ای غربی و عبری و ماشین عملیات روانی غرب، با هیاهو بخواهند این ضربات را پنهان کنند.
رژیم صهیونیستی، سه‌شنبه شب در حالی ضربت موشکی ایران را دریافت کرد که چند هفته بود مقامات مختلف غربی با انواع حیله‌ها (تهدید و عملیات فریب) سعی می‌کردند ایران را از خونخواهی شهید هنیه و مجازات اسرائیل منصرف کنند. از یک طرف ادعای آتش‌بس در غزه را پیش کشیده بودند، از سوی دیگر تهدید می‌کردند که اسرائیل خطرناک است و نباید با آن درافتاد(!) و از طرف سوم، وعده‌های نامعتبر و مشروط درباره مذاکرات برجامی می‌دادند.
اما حوالی ساعت 20 شامگاه سه‌شنبه، وقتی غرّش موشک‌های نقطه زن فراصوت بر آسمان برخاست و بارقه‌های شتابان آن، چشم ناظران و رصدگران را روشن ساخت، معلوم شد مهم‌ترین پدافند دفاعی رژیم صهیونیستی یعنی عملیات فریب، عمیقاً شکافته شده است.
عملیات وعده صادق دو، این‌بار از نظر تاکتیکی، متفاوت از عملیات وعده صادق یک در فروردین ماه اجرا شد تا معلوم کند عملیات ایران، منحصر به یک تاکتیک و قابل پیش‌بینی و پدافند نیست. این بار، خیلی از تنوع موشک‌ها خبری نبود، پهپادی هم شلیک نشد و زمان عملیات هم سه ساعت به طول نینجامید. عملیات در کمتر از نیم ساعت انجام شد و شتاب حرکت و نواخت موشک‌ها نیز کاملاً خیره‌کننده بود؛ اصابت موشک‌های ‌هایپرسونیک به مجاورت مقرّ موساد در تل‌آویو و دو پایگاه نظامی نواتیم و تل نوف، در کمتر از 7 دقیقه. هرچند اسرائیل و آمریکا در ابتدا ادعا کردند موشک‌ها را رهگیری و مهار کرده‌اند، اما این بار ویدئوهای فراوانی از پرواز و اصابت رعدآسای موشک‌ها منتشر شد و هیچ جای انکاری باقی نگذاشت.
آمریکا و اسرائیل، سپس وارد فاز دو و سوم عملیات روانی شدند؛ پوشاندن نقاط اصابت موشک در تصاویر ماهواره‌ای با پوشش‌های ابری، و سپس روتوش و انتشار تصاویر مرمت (دستکاری) شده از پایگاه نظامی، برای القای این که اصابت‌ها به نقاط حساس در پایگاه‌های نظامی نبوده است!
بر خلاف این انگاره‌سازی، حتی آسوشیتدپرس و واشنگتن پست و معاریو و کسانی مانند اسکات ریتر مجموعاً معتقدند که بیش از سی موشک فقط به پایگاه نواتیم و آشیانه‌های هواپیماهایی مانند F35 اصابت کرده و خسارت‌ها نیز اساسی و زیربنایی بوده است. اما این فرع ماجراست. هرچند اصابت‌ها دقیقاً در نقاط هدف‌گذاری شده فرود آمدند. با این وجود، بیایید برخلاف واقعیت، روایت صهیونیست‌ها را موقتاً بپذیریم و مثلاً تصور کنیم که موشک‌ها به جای آشیانه‌ها و نقاط مهم پایگاه یا مجاورت مقر موساد (منطقه گالیلوت تل‌آویو)، مثلاً در حمام و توالت پایگاه یا مسافتی بسیار دور‌تر از مجاورت مقر موساد فرود آمده‌اند(!) حتی در این‌صورت، آیا برای شلیک کنندگان کاری دارد که با ارزیابی دقیق‌تر یا شلیک چند موشک بیشتر، این‌بار نقاط هدف را کاملاً زیر و رو کنند؟ پس هدف‌ها کاملاً و مطلقاً در دسترس قرار گرفته‌اند و می‌توان آنها یا اهداف زیربنائی و اقتصادی و امنیتی دیگر را با احتمال خطای کمتر از چند متر منهدم کرد.
نکته مهمی که در عملیات رسانه‌ای چند مرحله‌ای صهیونیست‌ها ملموس بود، تقلای وسیع برای کتمان اتفاق اصلی است. این پنهانکاری کاملاً در تناقض با لرزش دستان نتانیاهو بود، هنگامی که پس از حمله ایران، خواست القا کند حمله ایران مهار شده است. اتفاق راهبردی این بود که ایران با اقتدار و اعتماد به نفس تمام موفق شده بود از قلب تل‌آویو تا محافظت شده‌ترین پایگاه‌های نظامی جهان را بی‌اعتنا به پدافند چند لایه اسرائیل و آمریکا و متحدانشان در هم بکوبد.
شگرد دیگری که رژیم صهیونیستی و آمریکا و دیگران، همان شب برای پوشاندن یا به حاشیه راندن این عملیات ‌به کار بستند، تبلیغات بسیار پر حجم درباره حمله قریب‌الوقوع اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ‌ایران، پالایشگاه‌های تولید و صادرات نفت، و تأسیسات نیروهای مسلح و سپاه قدس بود. آنها می‌خواستند با هراس افکنی رسانه‌ای، جنگ را مغلوبه کنند و اصطلاحاً، توپ را به زمین ایران برگردانند.
برای رژیم مستأصل اسرائیل بسیار حیاتی و نگران‌کننده بود که ایران توانسته بود تمام تقلای صهیونیست‌ها برای احیای حیثیت اطلاعات و نظامی خود را با عملیات سه‌شنبه شب زائل کند. تلقی آنها این بود که با زدن ضربه بدل در میدان عملیات روانی، می‌توانند ضرب عملیات خیره‌کننده ایران را بگیرند.
در این شرایط، ابتکار عمل رهبر معظم انقلاب مبنی بر اعلام حضور در نماز جمعه، یک اَبَر مهندسی در مقابل نقشه پیچیده اتاق جنگ مشترک عبری-غربی بود. به همین علت هم بود که یگان عملیات روانی و رسانه دشمن، به تولید انبوه محتوای مسموم مبنی بر احتمال اقدام نظامی- تروریستی علیه نماز جمعه تهران پرداخت تا به خیال خود، دل‌ها را خالی کرده و ذهن‌ها را از عملیات موفق سه‌شنبه شب منحرف کرده باشد.
هیجان این مبارزه پینگ پنگی پر شتاب و پیچیده، هنگامی به اوج رسید که معلوم شد مردم تهران و شهرستان‌های مختلف، از سحرگاه جمعه به مصلای بزرگ تهران شتافته‌اند. کم نبودند نمازگزارانی که کفن بر تن کردند و به سوی مصلا عزیمت کردند. نقشه دشمن، هراس‌افکنی بود، اما ضربت اول را از جمعیت میلیونی مردم مشتاقی خورد که چند ساعت قبل از وقت همیشگی نماز جمعه به میعادگاه شتافته بودند. این ضربت هنگامی کامل شد و بر سر پیکر دشمن فرود آمد، که ولی امر مسلمین، حتی در مراسم یادبود شهید نصرالله شرکت کرد، نماز جمعه را با طمأنینه و سجده و رکوع‌های طولانی و با قرائت سوره جمعه به جای آورد و سپس، دقایقی در میان مسئولان حضور یافت.
این چنین بود که امام و امت و نیروهای مسلح، به فاصله سه روز، دو ضربت کاری و کمرشکن را بر سر دشمن فرود آوردند و معلوم شد که در جنگ ترکیبی، چند قدم جلوتر از ستاد فرماندهی و اتاق عملیات دشمنان ایستاده‌اند.