kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۴
وزیر آموزش‌وپرورش:

برای بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل همه ظرفیت‌های قانونی را پای کار می‌آوریم

 
 
 
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: برای بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، همه ظرفیت‌های قانونی را پای کار خواهیم آورد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، علیرضا کاظمی در نشست با کارکنان معاونت ابتدائی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه باید شاهد هدف‌گذاری دقیق و نقطه‌ای از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب باشیم، بیان داشت: برای انجام این مهم باید نقشه راهی ترسیم شود زیرا یکی از اساسی‌ترین ماموریت‌های این وزارتخانه در حوزه آموزش ابتدائی خلاصه می‌شود.
کاظمی افزود: در دوره ابتدائی دانش‌آموز به سطحی از مهارت‌های لازم برای یک زندگی خوب و مطلوب در جامعه نیازمند است و در دوره متوسطه باید به دنبال آموزش تخصصی آنها باشیم. این بدین معناست که دوره آموزش ابتدائی، بنیادی‌ترین و مؤثرترین دوران تحصیل در نظام آموزشی هر کشوری محسوب می‌شود؛ زیرا تمام چالش‌هایی که در دوره متوسطه با آن مواجه می‌شویم ناشی از غفلت در دوران ابتدائی است.
وی با تاکید بر اینکه در دوره ابتدائی هویت و شخصیت دانش‌آموز شکل می‌گیرد، گفت: ما مکلف هستیم در این دوره به مباحث هویتی و شخصیتی دانش‌آموزان توجه داشته باشیم در عین حال استعدادهای دانش‌آموزان را در این پایه نیز شناسایی کنیم زیرا با انجام این کار؛ مسیر هدایت شغلی و تحصیلی نیز مشخص خواهد شد.
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در این حوزه هرآنچه سرمایه موردنیاز است باید پای کار آورده شود، اظهار داشت: معلم پایه ابتدائی باید از بالاترین انگیزه، تخصص، تعهد و مزایا برخوردار باشد.
کاظمی بر توجه ویژه به دانش‌آموزان عشایر تاکید کرد و توجه به این گروه از دانش‌آموزان را بارزترین و عینی‌ترین مصادیق عدالت آموزشی برشمرد و گفت: توسعه این بخش نشان‌دهنده توجه به عدالت آموزشی است.
وی با اشاره به جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اظهار داشت: اولین گام برای تربیت، حضور در مدرسه است و هیچ خدمتی از این بالاتر نیست. زیرا دانش‌آموزی که از چرخه بازمی‌ماند، وارد چرخه آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
 در مقطع ابتدائی باید به صفر برسد
وزیر آموزش‌وپرورش تاکید کرد: دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدائی باید به صفر برسد از این‌رو لازم است برای انجام این ماموریت مهم؛ برنامه عملیاتی و اجرائی دقیق داشته باشیم.
کاظمی مهم‌ترین راهبرد معاونت ابتدائی را جذب و بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دانست.
وی با اشاره به سه شاخص، عدالت، کیفیت و هویت گفت: عدالت در پوشش صدرصدی و برخورداری از امکانات آموزشی و نصیب برابر آموزشی خلاصه می‌شود. ارتقای کیفیت نیز به مؤلفه‌هایی چون معلم توانمند و باانگیزه، آموزش منطقه‌ای و استانی و ثبات مدیران تاکید دارد. درخصوص هویت نیز باید روی مؤلفه‌های فرهنگی، انگیزشی و پرجاذبه کار کرد.
وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه بر تهیه اطلس ابتدائی به منظور شناسایی نقاط ضعیف و کم‌برخوردار آموزشی نیز تاکید کرد.
کاظمی به تدوین لایحه‌ای برای الزام بازگردانندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزشی اشاره کرد و افزود: با تمام توان پای این کار هستیم و از هر مسیری که امکان داشته باشد جهت بازگرداندن دانش‌آموزان تلاش خواهیم کرد و همه ظرفیت‌های قانونی را پای کار خواهیم آورد.
گام‌های اساسی
 برای بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
معاون ابتدائی وزارت آموزش‌وپرورش نیز در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی درخصوص برنامه‌ها و بازگشایی مدارس گفت: در مهر جاری، بیش از ۹میلیون و ۱۳۴هزار دانش‌آموز در دوره ابتدائی ثبت‌نام کردند که از این میان، یک‌میلیون و ۴۰۰هزار دانش‌آموز پایه اولی هستند.
رضوان حکیم‌زاده با اشاره به اینکه برای نظام آموزش‌وپرورش، آموزش هر کودک در هر نقطه از ایران مهم است، بیان کرد: برای معاونت ابتدائی این یک ماموریت اصلی محسوب می‌شود که حتی یک دانش‌آموز هم از آموزش محروم نشود.
وی با اشاره به هم‌افزایی با دستگاه‌های خارج از آموزش‌وپرورش برای رفع بازماندگان از تحصیل افزود: تمام تلاش ما بر این است که هیچ کودکی از تحصیل بازنماند و با هماهنگی و هم‌افزایی با دستگاه‌های مداخله‌گر در این مسیر گام‌های اساسی بر خواهیم داشت.