اشتباه بزرگ فدراسیون در حذف ۶ وزنهبردار جوان از قهرمانی جهان
فدراسیون وزنهبرداری یکی از قوانین مهم مبارزه با دوپینگ را با وجود تاکید در آییننامه رعایت نکرد و موجب حذف شش وزنهبردار جوان از مسابقات جهانی شد.
فدراسیون وزنهبرداری ایران اعلام کرد: «۶ وزنهبردار ملیپوش از مسابقات قهرمانی جوانان جهان حذف شدند چون بازه زمانی آزمایشهای دوپینگ آنها به جای ۱۴ روز ۱۲ روز بود و ۴۸ ساعت کمتر از حداقل زمان تعیین شده از سوی ITA بود.» همچنین عنوان شد فدراسیون وزنهبرداری ایران به شدت به تصمیم ITA معترض شده است و حتی هادی پانزوان سرمربی تیم جوانان و سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون اعلام کردند در نامه فدراسیون جهانی اشارهای به بازه زمانی ۱۴ روزه برای انجام تستها نشده بود.»
در این میان پیگیریها نشان میدهد اعتراض ایران بیمورد است و این قانون صراحتا در آییننامه مبارزه با دوپینگ که در سایت فدراسیون جهانی وزنهبرداری قرار دارد، درج شده است. فدراسیون ایران طبق همین آییننامه شش ماه پیش از مسابقه قهرمانی جوانان جهان فرصت داشته از ورزشکاران خود تست دوپینگ بگیرد اما در آستانه مسابقه قهرمانی جوانان جهان اقدام به گرفتن تست دوپینگ اول کرده و همین مسئله باعث شده فاصله ۱۴ روز بین دو تست رعایت نشود.
اکنون فدراسیون باید در این مورد شفافسازی کند آیا از وجود این قوانین اطلاع داشته است؟ اگر اطلاع داشته که سهلانگاری صورت گرفته و اگر اطلاع نداشته باز هم نشان از ضعف فدراسیون در آشنایی با قوانین بینالمللی مبارزه با دوپینگ است. نکته تاسفبرانگیز از بین رفتن زحمت شش وزنهبردار جوان است که نمیتوانند روی تخته مسابقات جهانی بروند. قطعا باید با مسببان این سهلانگاری برخورد جدی شود تا سرمایههای ورزش ایران اینچنین به بیراهه و زحماتشان هدر نروند.