kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰

اذعان رسانه منتقد به کاهش چشمگیر تورم در دولت شهید رئیسی

 

به گزارش یکی از رسانه‌های منتقد دولت سیزدهم، بررسی آمار روند تورم تولیدکننده در دولت سیزدهم نشان می‌دهد که آن دولت در مدت فعالیت خود توانسته تورم پیشران را در اقتصاد کنترل کند و از تب آن بکاهد.
دولت سیزدهم اقتصاد کشور را با وضعیت وخیمی تحویل گرفت و با بهبود نسبی تحویل داد؛ از رشد اقتصادی نزدیک به صفر که به بالای چهار درصد رسید تا تورم سالانه حدود 46 درصدی (مرکز آمار) که به 35 درصد کاهش یافت. این قبیل موفقیت‌ها با بی‌انصافی‌های بسیاری از سوی منتقدان مواجه شده است، با این حال در این برخی گزارش‌ها به موفقیت دولت شهید رئیسی در بهبود متغیرهای کلان اذعان شده است.
اکوایران، از رسانه‌های جریان منتقد دولت سیزدهم اخیرا در گزارشی نوشته است: زمانی‌که صحبت از تورم می‌شود نگاه همه مردم به سمت تورم مصرف‌کننده می‌رود یعنی افزایش قیمتی که یک کالا در بازار مصرف متحمل می‌شود. اما تورم نوع دیگری نیز دارد که به آن تورم تولیدکننده می‌گویند.
 تورم تولیدکننده همانند تورم مصرف‌کننده حائز اهمیت است چرا که می‌تواند در نهایت خود را در تورم مصرف نشان دهد.
تورم تولیدکننده عبارت است از افزایش قیمت نهاده‌های تولید یک کالا. پس می‌توان نتیجه گرفت اگر تورم تولیدکننده‌ بالایی به اقتصاد وارد شود، به دلیل افزایش قیمت در سمت نهاده‌ها در نهایت کالای نهائی نیز گران‌تر شده و تورم مصرف‌کننده بالایی به خریدار نهائی برخورد خواهد کرد. به همین دلیل تورم تولیدکننده را تورم پیشران نیز می‌نامند.
بررسی تورم تولیدکننده در ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده چرا که می‌تواند سیگنالی از تورم مصرف‌کننده به بازار منتقل کند.
رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین همایش بانکداری اسلامی آماری از تورم تولیدکننده در مرداد ماه امسال منتشر کرد که در حقیقت مربوط به آخرین آمار تورم پیشران در دولت سیزدهم بوده است.
به همین بهانه تورم تولیدکننده سالانه و نقطه به نقطه دولت سیزدهم از مرداد ۱۴۰۰ (زمان تحویل از دولت قبلی) تا مرداد ۱۴۰۳ (زمان تحویل به دولت بعدی) بررسی شده و روند این تورم مورد ارزیابی قرار گرفته است.
بررسی آمار روند تورم تولیدکننده در دولت سیزدهم نشان می‌دهد دولت سیزدهم در مدت فعالیت خود توانسته تورم پیشران را در اقتصاد کنترل کند و از تب آن بکاهد.
طبق این بررسی، تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در مردادماه ۱۴۰۰ یعنی زمانی‌که دولت سیزدهم زمام کار را به دست گرفته معادل 74 و یک دهم درصد بوده است. همچنین تورم سالانه نیز در مرداد ماه این سال در سطح 81 و چهار دهم درصد قرار داشته است.
دولت سیزدهم توانسته با عملکرد خود تورم تولیدکننده را به زیر ۳۰ درصد رسانده و به طور چشمگیری آن را کاهش دهد.
 طبق آمارها در مرداد ماه امسال که دولت سیزدهم به طور رسمی به پایان رسیده و تمامی امور به دولت چهاردهم محول شده؛ تورم تولیدکننده نقطه به نقطه به سطح 28 و دو دهم درصد و تورم تولیدکننده سالانه به سطح 28 و شش دهم درصد رسیده است.
به عبارتی دولت سیزدهم توانسته در دوران عملکرد خود تورم تولیدکننده نقطه به نقطه را به اندازه 45 و 9 دهم واحد درصد و تورم تولیدکننده سالانه را به اندازه 52 و هشت دهم واحد درصد کاهش دهد که عملکردی موفقیت‌آمیز در کنترل تورم پیشران در این مدت محسوب می‌شود.