kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷

سید حسن نصرالله چگونه سران رژیم صهیونیستی را به جان هم انداخت؟

 

سرویس خارجی-
عملیاتِ مستمر حزب‌الله به رهبری «سیدحسن نصرالله» در شمال اراضی اشغالی اوضاع را برای صهیونیست‌ها چنان تلخ کرده است که حالا گزارش‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی حاکی از افزایش اختلاف‌نظرها میان سران این رژیم درباره چگونگی مقابله با تشدید تنش در مرزهای شمال فلسطین اشغالی با لبنان است. همزمان برخی صهیونیست‌ها درباره پیامدهای «جنگ فراگیر» با این جنبش قدرتمند هشدار داده و برخی نیز راه‌حل‌های سیاسی برای جلوگیری از تنش را خواستار شده‌اند.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی عملیات روزهای اخیر حزب‌الله لبنان علیه مواضع مختلف در شمال سرزمین‌های اشغالی را به عملیات ۷ اکتبر تشبیه کرده و ابراز داشته‌اند که حزب‌الله حملات بی‌سابقه و جسورانه و پیشرفته‌ای را در این روزها انجام داده، در حالی که حملات اسرائیل به لبنان کاهش پیدا کرده است. البته صهیونیست‌ها بارها گفته‌اند که توان حزب‌الله و ورزیدگی‌اش اصلاً قابل قیاس با گروه‌های فلسطینی نیست و درگیری فراگیر با حزب‌الله یعنی تیشه زدن به ریشه‌ رژیم آپارتاید اسرائیل.
حالا و در آستانه یک‌سالگی جنگ غزه و با توجه به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی، ناتوانی و شکست‌های پی‌درپی «بنیامین نتانیاهو»، نارضایتی‌ها را تشدید کرده و اختلافات درون کابینه را نیز افزایش داده است. 
در حال حاضر نتانیاهو از چند جبهه تحت فشار قرار دارد و در میان اعضای کابینه نیز اختلاف‌نظرهای بسیاری برای ادامه دادن به جنگ و یا برقراری آتش‌بس وجود دارد. همین‌طور در مسئله ورود این رژیم به درگیری بزرگ با حزب‌الله لبنان. طی یک سال اخیر نتانیاهو از جبهه شمالی مورد اهداف حزب‌الله لبنان قرار داشته است؛ به همین دلیل ساکنان این مناطق فشارهای مضاعفی را به کابینه می‌آورند تا هرچه زودتر تصمیم نهائی برای آتش‌بس را اتخاذ کند، اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای این‌که از پایان عمر سیاسی خود جلوگیری کند از احتمال «حمله بزرگ» به لبنان و حزب‌الله صحبت کرده است. در پی تشدید اختلافات درون کابینه، رسانه‌های عبری گزارش دادند که میان نتانیاهو و «گدعون ساعر» رئیس حزب «امید نو» توافقی انجام شده و انتظار می‌رود که نتانیاهو برکناری «یوآو گالانت» وزیر جنگ را اعلام کند.
 برخی اعضای کابینه از جمله «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی نیز از این اقدام حمایت می‌کنند، اما شخصیت‌هایی مثل «تالی گوتلیف» با این اقدام مخالف هستند و آن را تنش سیاسی توجیه‌نشدنی در سایه بحران کنونی می‌دانند. این در حالی است که اختلافات نتانیاهو و گالانت بر سر آتش‌بس در غزه علنی و به رسانه‌ها کشیده شده است. این دو بر سر «حمله بزرگ» به حزب‌الله لبنان هم به شدت اختلاف دارند و برکناری احتمالی گالانت نیز می‌تواند، نشانه‌ای بر این باشد که نتانیاهو با حمله به لبنان دست به حماقت خواهد زد!
هشدار!
«رونن برگمن»، تحلیلگر مسائل اطلاعاتی در روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت، در گزارشی نوشت، مسئولان ارشد ارتش اسرائیل و دستگاه‌های امنیتی نسبت به اقدامات پرشتابی که کابینه تل‌آویو برای اجرای آنها در شمال برنامه‌ریزی می‌کند، هشدار می‌دهند. به گفته یکی از این مسئولان رژیم آپارتاید اسرائیل، از یک‌سو این اقدامات خطر بسیار شدید انفجار اوضاع و آغاز جنگی فراگیر را آن هم نه فقط در مرزها با لبنان بلکه در کل منطقه دربر دارد و از سوی دیگر به هیچ عنوان این اقدامات ضامن راه‌حلی نیستند که امکان بازگشت ساکنان صهیونیست شمال فلسطین اشغالی به خانه‌هایشان را فراهم کند. 
تقابل نظامیان و سیاسی‌ها 
به نوشته برگمن، «با وجود اینکه صف‌بندی‌ها در ارتش اسرائیل و کابینه تغییراتی داشته اما اختلاف‌نظرها میان آنها درباره استراتژی امنیت داخلی اسرائیل در چند روز گذشته به شدت بالا گرفته است. برخلاف آنچه چهره‌های نزدیک به نتانیاهو سعی دارند نشان دهند که او از تشدید تنش حمایت کرده و یوآو گالانت، وزیر جنگ با آن مخالف است، در واقع گالانت از تنش حمایت می‌کند و برخلاف آنچه دفتر نتانیاهو سعی دارد نشان دهد، اختلاف‌نظر میان نتانیاهو و گالانت نیست.» 
این تحلیلگر صهیونیست به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه نوشت، داستان واقعی جنگ پشت‌پرده میان نظامیان و چهره‌های سیاسی است. در ماه‌های گذشته ارتش و گالانت از امضای قراردادی برای تبادل اسرا شامل برقراری آتش‌بس و عقب‌نشینی از غزه که به ارتش فرصت تمرکز بر جبهه شمالی را می‌دهد، حمایت کردند، بیشتر افسران ستاد کل معتقد هستند توقف جبهه غزه هرچند به شکل موقت فرصت مناسبی را برای عملیات سیاسی با هدایت آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی فراهم می‌کند، به ویژه که با شرط قاطع سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر گفت‌وگو درباره آتش‌بس پس از توقف جنگ علیه غزه، امکان پیشروی در این مسیر بدون آتش‌بس فراهم نمی‌شود.
رای به گسترش جنگ!
درست در این شرایط (که در بالا ترسیم شد) رژیم صهیونیستی اهداف اعلام‌شده از جنگ غزه را گسترش داده تا به‌زعم خود امکان بازگشت ساکنان شمال به خانه‌های خود را، علی‌رغم هشدارهای آمریکا نسبت به گسترش جنگ، دربر بگیرد. 
دفتر نخست‌وزیر این رژیم گفت که کابینه امنیتی با این تصمیم موافقت کرده است. این یک روز پس از آن صورت گرفت که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا به منظور بررسی تحولات در مرز اراضی اشغالی با لبنان، در سایه تشدید اختلافات در داخل دولت اشغالگر درباره گسترش عملیات نظامی در لبنان، ملاقات کرد. تحولات مذکور در حالی رخ می‌دهند که حزب‌الله لبنان همچنان مشغول درهم کوبیدن مراکز نظامی و جاسوسی رژیم صهیونیستی در جبهه شمال به صورت روزانه است. در همین رابطه حزب‌الله در بیانیه‌های اعلام کرد، در حمایت از مردم ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها و در پاسخ به حملات دشمن به شهرک‌های جنوب لبنان، رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان مواضع و جنگ‌افزارهای ارتش رژیم صهیونیستی را هدف حمله راکتی و موشکی قرار داده است. 
انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان
عصر دیروز اما خبری دیگر مثل بمب صدا کرد. خبر این بود: ده‌ها نفر در لبنان و سوریه بر اثر انفجار پیجرهایشان، زخمی شده‌اند. این خبر را شبکه المیادین هم گزارش کرده است. خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داده است که این انفجارها در پی حمله سایبری به وقوع پیوسته و بیشتر مناطق لبنان را دربر گرفته است. خبرگزاری ملی لبنان نیز گزارش کرد رژیم صهیونیستی به دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم در تعدادی از مناطق این کشور نفوذ کرده است. 
تا لحظه تنظیم این گزارش اعلام شد در پی این انفجارها که به طور همزمان، متوالی و در مناطق مختلف لبنان و سوریه صورت گرفت، بیش از ۴۵ لبنانی زخمی شده‌اند. اخبار غیررسمی اما می‌گویند انفجارها تا 1000مورد بوده و در سه مورد، منجر به شهادت قربانی شده است. یکی از این شهدا یک دختر بچه فلسطینی با نام «فاطمه جعفر عبدالله» ساکن لبنان است.«توپاز لوک»، یکی از مشاوران و سخنگوهای بنیامین نتانیاهو، بعد از انفجارهای بیروت به صراحتا از نقش رژیم صهیونیستی در این انفجارها خبر داد. اما ساعاتی بعد که اعلام شد، سفیر ایران در لبنان نیز دچار حادثه شده و به بیمارستان منتقل شده است، فورا توئیتش را پاک کرد! گفته می‌شود، پیجر‌های مورد استفاده حزب‌الله از آخرین نسخه تولیدشده کمپانی موتورولا است. همچنین گفته می‌شود که حزب‌الله برای ارتباطات شخصی به پیجرها متکی است و احتمال آلوده شدن پیجرها از قبل وجود دارد. 
بیانیه مهم حزب‌الله درباره پیجرها
دیروز و در بیانیه‌ای که حزب‌الله لبنان درباره این انفجارها منتشر کرد، آمده است: «حوالی ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر امروز تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام که به «پیجر» معروف هستند و در اختیار تعدادی از کارکنان واحدها و مؤسسات مختلف حزب‌الله قرار داشتند، منفجر شدند. این انفجارها که علتش نامعلوم است تاکنون منجر به شهادت یک کودک و دو برادر و مجروح شدن تعداد زیادی شده است... در حال حاضر، دستگاه‌های تخصصی حزب‌الله در حال انجام تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای شناسایی علل این انفجارهای همزمان هستند.همچنین، دستگاه‌های پزشکی و بهداشتی در حال درمان مجروحین و مصدومین در چندین بیمارستان در مناطق مختلف لبنان می‌باشند...از خداوند متعال رحمت برای شهیدان‌مان در راه قدس خواستاریم و برای مجروحین و مصدومین شفای عاجل طلب می‌کنیم. از اهالی محترم نیز می‌خواهیم که از شایعات و اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده‌ای که توسط برخی نهادها برای جنگ روانی به نفع دشمن صهیونیستی پخش می‌شود، دوری کنند. به‌ویژه اینکه این مسائل همراه با تهدیدها و بزرگ‌نمایی‌های دشمن صهیونیستی و ادعای تغییر وضعیت در شمال است... ما تأکید می‌کنیم که مقاومت در تمامی سطوح و واحدهای مختلف خود در بالاترین سطح آمادگی برای دفاع از لبنان و مردم پایدارش قرار دارد.»
افزایش شمار شهدا و مجروحین و بیانیه دوم حزب‌الله
دیروز وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد، شمار شهدا و زخمی‌های مربوط به انفجار پیجرها در لبنان افزایش یافته و بیمارستان‌های این کشور نیز مملو از زخمی‌های این حمله شده است. بنابر اعلام وزارت بهداشت این کشور شمار شهدا به 8 نفر و شمار مجروحین نیز به بیش از 2700 تن رسیده و حال 200 نفر از زخمی‌ها نیز وخیم است. حزب‌الله لبنان نیز دیروز بلافاصله، بیانیه دوم خود را صادر کرد که متن پیام حزب‌الله به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم. پس از بررسی تمام حقایق، داده‌ها و اطلاعات موجود در مورد حمله گناه‌آلودی که امروز بعدازظهر رخ داد، ما دشمن اسرائیلی را مسئول کامل این تجاوز جنایتکارانه می‌دانیم که بر غیرنظامیان نیز تأثیر گذاشت و منجر به شهادت یا مجروحیت تعدادی از مردم  شد. افراد به طرق مختلف مجروح می‌شوند...شهدا و مجروحان ما نماد مبارزه و فداکاری ما در راه قدس، پیروزی مردم شریف ما در نوار غزه و کرانه باختری و پشتیبانی میدانی مستمر و این موضع حمایت، حمایت و پشتیبانی ما از مقاومت دلیرانه فلسطین مایه سربلندی در دنیا و آخرت خواهد بود... این دشمن خیانتکار و جنایتکار قطعاً قصاص عادلانه خود را برای این تجاوز گناه‌آلود خواهد گرفت، از جایی که انتظار می‌رود و از جایی که انتظار نمی‌رود و خداوند به قول ما شاهد است.»