kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۶۵۵
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

زمزمه جنگ گسترده بین اسرائیل و حزب‌الله دوباره بر سر زبان‌ها افتاد

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی است پنجره راه‌حل دیپلماتیک برای ممانعت از جنگ با حزب‌الله در جبهه‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی در حال بسته شدن است. همزمان ژنرال ذخیره صهیونیست با اشاره به اینکه «شکست اسرائیل در غزه، شکست در برابر حزب‌الله را قطعی می‌کند»، ابراز داشت که حمله به حزب‌الله ضربه‌ای کشنده و نهائی به اسرائیل وارد می‌کند!
 
 
 
سرویس خارجی-
 
حزب‌الله همچنان تهدید اصلی برای رژیم آپارتاید اسرائیل است. در این میان، «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در تماس شبانه به «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا، گفت: «حزب‌الله به همسویی خود با حماس ادامه می‌دهد.» او ادعا کرد که تل‌آویو متعهد است ساکنان منطقه مرزی را به سلامت به خانه بازگرداند! به نوشته یدیعوت آحارونوت، گالانت و آستین همچنین در مورد پیشنهاد آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس و توافق آزادسازی اسرای صهیونیست در غزه و حملات ارتش یمن پس از شلیک موشک بالستیک به تل‌آویو در روز یکشنبه گفت‌وگو کردند. دفتر گالانت گفت: «آنها درباره شرایط کلی منطقه صحبت کردند.»
گفتنی است، روابط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های اخیر به دلیل اختلاف‌نظر در مورد نحوه هدایت جنگ توسط تل‌آویو و بحران انسانی در غزه، متشنج شده است. به گفته مقامات از زمان شروع جنگ، گالانت ارتباط نزدیک با واشنگتن را حفظ کرده است.
حمله به حزب‌الله، ضربه کشنده به اسرائیل!
از طرف دیگر، «اسحاق بریک»، سرتیپ ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که اظهارات یوآو گالانت وزیر جنگ این رژیم در گفت‌وگو با نیروهای مرزهای شمال سرزمین‌های اشغالی درخصوص انتقال مرکز ثقل این نیروها به شمال و احتمال آغاز حمله گسترده زمینی علیه حزب‌الله باعث افزایش نگرانی‌ها شده است. این ژنرال ارشد صهیونیست خاطرنشان کرد که ادامه روند جنگ، امکان تحقق اهداف آن را از بین برده و جنگ فرسایشی تمامی نقاط مثبت در اسرائیل از جمله اقتصاد و مناسبات بین‌المللی و مصونیت اجتماعی و انگیزه نیروهای نظامی را از بین برده و بسیاری از نظامیان ذخیره، حضور در ارتش را نمی‌پذیرند. بریک تصریح کرد که با وجود چنین مؤلفه‌های خطرناکی، نتانیاهو و گالانت و‌ هالوی به دنبال حمله زمینی به حزب‌الله هستند، حمله‌ای که می‌تواند ضربه‌ای نهائی و کشنده به اسرائیل وارد کند. وی در پایان اظهاراتش با قطع و یقین تصریح کرد که ارتش اسرائیل که در شکست دادن حماس ناکام ماند، قطعاً در شکست حزب‌الله که نیرویی صدها برابر بیشتر از حماس دارد، موفق عمل نخواهد کرد.
اسرائیل و مسلح کردم مردم!
گویا وحشت حزب‌الله به درون خانه‌های همه صهیونیست‌ها وارد شده است! الجزیره نوشته است: «ارتش اسرائیل اعلام کرد شهروندان در شمال- مرز با لبنان- ۹هزار سلاح انفرادی از نوع آراد دریافت کرده‌اند. پیش از این نیز شهروندان اسرائیلی ۵هزار سلاح دریافت کرده بودند.» البته بگذریم که اطلاق شهروند برای اشغالگران صهیونیست خالی از مسامحه نیست. مدیرکل تسلیح غیرنظامی در وزارت جنگ اسرائیل مدعی شد: «این بخشی از یک پروژه در حال انجام برای تقویت جوخه‌های دفاع غیرنظامی است که شجاعانه در ۷ اکتبر جنگیدند. تفنگ‌های تهاجمی به قیمت ۵۰میلیون شیکل (حدود ۱۳میلیون دلار) خریداری و در بین ۹۷ شهرک در شمال توزیع شده است.»
خبر دیگر نیز آنکه توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه شهرک‌های حانین، عیتا الشعب و منطقه جبل سدانه در شهرک شبعا در جنوب لبنان را هدف قرار داد. این حملات در حالی است که خبرنگار الجزیره گفت که آژیر خطر دوباره در شهر کفر گلعادی در الجلیل علیا به صدا درآمده است که هشدار پرتاب موشک را می‌دهد. از سوی دیگر شبکه ۱۲ عبری گزارش داد که چند موشک شلیک‌شده از لبنان در شهرک «متولا» سقوط کرد و ارتش نیز با گلوله‌باران پاسخ داد.
سردرگمی نهادهای امنیتی و نظامی اشغالگر
خبر دیگر اما از حواشی حمله انصارالله یمن به قلب رژیم آپارتاید است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند پس از گذشت ۲۴ساعت از شلیک موشک از سوی یمن به سمت تل‌آویو مؤسسه‌های امنیتی و نظامی نمی‌دانند دقیقاً چه رخ داده است. براساس گزارش شبکه المنار، رسانه‌های مذکور همچنین گزارش دادند به‌رغم شلیک چندین موشک رهگیر توسط سامانه‌های «ختس» و «گنبد آهنین» به سمت موشک یمنی‌ها رهگیری موفقی صورت نگرفت. همچنین، روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت فاش کرد اگر نبرد در مرزها کافی نباشد، جبهه یمنی نیز می‌آید و بارها سامانه‌های رهگیر رژیم صهیونیستی را به چالش می‌کشد، همان‌طور که صبح یکشنبه در منطقه مرکزی اتفاق افتاد.
از طرف دیگر نیز، آن‌طور که ایسنا نوشته، مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اذعان کرد: «حوثی‌ها (انصارالله) توانستند توانمندی‌های موشکی خود را توسعه دهند و به مرکز اسرائیل برسند. این واقعیت تهدید حوثی‌ها برای اسرائیل را افزایش می‌دهد و به تهدید پهپادها اضافه می‌شود.» گفتنی است، یکشنبه نیروهای مسلح یمن یک پایگاه نظامی ارتش اشغالگر در جنوب تل‌آویو را با یک فروند موشک بالستیک فراصوت هدف قرار دادند.
حمله یمن به تل‌آویو سرآغاز است!
«حزام الاسد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله، یمن اعلام کرد: «موشک بالستیک یمنی که به سمت تل‌آویو شلیک شد، آغازگر حملات موشکی و پهپادی در آینده است. موشک مافوق‌صوت در سایه حمایت، پشتیبانی و تحقق پیروزی غزه شلیک شده این در حالی ‌است که انتقام ما برای حمله به بندر الحدیده در راه است.» براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «شهاب»، حزام الاسد همچنین تصریح کرد: «انتقام الحدیده در راه است و ‌گریزی از آن نیست و شگفتی‌های ما بزرگ است.» وی در ادامه افزود: «مسیرهای موشک‌ها و پهپادها با قابلیت دور زدن سامانه‌های ردیابی و رادارها، دشمن و جهان را غافلگیر خواهد کرد.»
همچنین، سرتیپ «عبدالله بن‌عامر» معاون وزارت دفاع در دولت نجات ملی یمن، در پیامی در پلتفرم «ایکس» عنوان کرد: «تهدیدات نتانیاهو علیه یمن تأثیری نخواهد داشت، بلکه برعکس، اراده یمنی‌ها را برای ادامه مقاومت تقویت خواهد کرد.» وی افزود: «کسانی که تاکنون ملت یمن را نمی‌شناختند، اکنون و در آینده خواهند شناخت و گذشت زمان این حقیقت را اثبات خواهد کرد.» بن‌عامر همچنین به بازتاب گسترده پیامدهای عملیات نظامی یمن و موشک فراصوتی یمنی اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین تحلیل‌ها به شکست اسرائیل در مقابله با این موشک پرداختند و این موشک را بزرگ‌ترین چالشی دانستند که اسرائیل با آن رو‌به‌رو شده است، زیرا آن را در معرض آسیب قرار داده و توان بازدارندگی که سال‌ها به آن می‌بالید، را فرو ریخت.»
از طرف دیگر، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای عملیات موشکی پیشرفته نیروهای مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی در تل‌آویو را تبریک گفت. در بیانیه حزب‌الله آمده است: حمله موشکی منحصربه‌فرد علیه رژیم صهیونیستی که توسط نیروی موشکی ارتش یمن انجام شد و در بحبوحه شرایط پیچیده نظامی کنونی با دقت بالا اهداف خود را محقق ساخت و از این طریق ضعف و ناتوانی این رژیم موقت را در تمامی سطوح برملا کرد، تبریک می‌گوییم.
سرنگونی دهمین پهپاد آمریکایی
خبر دیگر آنکه سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، در این‌باره اعلام کرد: نیروهای مسلح یمن در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین در نوار غزه و مقاومت دلیرانه آنها و همچنین در پاسخ به حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس به یمن، یک پهپاد آمریکایی از نوع «MQ-9» را در حریم هوائی استان «ذمار» سرنگون کرد. یحیی سریع در این‌باره تصریح کرد: پهپاد ساقط‌شده در حریم هوائی استان ذمار سومین پهپاد در عرض یک هفته و دهمین نوع از پهپاد MQ-9 سرنگون‌شده از زمان آغاز عملیات پشتیبانی غزه است. سخنگوی نیروهای مسلح ادامه داد: نیروهای ما و ملت استوار و مبارز یمن همچنان با عملیات ویژه در زمین و دریا به حمایت از ملت فلسطین ادامه می‌دهند.
همچنین سازمان ماموریت نظامی اتحادیه اروپا در دریای سرخ (آسپیدز) از آغاز عملیات یدک‌کشی و انتقال نفتکش آسیب‌دیده یونانی در دریای سرخ خبر داد. سازمان ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ اعلام کرد که عملیات انتقال نفتکش «سونیون» برای جلوگیری از یک فاجعه زیست‌محیطی احتمالی در منطقه ضروری است.
حمله به پایگاه آمریکا در سوریه
از طرف دیگر میدان نیز خبر می‌رسد که یکشنبه‌شب صدای چندین انفجار نزدیک پایگاه اشغالگران آمریکایی در خراب الجیر واقع در شرق سوریه شنیده شد. برخی منابع از حمله پهپادی به این پایگاه آمریکایی خبر دادند. گزارشی درباره خسارت احتمالی منتشر نشده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.