kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
کیهان بررسی می‌کند                         

راز ترورهای پی‌در‌پی ترامپ

 
 
 
سرویس خارجی-
در حالی که برخی اوکراین، دموکرات‌ها و یا حتی خود ترامپ را در پشت‌پرده «ترورهای نمایشی ترامپ» معرفی می‌کنند، هستند کارشناسانی که بر این باورند، «خشونت سیاسی» و در شکل افراطی آن «تلاش برای ترور»، نتیجه قطبی‌شدن فضای سیاسی آمریکاست. به عبارتی این ترورها نمایشی نیستند.
بامداد روز یکشنبه 24 تیر بود که در جریان تجمع انتخاباتی در شهر «باتلر» ایالت «پنسیلوانیا»، فردی ۲۰ساله به نام «توماس متیو کروکس» از فاصله 150 متری از تفنگ نیمه‌خودکار خود چندین گلوله به سمت ترامپ شلیک کرد که یکی از آنها به گوش وی و سه گلوله دیگر به حاضران اصابت کرد. در جریان این واقعه، دو تن از جمله فرد تیرانداز کشته و دو تن دیگر مجروح شدند. این ترور بر میزان محبوبیت ترامپ افزود.
به فاصله دو ماه پس از این سوءقصد، رسانه‌های آمریکایی مجددا و این‌بار بامداد دیروز از تلاش برای ترور ترامپ خبر دادند. اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) آمریکا تیراندازی در نزدیکی باشگاه گلف دونالد ترامپ در «وست‌پام بیچ» واقع در فلوریدا را «تلاش برای ترور» خواند و نهادهای آمریکایی نیز از دستگیری عامل تیراندازی به نام «رایان وسلی روث» خبر دادند. مقام‌های مجری قانون گفته‌اند، در محلی که فرد مظنون در حین تیراندازی مستقر بود، دو کوله‌پشتی و یک کلاشنیکف پیدا کرده‌اند. به گفته «ریک برادشاو» کلانتر منطقه «پام بیچ» فرد مسلح در ۳۶۵ تا ۴۵۷ متری محل بازی ترامپ قرار داشت و عوامل «سرویس مخفی» پس از مشاهده فرد مظنون چهار گلوله به سمت وی شلیک کردند. ترامپ پس از این حادثه در ایمیلی اعلام کرد: «در نزدیکی من چند تیر شلیک شد. قبل از آنکه شایعات از کنترل خارج شود، می‌خواهم قبل از هر چیزی بشنوید که من سالم هستم و حالم خوب است. من هرگز تسلیم نمی‌شوم». بایدن نیز در واکنش به این حادثه اعلام کرد از این که ترامپ سالم است، خوشحال است.
عامل ترور کیست؟
آمریکایی‌ها می‌گویند تحقیقات از «رایان وسلی روث» مظنون این حمله در جریان است. وی یکی از فعالان کمپین‌های انتخاباتی دموکرات‌ها محسوب می‌شود که در گذشته سابقه ۱۹بار کمک مالی به این کمپین‌ها را داشته است. برخی گزارش‌ها حاکی است که وی به شدت طرفدار اوکراین و و ضد روس است. شبکه روسی راشاتودی هم ویدئوهایی منتشر کرده است که در آن «ریان روث» در حال تبلیغ برای جذب مزدوران خارجی برای شرکت در جنگ اوکراین، به‌ویژه از کشور افغانستان است. در یکی از این ویدئوها وی به‌عنوان یک شهروند آمریکایی معرفی شده که «مرکز بین‌المللی جذب داوطلب در اوکراین» را راه‌اندازی کرده تا به خارجی‌ها برای «متصل شدن به واحد‌های نظامی اوکراین» کمک کند. هفته‌نامه «نیوزویک» نیز اعلام کرد که مظنون در ژوئن 2022 (خرداد 1401) با نیوزویک رومانی مصاحبه داشته و تلاش‌های خود در جذب داوطلب برای «لژیون بین‌المللی دفاع از اوکراین» را شرح داده است. این گروه یک واحد نظامی است که به دستور رئیس‌جمهور اوکراین تشکیل شد تا داوطلبان خارجی برای شرکت در جنگ اوکراین را وارد ارتش این کشور کند. 
«دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه با اشاره به این ویدئوها اعلام کرده است که اوکراین پشت‌پرده این ترور قرار دارد. برخی رسانه‌های آمریکایی نیز گفته‌اند مظنون پیش‌ از این 8 بار دستگیر شده است. مثلا «آسوشیتدپرس» به نقل از رسانه‌های محلی نوشته است که وی یک‌‌بار به دلیل داشتن سلاح کشتار جمعی محکوم شده است. 
تاثیر خبر ترور روی انتخابات آمریکا
گزارش‌هایی هم هستند که می‌گویند به دنبال این سوءقصد جایگاه ترامپ در نظرسنجی‌ها-هرچند خیلی کم- اما بالا رفته است. «اسکای‌نیوز» اما در گزارشی با اشاره به سابقه این رویدادها در آمریکا نوشته است که هرچند تیراندازی به دونالد ترامپ، در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا حادثه‌ای مهم محسوب می‌شود اما در تقویت موقعیت وی در انتخابات ماه نوامبر (آبان) تأثیری نخواهد داشت... ساعاتی کوتاه پس از شنیده شدن صدای شلیک در زمین گلف ترامپ، پیام‌های مکتوب برای حامیان وی با لینک ضمیمه جهت اعطای کمک‌های مالی به ستاد انتخاباتی‌اش، ارسال شد. ستاد انتخاباتی ترامپ به خوبی از فرصتی که این سوءقصد می‌تواند در اختیار او قرار دهد، آگاه است به ویژه با توجه به اینکه نتایج نظرسنجی‌ها، از رقابت شانه‌به‌شانه وی و کامِلا هریس، نامزد دموکرات‌ها حکایت دارد.
 این گزارش می‌افزاید پس از نخستین سوءقصد به جان ترامپ در پنسیلوانیا، انتشار گسترده عکس او با مشت گره‌کرده و گوش خون‌آلود، بخشی از تلاش‌ها در راستای ارائه تصویر «مردی قوی» در مقایسه با جو بایدنِ رنجور بود. در طول یک هفته پس از آن حادثه، ترامپ در نظرسنجی‌های تمام هفت ایالت چرخشی اصلی، سیری صعودی را طی کرد و برخی معتقد بودند که آن «قاب خوش‌آب و رنگ»، او را در انتخابات برنده خواهد کرد. اما حالا شرایط و رقابت انتخاباتی، متفاوت است. کامِلا هریس پس از معرفی به عنوان جایگزین بایدن، شکاف در نظرسنجی‌ها را به شکل قابل‌توجهی از بین برد و حتی در برخی ایالت‌های اصلی دست بالا را گرفت. بر اساس این گزارش همچنین، اتفاقات مشابه تاریخی نیز این تصور که تلاش برای ترور یک نامزد می‌تواند معادل تقویت موقعیت او در انتخابات باشد را رد می‌کند.
ریشه‌های ترور 
از زوایای مختلفی می‌شود تلاش برای ترور ترامپ را تحلیل کرد؛ برخی بر این باورند اوکراین پشت این ترور است چرا که ترامپ مخالف کمک به اوکراین است. برخی هم معتقدند که خود ترامپ پشت این ترور‌ها قرار دارد تا به این وسیله جایگاه خود را در افکار عمومی آمریکا آن هم در آستانه انتخابات تقویت کند. اما کارشناسانی هم هستند که بر این باورند، تلاش برای ترور ترامپ نتیجه قطبی‌شدن فضای سیاسی این کشور است.
فضای سیاسی در آمریکا طی سال‌های گذشته به‌شدت قطبی شده است و خشونت سیاسی و حتی در شکل افراطی آن ترور و جنگ داخلی می‌تواند نتیجه این قطبی‌شدن فضای سیاسی باشد. اگر ترامپ در این سوءقصد کشته می‌شد بسیاری از طرفداران وی که از گروه‌های مسلح، راست افراطی و همچنین سفیدبرترپندار هستند به این باور می‌رسیدند که نظام سیاسی آمریکا قصد حذف آنها از عرصه سیاسی آمریکا را دارد و به همین دلیل باید دست به اسلحه ببرند تا مانع حذف خود از عرصه سیاسی شوند. طی سال‌های اخیر تمامی مباحث از اقتصاد گرفته تا مسائل اجتماعی و امنیتی تبدیل به بازی با حاصل جمع صفر بین دو حزب سیاسی آمریکا شده و هر دو حزب تلاش‌های رقیب را برای پیشبرد امور خنثی کرده‌اند. بایدن و کامِلا هریس بارها هشدار داده‌اند که پیروزی ترامپ در انتخابات، دموکراسی آمریکا را نابود خواهد کرد در نقطه مقابل نیز ترامپ بارها هشدار داده است که با پیروزی مجدد بایدن در انتخابات؛ آمریکا در جهان مسخره خواهد شد، این کشور با سرعت به سمت جهنم خواهد رفت و جنگ جهانی سوم نیز شروع خواهد شد. با ترسیم چنین فضای رعب‌آوری کاملاً طبیعی است که در شرایطی که هویت‌های سیاسی در این کشور دوقطبی شده است طرفداران این دو حزب برای جلوگیری از ایجاد چنین فضای آخرالزمانی دست به اسلحه برده و تلاش کنند از طرق خشونت مانع وقوع چنین سناریوی وحشتناکی برای آمریکا شوند. آنچه که بروز خشونت سیاسی در این کشور را محتمل می‌کند دسترسی آسان مردم این کشور به اسلحه است. آمارهای مرکز تحقیقات کنگره آمریکا نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی (۴۸درصد) از کل ۶۵۰میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند. با توجه به این وضعیت و همچنین رشد افراط‌گرایی در جامعه آمریکا که «وزارت امنیت داخلی» و «اف‌بی‌آی» آن را مهم‌ترین تهدید داخلی حال حاضر  آمریکا می‌دانند لذا بعید به نظر می‌رسد که طی ماه‌های آینده شاهد کاهش سطح خشونت سیاسی در این کشور باشیم.