kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان

تجارت 12 میلیارد دلاری با عراق میراث سلیمانی و رئیسی برای دولت چهاردهم

سفر رئیس‌جمهور به عراق و تجارت 12 میلیارد دلاری با این کشور در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران جایگاه مقتدرانه خود در محیط بین‌الملل به ویژه در غرب آسیا را استحکام بخشیده است و این موقعیت، میراث جاویدان شهید سردار سلیمانی و شهید آیت‌الله رئیسی است.
 
 
 
سرویس سیاسی ـ
 
سفر سه روزه پزشکیان به عراق و امضای 14 سند همکاری به عنوان نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور در راستای پیشبرد دیپلماسی همسایگی و تقویت تجارت خارجی و در مواجهه با تحولات نوین پیش ‌رو، اقدامی بهنگام‌ و راهبردی ارزیابی می‌شود.
عراق پس از چین، دومین شریک تجاری بزرگ ایران است و تجارت میان ایران و عراق در سال‌های اخیر به ۱۲ میلیارد دلار رسیده و امکان افزایش تا۳۰ میلیارد دلار را دارد. میان ایران و عراق اشتراکات عمیق فرهنگی، تاریخی و راهبردی وجود دارد که تقویت روابط دو کشور را به امری ضروری و غیر قابل انکار تبدیل کرده است.
استحکام جایگاه مقتدرانه ایران 
در محیط بین‌الملل به ویژه در غرب آسیا
سفر رئیس‌جمهور به عراق و تجارت 12 میلیارد دلاری با این کشور در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران جایگاه مقتدرانه خود در محیط بین‌الملل به ویژه در غرب آسیا را استحکام بخشیده است و این موقعیت، میراث جاویدان شهید سردار سلیمانی و شهید آیت‌الله رئیسی است.
شهید سلیمانی، سالار شهیدان مقاومت، سرباز صادق‌الوعد اسلام و استوار و امیدوار به سنت‌های الهی و هدایت‌های رهبر حکیم انقلاب، پیروزی‌های بسیاری برای جبهه حق رقم زد.
سالار شهیدان مقاومت شهید سلیمانی و مدافعان حرم مقابل ماشین جنگی آمریکا و در برابر زیاده‌خواهی‌ها و سلطه‌جویی‌های استکبار جهانی و صهیونیست‌ها مانند سدی استوار ایستادند و در عراق و سوریه امنیت و ثبات خلق کردند. شهید سلیمانی و یارانش جلوه‌های اقتدار انقلاب اسلامی را نشان دادند و آرزوهای سراب‌گونه آمریکا را بر باد دادند.
مجاهدت شهید سلیمانی الهام‌بخش و راهگشا بوده و امروز شمار زیادی از فرزندان امت اسلامی به عرصه استکبارستیزی و مبارزه با تروریسم و شرارت‌های آمریکا و رژیم پای
 گذارده‌اند.
مجاهد نستوه انقلاب اسلامی در میدان مقاومت و مبارزه ایستاد و مجاهدت‌های پیدا و ناپیدایش جلوه‌های ماندگاری را رقم زد. طرح خاورمیانه‌ای آمریکا را ناکام گذاشت و دشمن را به خفت و خواری کشاند. مدافعان حرم، راهبردهای شیطانی آمریکا و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن در ساختن امنیت پایدار برای اسرائیل را به شکست
کشاندند.
امروز بنیان‌های جبهه مقاومت مستحکم است و در سایه‌سار امنیت و ثباتی که شهید سلیمانی و یارانش در عراق آفریدند، روابط فعلی ایران و عراق در مسیر ارتقا قرار دارد. جوانان مؤمن و انقلابی به همراه دیگر رزمندگان صادق جبهه‌ مقاومت، گام در راه جهاد نهادند، داعشیان خون‌آشام و متصل به زرادخانه آمریکا را در عراق و سوریه به زانو درآوردند و فضا برای گسترش همکاری‌ها و توسعه روابط مهیا شد.
افزون بر این موضوع، شهید رئیسی در پرتو نگاه بلند به مسیر حرکت انقلاب اسلامی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی اقداماتی ماندگار انجام داد. ایشان روابط و تجارت خارجی با همسایگان را زنده کرد و این یکی از دستاوردهای بزرگ شهید رئیسی بود.
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه پیش از عزیمت به عراق به همراه رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که قرار بود مرحوم شهید آیت‌الله رئیسی به این سفر بروند که متأسفانه به دلیل سانحه سقوط بالگرد این امر میسر نشد.
شهید رئیسی حكمت و عقلانیت را درآمیخت و بر اقتدار ملی افزود. اقدامات ایشان قوه محرکه و پیش‌برنده در سیاست خارجی نظام بود. رئیس‌جمهور شهید تجربه‌‌ای افتخارآمیز از ریاست جمهوری را برجای گذاشت و عزت و امید آفرید.
پس از آشکار شدن ناکارآمدی گفتمان وادادگی در برابر غرب و دولت برآمده از آن که به
عقب افتادگی کشور در دهه ۹۰ انجامید، اقدامات شهید رئیسی، ایران اسلامی را به سوی قله‌ها برد و سرآغاز مرحله‌ نوینی از حرکت جمعی ملت ایران به سوی آرمان‌‎های انقلاب بود.
عزم راسخ و دل پر از امید او به ملت نیز سرایت کرد. ایشان با امیدافزایی و تمرکز به منافع و مصالح ملی، پیشرانی برای بروز و ظهور بالندگی‌ها و توانمندی‌هایی شد که در دوره درماندگی مقابل قدرت‌ها نادیده گرفته شده بود.
طعم شیرین خدمت بی‌منت
در دولت شهید رئیسی
مردم طعم شیرین خدمت بی‌منت را با رویکرد پیشرفت درون‌زا، اعتماد به ظرفیت‌های ملی، دوری از اعتماد به دشمن و سیاست خارجی فعال و فراگیر چشیدند. شهید رئیسی چهره‌ واقعی سیاست خارجی ایران اسلامی را به دنیا نشان داد. 
این در حالی است که سال‌هاست جریانی در کشور می‌کوشد مقاومت را الگویی ناکارآمد جا بزند. آنها این‌طور القا می‌کنند که مشکلات اقتصادی پیامد مقاومت مقابل آمریکاست. درست شبیه رسانه‌ها و اندیشکده‌های دشمن که می‌خواهند ملّت ایران را قانع کنند به اینکه چاره‌ای نیست، برای سامان امور باید در برابر آمریکا کوتاه بیایید!
اما مجاهدت خالصانه شهید سلیمانی و شهید رئیسی و خلق امنیت و امید سبب شد امروز ایران اسلامی در موقعیتی باشکوه از عزت و اقتدار بین‌المللی بایستد و با سیاست خارجی پویا و دیپلماسی همسایگی در مسیر ارتقاء روابط و تجارت خارجی با عراق پیش برود.
جریان غربگرا با وسوسه‌های شیطانی خود تقلا کرده است روابط ایران و عراق را تیره و تار کند اما با دستاوردهای ماندگار شهید سلیمانی و شهید رئیسی روبه‌رو شده‌اند.
با قدرت میدان است 
که دیپلماسی فعال پیش می‌رود
روابط ایران و عراق نشانگر هماهنگی و هم‌افزایی «میدان- دیپلماسی» است. با قدرت میدان است که دیپلماسی فعال پیش می‌رود. مقاومت و میدان، امری هماهنگ با سیاست خارجی است. با همین معناست که باید تولید قدرت کرد و دیپلماسی پویا و موفق داشت. این امر در دولت سیزدهم یک واقعیت عینی بود.
این در حالی است که وادادگی در برابر غرب رویه غالب در دولت مدعیان اصلاحات بود و حتی برخی دو قطبی میدان ـ دیپلماسی ساختند. فجایع ناشی از امید و اعتماد خود به غرب را پای میدان نوشتند و میدان را معارض منافع ملی جا زدند. 2 برابر شدن تحریم‌ها پیامد همین رفتار نامعقول و ضد منافع ملی بود که دشمن را تبرئه و افزایش اقتدار و توانایی‌های ایران را تخطئه
می‌کرد.
شهید سلیمانی و شهید رئیسی کارآمدی الگوی مقاومت و پیشرفت را نشان دادند و ثابت کردند مقاومت زندگی‌ساز است. مقاومت برخلاف اعتماد به دشمن و تعامل با او، سبب برکات و آثار ماندگار است. نام آنها در کنار دیگر شهیدان راه خدا جاودان است و ایران و ایرانی به داشتن فرزندانی همچون آنان بر خود می‌بالد. دولت چهاردهم نیز تکیه گاهی مطمئن در حوزه داخلی و خارجی دارد.