kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۵۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳

اخبار ویژه

 
 
تعاملات ضد تحریمی ایران و عراق با وجود تحریم‌های سختگیرانه آمریکا
 
در حالی که دولت بایدن می‌گوید همچنان به اجرای سختگیرانه تحریم‌ها علیه ایران متعهد است، روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت: بانک‌های عراقی با نقض تحریم‌های آمریکا میلیاردها دلار به ایران منتقل کرده‌اند.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به بخش فارسی VOA گفت: دولت جو بایدن، همچنان به اجرای سختگیرانه تحریم‌های وضع‌شده علیه حکومت ایران متعهد است. این سخنگو در پاسخ به پرسشی درباره نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا از سوی عراق، گفت: واشنگتن مایل است به جزئیات بیشتری درباره یادداشت تفاهم امضاشده میان بغداد و تهران دست یابد تا از عدم وجود هرگونه فعالیت مستحق تحریم اطمینان حاصل کند.
این سخنگو در واکنش به نامه چند قانونگذار آمریکایی در رابطه با دست‌داشتن احتمالی وزیر نفت عراق، در دورزدن تحریم‌ها علیه ایران گفت: به عنوان یک قاعده کلی، درباره مکاتبات کنگره اظهارنظر نمی‌کنیم، اما نگران گزارش‌ها درباره قاچاق و فساد هستیم. واشنگتن این موضوع را با مقامات عراقی در میان گذاشته و تصریح کرده است که آماده برداشتن گام‌های لازم برای مختل‌ کردن شبکه‌های احتمالی قاچاق است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «از هدف دولت عراق برای تحقق استقلال در بخش انرژی تا سال ۲۰۳۰ از طریق بهره‌وری بیشتر، منابع انرژی تجدیدپذیر، و نوسازی شبکه‌های برق، پشتیبانی کامل می‌کنیم.»
پنج قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به بایدن، با استناد به چند گزارش درباره دست‌داشتن وزیر نفت و چندین مقام دیگر عراقی در دورزدن تحریم‌های وضع‌شده علیه جمهوری اسلامی، خواستار ممانعت از حضور آنها در نشست‌های به میزبانی آمریکا شدند.
وزارت نفت عراق در واکنش، اتهامات مطرح‌شده را «بی‌اساس» خواند و گفت: بغداد از «بالاترین استانداردهای شفافیت» در رابطه با تولید و صادرات نفت پیروی می‌کند و اطلاعات لازم به‌طور منظم از طریق کانال‌های رسمی منتشر می‌شود.
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال اخیرا در گزارشی اعلام کرد که بانک‌های عراقی با سوءاستفاده از یک سیستم مالی طراحی‌شده توسط آمریکا، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را نقض و میلیاردها دلار به ایران منتقل کرده‌اند.
وال‌استریت ژورنال نوشت: این سیستم که توسط شعبه نیویورک بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) مدیریت می‌شد، فاقد کنترل کافی برای جلوگیری از پولشویی بود و امکان انجام تراکنش‌های تقلبی به منظور تامین مالی حکومت ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن را فراهم می‌کرد. علی غلام، سرمایه‌دار بانفوذ عراقی، در مرکز این طرح قرار داشته و سه بانک متعلق به او در بغداد به بهانه واردات کالاهایی مانند قطعات خودرو و مبلمان، ده‌ها میلیارد دلار به خارج عراق حواله کرده‌اند.
با این حال، مقامات آمریکایی گمان می‌کنند که بخش عمده‌ای از این تراکنش‌های بین‌المللی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن اختصاص یافته است. تراکنش‌های مزبور از طریق شرکت‌های صوری و به منظور دورزدن تحریم‌های بین‌المللی علیه حکومت ایران انجام شده است. بر اساس حسابرسی‌های ایالات‌متحده، حدود ۸۰ درصد از ۲۵۰میلیون دلار حواله‌های روزانه بانک‌های عراقی غیرقابل ردیابی بود که این مسئله موجب افزایش نگرانی‌ها درباره پولشویی احتمالی شده بود.
به گزارش وال‌استریت ژورنال، وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۲۲ ده‌ها بانک عراقی از جمله بانک‌های علی غلام را در چارچوب تلاش‌ها برای مقابله با دورزدن تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، غیرقانونی اعلام کردند. همچنین حسابرسی‌ها حاکی از ده‌ها تراکنش مشکوک بانک‌های او و حواله‌کردن مبالغ هنگفت به شرکت‌هایی مبهم در امارات متحده عربی است که فعالیت تجاری اندکی داشته‌اند.
بنا به گزارش وال‌استریت ژورنال، مقامات آمریکایی به دلیل نگرانی از شکنندگی وضعیت اقتصادی عراق پس از جنگ با داعش، تمایلی به اعمال کنترل‌های شدید بر بانک‌های عراقی نداشتند. سیستم مالی مورد اشاره در سال ۲۰۰۳ به دنبال سرنگونی صدام به منظور مدیریت درآمدهای نفتی این کشور که در شعبه نیویورک بانک مرکزی آمریکا نگهداری می‌شد، ایجاد شد. هدف سیستم مزبور، تسهیل تجارت بین‌المللی برای عراق بود که پس از سال‌ها جنگ و تحریم تلاش می‌کرد اقتصاد خود را بازسازی کند.
با این حال، این سیستم فاقد پادمان‌های کلیدی معمول همچون افشای جزئیات درباره دریافت‌کنندگان حواله‌ها بود و همین مسئله امکان انجام تراکنش‌های غیرقانونی در قالبی به ظاهر قانونی را ممکن می‌کرد.
 
 
کرباسچی: پزشکیان هیچ تعهدی به اصلاح‌طلبان نداده است
 
دبیرکل سابق حزب کارگزاران می‌گوید: پزشکیان خود را از دام رفقای قدیمی و پیرسالاری رها کند. کرباسچی همچنین گفت که پزشکیان، تعهدی به هیچ یک از احزاب اصلاح‌طلب نداده است.
غلامحسین کرباسچی، در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین و در پاسخ این سؤال که پزشکیان کارهایی را بکند یا نکند؟، اظهار کرد: آقای پزشکیان که هم کارهایی برای انجام دادن دارند و هم کارهایی که انجام نخواهند داد. بالاخره افراد را باید باهم مقایسه کرد و انتخاب کرد. زمانی کسانی ایده‌آل ما هستند و زمانی به افرادی- نه این که ایده‌آل باشند، بلکه برای این که بدترین چیز اتفاق نیفتد- رای می‌دهیم. امکان دارد کسانی بگویند تا چه زمانی بناست که این روند باشد، بالاخره همین است.
وی افزود: ما امیدواریم پزشکیان هیچ کار ضرررسانی انجام ندهد. خودش هم گفته هیچ قدمی که در آن ضرر عمومی برای مردم داشته باشد انجام نمی‌دهیم... اصلاحات نمی‌تواند الان منحصر به بحث‌های سیاسی باشد. آن‌ها بسیار مهم و ضروری هستند و برای اداره کشور راهی به جز رضایت سیاسی مردم وجود ندارد. ولی رضایت سیاسی مردم الان به مسائل اقتصادی گره خورده است. به نظرم مسئله اول کشور این است و مسائل دیگر به نوعی گره خورده به آن است. شاید اگر مردم در حالت رضایتی از مسائل اقتصادی خود باشند، معتقدم بسیاری از این چیزهایی که نامش را کم‌حجابی یا بی‌حجابی می‌گذاریم، در آن یک نوع ابراز نارضایتی سیاسی غلبه دارند. مردم سال‌های سال در این کشور زندگی کرده‌اند و این مسئله آن‌قدر برجسته نبوده است که چه کسی لباسش چطور است و چه کسی حجاب دارد. این که بخش عظیمی از مردم روی این مسئله حساس هستند به نظرم نقطه اصلی و فاکتور اصلی این است که یک نارضایتی جدی از زندگی اقتصادی آنها 
وجود دارد.
کرباسچی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم پزشکیان هم در محذور بین اصلاح‌طلب و اصولگرا و هم رفقای قدیمش است و امیدوارم بتواند از این دام خود را رها کند. از آقای پزشکیان درخواست می‌کنم که سعی کند خودش را از پیرسالاری نجات دهد. می‌دانم که این کار سختی است. قطعا با وجود فشارهایی که از ناحیه دوستان پزشکیان و افرادی که بالاخره او با آن‌ها مشورت می‌کند، رهایی از پیرسالاری خیلی سخت 
است.
دبیرکل سابق حزب کارگزاران گفت: هر مشورتی در آقای پزشکیان اثرگذار است. ولی به نظرم ایشان از اول در همه تبلیغات انتخاباتی‌اش بحث این که همه باید باهم کار کنیم را مطرح کرده و این که از یک حزب خاص نیستم را گفته است. تعهدی هم با هیچ یک از احزاب اصلاح‌طلب نداده که فقط نیروهایم باید از شماها باشد. تا جایی که شنیده‌ام آقای پزشکیان چیزی امضا نکرده، چیزی که امضا کرده این نبوده که نیروها را همگی از اصلاح‌طلب‌ها بگذارند. اگر پزشکیان حرفی زده یا برنامه‌ای گفته، این بوده که در جهت برنامه‌های اصلاح‌طلبی 
گام برمی‌دارد.
یادآور می‌شود کرباسچی اردیبهشت 94 هم ضمن مصاحبه با شرق، درباره سالخوردگی و خستگی دولت روحانی ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «نباید این‌گونه باشد که مسئولیت‌ها را از دوش خودمان برداریم... آیا دلمان نباید شور بزند؟ نمی‌شود معاون وزیر و وزیر باشیم، اما استدلال کنیم که اگر بودجه دادند، کار می‌کنیم و اگر ندادند کار نمی‌کنیم!...من خطاب به وزیر راه گفتم شما 4 سال وزیر هستید که ان‌شاءالله 8 سال بشود! بعد از 8 سال با خانواده به سفر خواهید رفت. اما اگر در همین ترافیک متوقف شوید، آیا نوه‌های شما نخواهند گفت در دوره وزارت خود چه کاری انجام دادید؟! باید دلمان شور بزند. بقیه وزارت‌ها هم همین‌گونه است. دولت باید فکری در این باره کند... اینکه یک تعدادی آدم خسته و سالخورده بنشینیم و بلند شویم که نمی‌شود! اصلاً فرض کنید مناقشه هسته‌ای هم حل شد، بعد از آن چه؟ این بی‌تحرکی‌ها آدم را برای دولت نگران می‌کند. چشم بر هم گذاشتیم نصف مهلت دولت گذشت. آیا از چنین مدیریت سالخورده و خسته‌ای می‌توان انتظار پویایی و نشاط و تلاش شبانه‌روز برای رفع مشکلات مردم داشت؟ و آیا به صرف بد و بیراه گفتن به قالیباف و احمدی‌نژاد و عمرو و زید می‌توان از ارائه کارنامه خود به مردم طفره رفت؟!».