kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۴۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱
کیهان بررسی می‌کند

امضای 14 تفاهم‌نامه با عراق در اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور

طی سفر پزشکیان به بغداد، مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق، 14 سند همکاری در عرصه‌های مختلف امضا کردند.
 
 
 
 
 
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور صبح چهارشنبه به دعوت رسمی آقای «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و در راس هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی، با بدرقه دکتر محمدرضا عارف معاون اول، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و تعدادی از وزرا و معاونین رئیس‌جمهور، به منظور سفری سه روزه عازم بغداد شد.
در بدو ورود رئیس‌جمهور و در محل فرودگاه بین‌المللی بغداد به شکل رسمی مورد استقبال قرار گرفت.
در مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور پس از نواختن سرود ملی دو کشور، پزشکیان و السودانی، نخست‌وزیر عراق از یگان تشریفات حاضر در محل سان دیدند و سپس مقامات عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
ادای احترام پزشکیان به فرماندهان فقید مقاومت
 شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس
پزشکیان در آغاز برنامه‌های سفر به عراق، در محل یادمان شهدای مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس حضور یافت و ضمن قرائت فاتحه، مقام والای ایشان و همه شهدای مقاومت را گرامی داشت.
فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز در این مراسم رئیس‌جمهور کشورمان را همراهی می‌کرد.
امیدوارم توافق‌های اقتصادی
و همکاری میان ایران و عراق گسترش یابد
همچنین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدار با آقای «عبداللطیف جمال رشید» رئیس‌جمهور عراق، بر ضرورت توجه بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.
پزشکیان خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بین دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شد.
وی خواستار حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد.
رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که توافق‌های مالی و اقتصادی و همکاری برای توسعه امنیت و ثبات منطقه‌ای بین دو کشور رشد و گسترش یابد.
تاکید رئیس‌جمهور عراق
 بر حرکت در مسیر حذف دلار
 از مبادلات مالی فیمابین
عبداللطیف جمال رشید، رئیس‌جمهور عراق نیز در این دیدار ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، یاد و خاطره شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان را گرامی داشت.
وی حرکت در مسیر حذف دلار از مبادلات مالی را مورد تاکید قرار داد.
رئیس‌جمهور عراق نقض حاکمیت ارضی ایران و ترور شهید اسماعیل هنیه و کشتار مردم غزه و فلسطین را محکوم کرد.
امضای 14 سند همکاری میان مقامات ایران و عراق
خبر دیگر اینکه، مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق در حضور رؤسای دولت‌های دو کشور، 14 سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل‌ونقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به امضا رساندند.
اجرای کامل توافقات امنیتی ضامن تقویت ثبات
و امنیت در دو کشور خواهد بود
علاوه‌بر اینها، رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک با آقای «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، ضمن ابراز خرسندی از اینکه اولین سفر خارجی وی به مقصد همسایه دیرین و مسلمان عراق انجام شده، تصریح کرد: خرسندم که قبل از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به عراق آمده‌ام تا با برادرانم در دولت این کشور توافقات صورت گرفته از قبل را مرور و 14 سند همکاری جدید نیز به امضا برسانیم.
وی موقعیت مهم ایران و عراق در جغرافیای جهان را فرصتی بزرگ در کانون اتصال سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا دانست که در رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات عالی عراق به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد در برنامه جامع راهبردی بلندمدتی که دو کشور توافق کرده‌اند تدوین کنند، به این مسئله به طور شایسته پرداخته شود.
رئیس‌جمهور همچنین به توافقات امنیتی میان دو کشور اشاره و اجرای دقیق و کامل آن را ضامن تقویت ثبات و امنیت در دو کشور به خصوص در مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: اجرای کامل این توافقنامه، نقشه دشمنان آرامش، صلح و ثبات منطقه و دو کشور ایران و عراق را خنثی خواهد کرد. اجرای این توافقنامه تا امروز نیز دستاوردهای خوبی داشته و امیدوارم در آینده نیز اجرای آن با قدرت ادامه یابد.
توافق مقامات عالی ایران و عراق 
برای تدوین برنامه راهبردی 
جامع بلندمدت توسعه روابط
پزشکیان همچنین در ادامه برنامه‌های سفر به عراق، در نشستی با بازرگانان و فعالان اقتصادی در این کشور، یکی از اهداف اصلی سفر خود به عراق را تسهیل مسیر فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی برشمرد و تصریح کرد: در دیدارها و رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات ارشد عراق، توافق کردیم که یک کارگروه تخصصی برای تدوین برنامه جامع راهبردی بلندمدت میان دو کشور تشکیل شود.
وی از تجار و فعالان اقتصادی حاضر در جلسه خواست که همه مشکلاتی را که احساس می‌کنند در مسیر فعالیت آنها اخلال ایجاد می‌کند، از جمله مسائل مطرح شده در این جلسه را به کارگروه مذکور ارائه کنند و افزود: رونق فعالیت شما هم به نفع ایران است و هم عراق؛ حتما با کارگروهی که برای تدوین این برنامه راهبردی تشکیل خواهد شد، تعامل داشته باشید تا بهترین برنامه ممکن برای گسترش هر چه بیشتر تعاملات اقتصادی میان دو کشور تدوین شود. 
رئیس‌جمهور گسترش و رونق تعاملات اقتصادی و ارتقای امنیت و ثبات اقتصادی را دارای رابطه متقابل دانست و اظهار داشت: رونق فعالیت‌های اقتصادی و تبادلات تجاری نیازمند صلح، ثبات و امنیت است و هر چه این تعاملات گسترش یابد، باعث ارتقا و پایداری بیشتر ثبات و امنیت خواهد شد.
دورنمای توسعه همکاری‌های فیمابین را 
در قالب سند راهبردی جامع بلندمدت
 تدوین و مشخص کنیم
پس از این دیدارها، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور با استقبال آقای «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، وارد اربیل شد.
پزشکیان در دیدار رئیس و نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، ضمن ابراز خرسندی از اینکه به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این منطقه سفر می‌کند، ابراز داشت: بنده به هیچ وجه از حضور در این جمع احساس غریبگی یا حضور در جامعه‌ای دیگر را ندارم. همچنین لازم می‌دانم بار دیگر از حضور رئیس اقلیم کردستان عراق در آیین تشییع پیکر رئیس‌جمهور فقید کشورمان قدردانی کنم.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید به سوی توافق و تفاهم هر چه بیشتر در راستای تقویت ارتباطات با هدف پیشرفت و توسعه متقابل حرکت کنیم، افزود: در گفت‌وگوهایی که با نخست‌وزیر عراق داشتیم نیز به این توافق رسیدیم که دورنمای توسعه همکاری‌های فیمابین را در قالب سند راهبردی جامع بلندمدت تدوین و مشخص کنیم.
بارزانی: اقلیم کردستان عراق
 به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است
و این اقلیم برای ایران تهدیدی نخواهد بود 
«نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از سفر دکتر پزشکیان به این منطقه، با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد واردات این منطقه از جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: سفر جنابعالی به اقلیم کردستان عراق یک رویداد تاریخی و مهم است. ما علاقه‌مند به گسترش روابط با ایران هستیم و امیدوارم که از این پس شاهد تسریع روند گسترش تعاملات فیمابین باشیم.
رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه مردم ما هرگز حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران و به خصوص فداکاری‌های شهید سلیمانی در شرایط سخت را فراموش نخواهند کرد، گفت: باور ما این است که انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) و الطاف رهبر معظم انقلاب اسلامی هویت ما را احیا کرد و همواره خود را مدیون شما می‌دانیم. اقلیم کردستان عراق هرگز برای ایران تهدیدی نخواهد بود، برعکس تلاش خواهیم کرد فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران باشیم.
بارزانی با اشاره به اینکه حکومت اقلیم کردستان عراق به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است، خاطرنشان کرد: حضور و نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به تقویت و تحکیم روابط و تعاملات اقلیم کردستان با حکومت مرکزی عراق کمک کند.
عامل موفقیت ما نگاه و زبان مشترک است
پزشکیان، رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به عراق، در دیدار اعضای چهارچوب هماهنگی تشکل‌های شیعیان این کشور، ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفت‌وگو با ایشان، از مهمان‌نوازی دولت و مردم عراق در آیین پیاده‌روی اربعین قدردانی و این همبستگی را مایه عزت و سربلندی دو ملت دانست.
وی با اظهار خوشحالی از نتایج حاصل شده در این ساختار برای تعامل سیاسی شیعیان عراق گفت: عامل موفقیت ما نگاه و زبان مشترک است، در حالی که امروز مسلمانان با وجود خدا، کتاب و رسول واحد، گرفتار تفرقه هستند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: تا زمانی که با هم باشیم هیچ کس و هیچ چیزی توان آسیب رساندن به ما را ندارد، چرا که انسجام توان و ظرفیت‌های ما را چند برابر می‌کند؛ امیدوارم وحدت و انسجام در جامعه اسلامی روز به روز تقویت شود.
در این دیدار جمعی از شخصیت‌های مطرح شیعیان عراقی از جمله سید عمار حکیم، محمد شیاع السودانی، حجت‌الاسلام قیس خزعلی، آقای‌هادی عامری، حیدرالعبادی، ابوآلا و ابوکرار حضور داشتند که تعدادی از آنها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
وفاق، انسجام و رعایت متقابل حقوق
زمینه‌ساز امنیت و آرامش جوامع انسانی است
رئیس‌جمهور در ادامه نیز با استقبال رئیس اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق، وارد سلیمانیه شد.
پزشکیان در دیدار جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان عراق، با تاکید بر اینکه همه انسان‌ها در برابر خداوند یکسان هستند و ملاک برتری فقط تقواست، تصریح کرد: اگر همه انسان‌ها در کنار یکدیگر بنا به دستورات الهی و توصیه پیامبران راه تقوا را طی کنیم، قطعا به رستگاری دست خواهیم یافت.
وی با اشاره به اینکه گذشتن از هوای نفس و تکیه بر عدالت و انصاف همه مشکلات را رفع خواهد کرد، افزود: عدالت و انصاف یعنی پاسدار حقوق خود باشیم و به حقوق هیچ‌کس تجاوز نکنیم. ما از حقوق خود دفاع می‌کنیم و به دنبال آرامش و صلح برای همه مردم دنیا هستیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر هزینه‌هایی که صرف کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در غزه شد، صرف عمران و آبادانی در نقاط مختلف جهان می‌شد، جمعیت زیادی از مردم می‌توانستند از زندگی بهتری بهره‌مند شوند، اظهار داشت: وحدت، وفاق، انسجام و رعایت متقابل حقوق، زمینه‌ساز استقرار و تحکیم امنیت و آرامش جوامع انسانی است. 
ذره‌ای شرافت و انسانیت
در عملکرد رژیم صهیونیستی دیده نمی‌شود
پزشکیان، رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به شهر سلیمانیه، در دیدار آقای «بافل طالبانی» رئیس و جمعی دیگر از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق، ضمن قدر نهادن به تلاش‌ها و مبارزات آزادی‌خواهانه مرحوم جلال طالبانی تصریح کرد: نگاه مرحوم طالبانی به آزادی را می‌توان به عنوان یک نماد و الگو ارج نهاد.
وی با اشاره به تحمیل یک جنگ بزرگ به ملت ایران از سوی استکبار جهانی در سال‌های ابتدائی پیروزی انقلاب اسلامی و نیز ترور جمعی از ارزشمندترین انقلابیون که باعث اخلال در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی شد، افزود: نظام استکبار و در رأس آن آمریکا تمایلی به پیشرفت کشورهای مستقل و اسلامی ندارند.
رئیس‌جمهور در بخش بعدی سخنانش نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی را جدی‌ترین مشکل امروز بشر دانست و مطرح کرد: سیره رسول خدا در رعایت عدالت و عدم تبعیض میان اقوام و نژادهای مختلف باید الگوی عمل همه ما باشد، چرا که این نگاه باعث تقویت، تثبیت، رشد و بزرگ شدن امت اسلامی شد؛ اما امروز متاسفانه شاهدیم که ذره‌ای شرافت و انسانیت در عملکرد رژیم صهیونیستی دیده نمی‌شود و باید این مشکل را با وحدت و انسجام امت اسلامی رفع کنیم.
پزشکیان در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به واسطه موقعیت همسایگی ممتاز و اشتراکات فراوان برای منطقه سلیمانیه و به طور کلی اقلیم کردستان عراق اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: امروز در کنار مراودات اقتصادی گسترده با اقلیم کردستان، به لحاظ سیاسی نیز درک مشترک و مطلوبی میان دو طرف وجود دارد. در سال‌های اخیر برخی عناصر کوشیدند با سوءاستفاده از جغرافیای اقلیم کردستان مشکلات امنیتی برای منطقه‌ایجاد کنند که خوشبختانه با توافقنامه امنیتی که میان ایران و عراق امضا شد، راه برای رفع این مسئله فراهم شده است.
گفتنی است، پزشکیان در مزار رئیس‌جمهور اسبق این کشور، مرحوم جلال طالبانی حضور یافت و با قرائت فاتحه و نثار تاج گل به مقام و جایگاه والای وی ادای احترام کرد.
قدردانی «بافل طالبانی»
از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب
و همه مسئولان ایرانی از مردم مظلوم کردستان عراق
بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از اینکه اقلیم کردستان عراق برای نخستین بار میزبان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است، ایران را حامی همیشگی مردم کردستان عراق دانست و از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه مسئولان ایرانی از مردم مظلوم کرد قدردانی کرد و گفت: باور ما این است که اگر هزار سال هم تلاش کنیم نمی‌توانیم پاسخگوی محبت‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران باشیم.
وی با بیان اینکه ما خودمان را جزئی از ملت ایران می‌دانیم، اظهار داشت: آنچه را در توافقنامه امنیتی ذکر شده است، به طور کامل و دقیق اجرا خواهیم کرد و حتی آمادگی عمل به هر آنچه را که فراتر از این توافقنامه باعث تقویت و تثبیت امنیت در مرزها و منطقه می‌شود، داریم.
رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق با ابراز علاقه‌مندی برای تقویت روابط همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سفر جنابعالی در این مقطع تاثیری باورنکردنی در بهبود و ارتقای روابط فیمابین خواهد داشت.
باید دست به دست هم دهیم
تا شوکت گذشته مسلمانان را احیا کنیم
علاوه‌بر اینها، پزشکیان، رئیس‌جمهور در اجتماع نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع مردم بصره عنوان داشت: بنده در دوره تبلیغات ریاست جمهوری چند حرف روشن و واضح داشتم. اولین حرف بنده این بود که ما باید در کشورمان از اختلاف دست برداشته و با برادری برای پیشرفت تلاش کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ما همچنین به دنبال تعامل و روابط برادرانه و صمیمانه با همسایگان و کشورهای اسلامی هستیم، افزود: ما پیروان پیامبری هستیم که در بدو ورود به مدینه از اهالی قبایلی که بیش از 100 سال با هم دشمن بوده و در جنگ بودند خواست با یکدیگر برادر باشند و پس از فتح مکه هم دشمنان قسم خورده اسلام را برادر توصیف کرد و گفت امروز هر کس به زبان اسلام بیاورد، برادر ماست و این سخن را نه درباره مؤمنین، بلکه مسلمانان بیان کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان خود در دیدار رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق درباره برداشتن برخی محدودیت‌های مرزی و تسهیل مراودات مردمی میان کشورهای مسلمان منطقه، شبیه تجربه اتحادیه اروپا گفت: اروپایی‌ها بیش از 100 سال به سختی با یکدیگر جنگیده بودند، اما امروز توانسته‌اند در عین حفظ حاکمیت ملی محدودیت‌های مرزی را کاهش داده، راه‌ها را به یکدیگر متصل و واحد پولی مشترکی راه‌اندازی کنند تا بیش از پیش به هم نزدیک شوند، چرا ما مسلمانان نتوانیم به همین شکل را حفظ حاکمیت ملی مراودات و تعاملات مردم مسلمان کشورهای‌مان را که حقیقتا با هم برادر هستند، تسهیل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ما به لحاظ اعتقادی و تاریخی با هم اشتراکات زیادی داریم و برادران یکدیگر هستیم، خاطرنشان کرد: باید همه دست به دست هم دهیم تا شوکت و عزت گذشته مسلمانان را احیا کنیم. اگر با هم باشیم توان ما برای پیشرفت اقتصادی، علمی و فرهنگی بیش از پیش افزایش می‌یابد و از همین روست که وحدت و انسجام ما مطلوب دشمنان نیست و نفع آنان در اختلاف و تفرقه ماست، لذا هر پیام و صدایی که باعث اختلاف و تفرقه میان مسلمانان شود، پیامی شیطانی است.
پزشکیان گفت: تاکید دین اسلام بر اقامه نماز، به خصوص پس از استقرار حکومت اسلامی صرفا به معنای خواندن نماز نیست و شواهد و قرائن زیادی نشان می‌دهد که این دستور بر ایجاد انسجام و وحدت تاکید دارد. امروز ما به این‌جا آمده‌ایم تا اعلام کنیم که با شما برادریم، آن هم نه بر اساس دیپلماسی، بلکه
بر اساس باور و اعتقادات. باید با یکدیگر برادر و متحد باشیم تا با همکاری و هم‌افزایی در همه زمینه‌ها خار چشم دشمنان باشم.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور در این مراسم دو تن از بزرگان عشایر بصره، یک عبای عربی به رئیس‌جمهور هدیه دادند.
زیارت بارگاه ملکوتی امیرالمؤمنین علی‌(ع)
 آستان مقدس امام حسین‌(ع) 
و حضرت اباالفضل العباس‌(ع)
گفتنی است رئیس‌جمهور در جریان حضور خود در نجف اشرف، علاوه‌بر زیارت بارگاه ملکوتی امیرالمؤمنین علی‌(ع)، با استاندار نجف نیز دیدار کرد.
همچنین به منظور عرض ادب و ارادت و زیارت آستان مقدس امام حسین‌(ع)، حضرت
اباالفضل العباس‌(ع) و یاران باوفای ایشان در عاشورا، با استقبال استاندار وارد کربلا شد.