kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۷

وفاق عملی فراتر از شعار (مقاله وارده)

 
 
حسن رشوند
تابستان 92 بود و دولت یازدهم مثل همه دولت‌ها که پس ازپیروزی در انتخابات‌، تقریبا دو ماه فرصت دارند تا کابینه خود را چیده و برای چهار سال، اداره بخش‌های مختلف اجرائی کشور را به کسی واگذار کنند که هم با رئیس‌جمهور منتخب همراه باشد و هم در زمینه مدیریتی از توان بالاتری برخوردار باشد، تلاش می‌کرد.در همین برهه زمانی‌، یکی از افرادی که برای گسترده‌ترین دستگاه اجرائی کشور با او صحبت شده بود که بعدها مسئولیت همان وزارتخانه به او سپرده شد و تا پیش از آن در یک دستگاه نظارتی مسئولیت داشت، در جلسه‌ای نقل می‌کرد در اولین جلسه صحبت‌های مقدماتی‌، رئیس دولت منتخب یازدهم به من گفت: در این مقطع که شما مسئولیت نظارت مالی دستگاه‌های مختلف کشور را عهده‌دار بودید آیا با تخلفی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه مواجه نشدید؟ من در پاسخ گفتم قرارگاه خاتم با وجود نظارت‌های مستمری که از آن انجام می‌شود تخلفی که بشود چنین نامی بر آن گذاشت، نداشته است. وی می‌گفت چون احساس می‌کردم ممکن است به ایشان اطلاعات غلط داده شده باشدکه این سؤال برایش ایجاد شده است‌، گفتم فلانی! اگر این دولت هم بتواند دو مجموعه مثل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) راه‌اندازی کند و در آبادانی و پیشرفت کشور شتاب دهد، اقدام شایسته و درخوری خواهد بود. کاری نداریم که آن مسئول چنین جواب و پیشنهادی را به رئیس دولت یازدهم داده است یا نه‌، اما آنچه مهم است نوع نگاه به موضوع حل مشکلات کشور و تلاش برای استفاده از همه ظرفیت‌ها برای پیشرفت این کشور و جبران عقب‌ماندگی‌هاست. یک نگاه متصلبانه ممکن است از دریچه حزب‌، گروه و جناح سیاسی نمی‌خواهد از همه ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف برای پیشرفت کشور استفاده کند و یک نگاه هم با رویکرد « وفاق ملی» و با وجود گرایش و تعلق جریانی به یک گروه سیاسی‌، تلاش می‌کند از همه ظرفیت‌ها برای اداره و پیشرفت کشور استفاده کند. هرچند دولت یازدهم و دوازدهم هم در ادامه کار ترجیح داد از ظرفیت قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) برای اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کند ولی حتما میزان آن متفاوت‌تر از دولت سیزدهمی بود که با اعتقاد راسخ به چنین مجموعه‌ای دست یاری دراز کرده بود.
بازدید روز شنبه دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور محترم دولت چهاردهم از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در همین آغازین روزهای شروع به کار دولت‌، گویای اعتقاد رئیس‌جمهور به استفاده از همه ظرفیت‌های این کشور، به ویژه ظرفیت بزرگ مجموعه‌ای است که با وجود تحریم‌های گسترده بخش‌های مختلف سپاه از جمله قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) توانسته است توانمندی خود را در طول دو دهه گذشته به اثبات برساند.
این رویکرد دکتر پزشکیان می‌تواند باطل‌السحر رفتار‌ها و سخنان کسانی باشد که همه تلاش خود را می‌کنند از دایره تنگ سیاسی خود به ظرفیت‌های این کشور نگاه کنندکه سخنان منتجب نیا و انتقاد از دولت پزشکیان در استفاده از چهره‌های اصولگرا در چینش کابینه از همین جنس است. منتجب نیا گفته است؛ هیئت دولت، باید هیئت دولت اصلاح‌طلبی باشد. قطعاً و مسلماً استانداران باید اصلاح‌طلب باشند. معاونین وزرا همه باید اصلاح‌طلب باشند و...
در این‌جا قصد نداریم مثل اصلاح‌طلبان‌، به دنبال سهم‌خواهی در قدرت باشیم که نه در ‌شان ماست و نه برداشت ما از «وفاق ملی» چنین سهم‌خواهی‌های فرصت‌طلبانه ناصواب را تایید می‌کند. آنچه ما از وفاق ملی می‌فهیم تلاش همه برای پیشرفت کشور و حل مشکلات مردمی است که سزاوار خدمتند و طبیعی است که مجموعه‌هایی همچون قرارگاه سازندگی که همیشه پیشگام این حرکت بوده‌اند‌، بیش از همه می‌توانند در ادامه این مسیر، دولت را یاری کنند که بازدید رئیس‌جمهور مؤید این نگاه است.
اما قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) چه ظرفیتی در درون خود دارد که رئیس‌جمهور محترم ترجیح می‌دهد نگاه خود را به آن معطوف کند؟ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) طی سال‌های گذشته کارنامه درخشان و پرباری در برداشتن بارهای سنگین از دوش دولت‌ها داشته و در بخش‌های مختلف، از توسعه زیرساخت‌ها گرفته تا محرومیت‌زدایی و ارائه خدمات عمومی، توانسته است با انجام اقدام‌های مهم و مؤثر، به کمک دولت‌ها و دستگاه‌های اجرائی کشور بیاید که؛
- بهره‌برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی در جهان و اجرای طرح و توسعه 6 فاز پارس‌جنوبی.
- طراحی و اجرای بیش‌از 11هزار کیلومتر خط انتقال نفت و گاز در مناطق مختلف در صعب‌العبور‌ترین مناطق کشور در خشکی و دریا.
-  اجرای بیش از ۲۰۷هزار پروژه عمرانی و انجام حدود ۳۰۷میلیون فعالیت غیرعمرانی در نقاط مختلف کشور در زمینه‌های گوناگون و ساخت و ترمیم شبکه‌های انتقال و توزیع آب آشامیدنی و آبرسانی به ۵۴۲ مناطق محروم و کم برخوردار کشور.
- اجرای طرح‌های مختلف آزادراهی و بزرگراهی و پروژه‌های راه‌آهن در نقاط مختلف کشور و اجرای ده‌ها هزار طرح عمرانی از جمله انتقال آب به دریاچه ارومیه و نجات این دریاچه، از این جمله است. 
هرچند تاکنون برای واژه« وفاق» تعریف روشنی ارائه نشده و هر کسی با نگاه خود این واژه را تعریف می‌کند ولی حداقل «ایجاد وفاق‌» این است که ظرفیت‌سوزی در مجموعه نظام نداشته باشیم و از ظرفیت‌های موجود کشور برای شتاب در رفع مشکلات مردم استفاده کنیم که به نظر می‌رسد رئیس دولت چهاردهم با بازدید از قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) مسیر درستی را انتخاب کرده‌اند‌، مشروط بر اینکه جریان‌های سیاسی و سهم‌خواهان اصلاح‌طلب چوب لای چرخ این دولت که خودشان را منتسب به آن می‌دانند، نگذارند.