kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
هر پهپاد MQ9 30 میلیون دلار است

سرنگونی نهمین پهپاد مدرن آمریکا به دست بادیه‌نشین‌های یمن

 
 
 
سرویس خارجی-
سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز سه‌شنبه از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی دیگر در آسمان استان صعده خبر داد. این نهمین فروند MQ9 30ميليون دلاری است که توسط نیروهای مقاومت یمن شکار می‌شود.
یمن در حمایت از غزه با آغاز حملات خود در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ (9 آبان 1402) و انجام ده‌ها عملیات پس از آن، تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل‌شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ ناکام گذاشته و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حماقت ائتلاف آمریکایی با انجام حملات به مناطق مختلف یمن، اهداف خود را گسترش داده و حالا کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز شامل می‌شود. عملیات بی‌سابقه ارتش یمن افزون بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی این شاخه از مقاومت را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت. رسانه‌های متعددی همچون بلومبرگ نیز طی هفته‌های اخیر نوشته‌اند، یمن به تنهائی توانست نیروی دریایی آمریکا را در دریای سرخ شکست دهد!
حالا خبر می‌رسد که سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، اعلام کرده است: «نیروهای مسلح یمن در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین در نوار غزه و مقاومت دلیرانه آنها و همچنین در پاسخ به حملات تجاوزکارانه به یمن، یک پهپاد آمریکایی را در آسمان صعده سرنگون کرد.» طبق گزارش شبکه المسیره، یحیی سریع اعلام کرد که این پهپاد دومین پهپاد آمریکایی است که طی ۷۲ساعت توسط نیروهای مسلح یمن رهگیری و سرنگون می‌شود. وی همچنین گفت که با رهگیری این پهپاد به طور کلی نیروهای مسلح یمن از ابتدای عملیات پشتیبانی از نوار غزه ۹ پهپاد «ام‌کیو- 9» آمریکایی را در مناطق مختلف این کشور رهگیری و سرنگون کرده است. این نوع پهپاد، یکی از مدرن‌ترین و گران‌ترین پهپادهای حال حاضر جهان است.
همچنین یحیی سریع در بخش دیگری از اظهاراتش به عملیات ضد صهیونیستی شهروند اردنی در گذرگاه «الکرامه» اشاره کرد و گفت: «نیروهای مسلح یمن از عملیات دلاورانه شهید مجاهد ماهر الجازی که به روش مناسب از شهدای غزه حمایت کرد، تمجید می‌کنند.» وی در ادامه از تمامی اعضای امت عربی و اسلامی خواست که به وظیفه و واجب دینی، اخلاقی و انسانی خود در قبال ملت فلسطین که با جنگ نسل‌کشی مواجه هستند، عمل کنند. یحیی سریع همچنین بر تداوم عملیات ارتش یمن علیه «مثلث تجاوز» (آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی) تا زمان توقف جنگ علیه غزه و رفع محاصره آن تأکید کرد.
 شهادت دانش‌آموزان یمنی
خبرنگار شبکه خبری المسیره در تعز اما گزارش داده که جنگنده‌های آمریکایی- انگلیسی مدرسه «الجند» در شهرستان «التعزیه» در جنوب‌غرب یمن را هدف قرار دادند. وی در ادامه افزود: در نتیجه این حمله چندین تن از دانش‌آموزان دختر شهید و زخمی شدند. براساس آخرین آمار شبکه المیادین در این جنایت ۲ دانش‌آموز شهید و پنج تن زخمی شده‌اند. این خبرنگار تأکید کرد درپی این بمباران این مدرسه و ساختمان‌های مسکونی مجاور آن نیز تخریب شدند. 
 تونل‌هایی پیچیده‌تر از تونل‌های حماس 
مطلب دیگر اما از مهم‌ترین شاخه مقاومت منطقه یعنی حزب‌الله لبنان است. به‌رغم جنگ تقریباً یک‌ساله با مقاومت فلسطین در غزه، کارشناسان امنیتی صهیونیست این زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند که بزرگ‌ترین تهدید در واقع در شمال نهفته است، جایی که حزب‌الله یک سیستم تونل بسیار پیشرفته را توسعه داده است. رسانه آمریکایی فاکس‌نیوز گزارش داده حزب‌الله لبنان در ۲ دهه گذشته شبکه‌ای از تونل‌ها را توسعه داده که طول تجمعی آن بیش از ۱۶۰ کیلومتر و در سراسر جنوب لبنان است. اگرچه وجود این تونل‌ها برای چندین دهه شناخته شده است، اما نقش مهمی که آنها برای حزب‌الله ایفا خواهند کرد، بار دیگر در طول جنگ غزه آشکار شده است.
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم، در حالی که ارتش اسرائیل مدعی است تقریباً ۸۰درصد تونل‌های حماس را تخریب کرده، اما تونل‌های حزب‌الله از زمان شروع جنگ در غزه دست‌نخورده باقی مانده‌اند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات و آموزش «آلما»، یک سازمان غیرانتفاعی که در مورد چالش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در امتداد مرز شمالی خود تحقیق می‌کند، اعتقاد بر این است که این تونل‌ها بسیار پیچیده‌تر و «به طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر» از تونل‌های غزه هستند. شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز معتقد است که «گمان می‌رود حزب‌الله احداث تونل‌های خود را پس از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ با الهام از تونل‌های کره‌شمالی پس از جنگ کره آغاز کرده است.»
 تونل‌های تهاجمی
این گزارش نشان می‌دهد که حزب‌الله ۲ نوع تونل در جنوب لبنان ساخته است: «تونل‌های تهاجمی و تونل‌های زیرساختی». تونل‌های تهاجمی برای استفاده عملیاتی مشابه کره‌شمالی در نظر گرفته شده‌اند. تحقیقات آلما نشان می‌دهد که برخی از تونل‌های حزب‌الله همچنین قادر به انتقال موتور چهارچرخ، موتورسیکلت و سایر «وسایل نقلیه کوچک» هستند، هرچند تعداد افرادی را که می‌توانند در خود جای دهند، مشخص نشده است. این تونل‌ها مجهز به «اتاق‌های فرماندهی و کنترل زیرزمینی، انبارهای تسلیحات و تجهیزات، کلینیک‌های صحرایی و محورهای مشخص‌شده برای شلیک انواع موشک‌ها هستند... ما این شبکه تونل بین‌منطقه‌ای را سرزمین تونل‌های حزب‌الله می‌نامیم.»
گزارش آلما برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و اشاره کرد که سیستم تونل بیشتر شبیه یک تونل «مترو» است تا یک تونل طولانی. سری دوم تونل‌هایی که حزب‌الله مین‌گذاری کرده، معروف به تونل‌های زیرساخت، شبکه‌ای زیرزمینی را در داخل و نزدیک روستاهای جنوب لبنان تشکیل می‌دهد که اولین و دومین «خط دفاع» را در برابر تهاجم اسرائیل ایجاد می‌کند- پروژه‌ای «باعظمت و بزرگ». همچنین، «بواز شاپیرا»، محقق آلما، به فاکس‌نیوز گفت: «حزب‌الله نه‌تنها از حمایت مردم لبنان برخوردار است، بلکه از دولت، ارتش، پلیس لبنان یا حتی نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان آموزش‌دیده‌تر و مسلح‌تر است. سازمان ملل حدود ۱۰۵۰۰ نیروی حافظ صلح در لبنان دارد که پس از جنگ ۲۰۰۶ مستقر شدند.» اعتقاد بر این است که حزب‌الله ۵۰هزار نیروی آماده دارد و به گفته شاپیرا، حوزه نفوذ آن تقریباً به تمام شاخه‌های دستگاه امنیتی لبنان گسترش یافته است.
 مقام آمریکایی: جنگ با حزب‌الله شوخی‌بردار نیست
بحث نبرد تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله یکی دیگر مسائل مهم این روزها در منطقه است. یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی در این‌باره به اجلاس «دیالوگ خاورمیانه آمریکا» در واشنگتن‌دی.سی گفت: «جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله در لبنان می‌تواند فاجعه‌بار باشد و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد.» این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، همچنین گفت: «این ایده که بیایید به جنگ برویم و سپس همه موشک‌های حزب‌الله را نابود می‌کنیم و همه‌چیز درست می‌شود، به این سادگی نیست، هیچ راه‌حل جادویی وجود ندارد. طرف مقابل را نمی‌توان نابود کرد. در پایان جنگ، اسرائیل ممکن است بهای سنگینی بپردازد و به اهداف خود هم نرسد.» حزب‌الله لبنان هم دیروز با صدور بیانیه‌هایی از حملات جدید خود علیه نظامیان و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داد.