kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۲۶۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰

فریدمن: جامعه آمریکا لنگرگاه‌هایش را از دست داده است (خبر ویژه)

تحلیلگر ارشد آمریکایی هشدار داد: جامعه آمریکا در حال حاضر در یک «طوفان بی‌پایان» از خشم اخلاقی و اطلاعات نادرست قرار دارد و لنگرگاههایش را از دست داده است.
 
 
 
توماس فریدمن مشاور ارشد دموکرات‌ها در دولت اوباما، ضمن تحلیلی در نیویورک تایمز خواستار احیای ارزش‌های مشترک و نهادهای قابل اعتماد برای ایجاد جامعه‌ای سالم و باثبات شد. به گزارش فرارو او در مقاله‌ای با عنوان «چگونه ما به عنوان یک جامعه، لنگرگاههایمان را از دست داده‌ایم»، استدلال می‌کند که آمریکا در حال حاضر با فقدان هنجارهای اجتماعی و نهادهای قابل اعتماد مواجه است. 
فریدمن با اشاره به پرونده‌های قضایی علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، بیان می‌کند که بی‌اعتنایی او به رسوایی‌های اخلاقی، نشانه‌ای از این است که دیگر رسوایی باعث شرمندگی یا کناره‌گیری افراد از قدرت نمی‌شود. 
به عقیده فریدمن، جامعه سالم به لنگرگاههایی مانند احساس شرم، مسئولیت‌پذیری، گفتمان مدنی و احترام متقابل نیاز دارد. این لنگرگاه‌ها از افراط‌گرایی سیاسی جلوگیری کرده و به برقراری اعتماد در جامعه کمک می‌کنند. فريدمن در ادامه به تضعیف نهادهای مهم اجتماعی مانند دانشگاه‌ها، رسانه‌های محلی و نهاد مذهب اشاره می‌کند. او معتقد است که نفوذ شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جناحی، باعث ایجاد شکاف و قطبی شدن جامعه آمریکا شده است.
او پیامدهای فقدان لنگرگاه‌های اجتماعی را «افزایش افراط‌گرایی سیاسی، کاهش اعتماد به نهادهای اجتماعی، تضعیف گفتمان مدنی و آسیب‌پذیری بیشتر در برابر اطلاعات غلط و تبلیغات» دانست و راهکارها را هم «احیای حس مسئولیت‌پذیری در میان رهبران و شهروندان، تقویت نهادهای اجتماعی مانند دانشگاهها و رسانه‌های محلی و ترویج گفتمان مدنی و احترام متقابل» عنوان کرد. فریدمن هشدار داد که جامعه آمریکا در حال حاضر در یک «طوفان بی‌پایان» از خشم اخلاقی و اطلاعات نادرست قرار دارد.