kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
پزشکیان در دیدار کارکنان و مدیران وزارت اطلاعات:

نتیجه عمل وزارت اطلاعات باید ارتقای امنیت و حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی کشور باشد

رئیس‌جمهور کارکنان و مدیران وزارت اطلاعات را سربازان گمنام و بی‌ادعای واقعی خواند و گفت: نقش شما در تامین و ارتقای امنیت کشور بی‌بدیل است، لذا باید نتیجه زحمت شما حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی و منابع انسانی کشور باشد. نباید نسبت به خروج نخبگان و سرمایه‌های مادی کشور بی‌‌تفاوت باشیم و باید ریشه‌های آن را شناسایی کرد و خشکاند.
 
 
 
 
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در دیدار با مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس این مجموعه، قدم اول برای آبادانی و ساختن کشور را رفع اختلافات و دعواهای بی‌مورد دانست و تصریح کرد: اگر به تکالیف سند چشم‌انداز عمل کرده بودیم، امروز وضعیت کشور متفاوت از شرایط فعلی بود.
وی با تاکید بر اینکه باید با تمام وجود باور کنیم که باید، می‌خواهیم و می‌توانیم بهترین در منطقه باشیم، افزود: ما قرار بود بر اساس سند چشم‌انداز به جایگاه اول منطقه برسیم، اما امروز باید از خود بپرسیم آیا راهی که در حال پیمودن آن هستیم، ما را به این هدف می‌رساند؟
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر هدف را دقیق بشناسیم، راه‌های رسیدن به آن را پیدا خواهیم کرد، اظهار داشت: ما نباید به دنبال این باشیم که افراد نزدیک به خودمان در مناصب مختلف قرار بگیرند، بلکه باید به دنبال آن باشیم که توانمندترین افراد برای اجرای تکالیف سند چشم‌انداز و سیاست‌ها و قانون برنامه روی کار بیایند؛ اگر فردی در منصبی قرار گرفت که توان اجرای مسئولیت‌ها و وظایف آن منصب را نداشت، آیا حضور او خدمت به کشور است یا خیانت؟!
پزشکیان با اشاره به اینکه اگر نتیجه حضور ما در یک منصب ایجاد رضایتمندی در مردم باشد، انقلاب، ولایت و جمهوری اسلامی تثبیت و تقویت شده است، اضافه کرد: ایجاد رضایتمندی نزد مردم محصول وحدت و وفاق است نه اختلاف و دعوا؛ با خدمت بی‌منت و خالصانه به مردم می‌توان رضایت آنها را جلب کرد نه با دستور و سخت‌گیری‌های بی‌مورد. اگر امروز در کشور مشکلات مختلف اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی داریم ریشه آن در رفتار مدیریتی ماست که بر اساس سنت خدا و رسولان نبوده است.
وی با بیان اینکه مشکل مردم عمل و رفتار ماست، گفت: اگر توانستیم در عمل نشان دهیم که راه امامان ما کدام است، اعتقاد و باور مردم تقویت خواهد شد، اما اگر رانت‌خواری و گروه‌بازی کردیم، هر قدر هم حرف‌های خوب بزنیم مردم عمل ما را می‌بینند و به حرف‌های ما توجهی نخواهند کرد. اگر درست عمل نکردیم، هر قدر هم حدیث و آیه بخوانیم بی‌فایده است و با ایجاد ذهنیت ریاکاری نزد مردم، بیشتر به اعتقادات آنان ضربه خواهیم زد.
رئیس‌جمهور کارکنان و مدیران وزارت اطلاعات را سربازان گمنام و بی‌ادعای واقعی خواند و خاطرنشان کرد: نقش شما در تامین و ارتقای امنیت کشور بی‌بدیل است، لذا باید نتیجه زحمت شما حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی و منابع انسانی کشور باشد. نباید نسبت به خروج نخبگان و سرمایه‌های مادی کشور بی‌‌تفاوت باشیم و باید ریشه‌های آن را شناسایی کرد و خشکاند.
پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نخبگان خودشان را به ما عرضه کنند، بلکه باید به دنبال شناسایی و جذب آنها باشیم، گفت: ما برای اجرای تکالیف سند چشم‌انداز نیاز به کمک نخبگان داریم، اما باید در نظر داشته باشیم که جذب این افراد با دستور ممکن نیست، بلکه باید محترمانه از آنان خواهش کنیم تا به یاری ما بیایند.
وی تاکید کرد که اگر چه پیاده کردن افراد از قطار انقلاب راحت است، اما سوار و همراه کردن آنها به هیچ وجه کار راحتی نیست، لذا باید مراقبت کنیم که نتیجه عمل ما به هیچ وجه باعث نشود که کسی بی‌جهت و ناروا از قطار انقلاب پیاده شود.
پیش از سخنان دکتر پزشکیان، وزیر اطلاعات در اظهاراتی ضمن تبریک فرارسیدن ایام ماه ربیع، گزارشی از تلاش‌ها و اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) ارائه کرد.
در پایان این مراسم رئیس‌جمهور حکم وزارت اطلاعات دولت چهاردهم را تقدیم حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب کرد و با حضور دکتر پزشکیان و وزیر اطلاعات از خانواده سه تن از شهدای وزارت اطلاعات تقدیر شد.
راهکارهای مقابله با مواد مخدر
 باید مبتنی بر کنترل تقاضای مصرف بازتعریف شود
همچنین مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که برگزار شد، معضل اعتیاد را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه و زمینه‌ساز اکثر جرایم و مفاسد اجتماعی عنوان کرد و با تاکید بر ناکارآمدی شیوه‌های اجرا شده برای مقابله با این معضل در کشور طی سال‌های گذشته گفت: مشاهده آمار و نتایج شیوه‌های موفق اجرا شده در زمینه مقابله با قاچاق و کاهش مصرف مواد مخدر در برخی کشورها نشان می‌دهد، به رغم تلاش‌ها و زحمات بسیاری که در این زمینه در کشور صورت گرفته، همچنان با شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و این مهم بازنگری و تغییر در روش‌ها با نگاهی به تجربیات موفق صورت گرفته در دیگر نقاط جهان را ضروری می‌سازد.
وی عدم پایش و کنترل تقاضای مصرف و تمرکز بر جلوگیری از عرضه را از جمله اشتباهات صورت گرفته در زمینه مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، جلوگیری از توزیع و عرضه مواد مخدر ناممکن خواهد بود، بنابراین راهکارهای مقابله با مواد مخدر باید مبتنی بر کنترل و کاهش تقاضای مصرف باشد.
رئیس‌جمهور شناسایی جمعیت در معرض خطر ابتلا به اعتیاد، توسعه پیشگیری و آموزش به این قشر، تحت پوشش قرار دادن مبتلایان با هدف کنترل، کاهش مصرف و درمان و در نهایت توانمندسازی آنها برای بازگشت به جامعه را از جمله راهکارها و روش‌های موفق تجربه شده در مقابله با مواد مخدر دانست و با تاکید بر اهمیت و ضرورت استفاده از ظرفیت مراکز بهداشت در این زمینه گفت: اگر مراکز بهداشت سراسر کشور، در قالب برنامه‌ای مدون و منسجم، افراد مبتلا به اعتیاد در جامعه هدف خود را به طور دقیق شناسایی و به منظور کنترل و کاهش مصرف،‌ آنها را تحت پوشش قرار دهند، علاوه‌ بر کنترل تقاضا و درمان تدریجی معتادین، ‌توزیع و عرضه مواد مخدر نیز به شدت کاهش خواهد یافت.
پزشکیان همچنین با تاکید بر اهتمام ویژه دولت نسبت به ارائه خدمات مددکاری به افراد مبتلا به اعتیاد در جامعه تصریح کرد:‌ این افراد برای نجات و رهایی از این شرایط نیازمند کمک ما هستند و دولت نیز در این زمینه خود را مسئول و موظف می‌داند و قطعا اقدامات لازم را برای درمان، ایجاد اشتغال و تامین معیشت و زندگی آنها انجام خواهد داد.
رضایتمندی یا نارضایتی ارباب رجوع
 از مبانی پرداخت حقوق و مزایا قرار گیرد
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور همچنین در جلسه هیئت دولت پس از معرفی و تایید انتصاب مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی هیئت وزیران، ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای آنان، اصلاح ساختارها و رویه‌ها با هدف جلب و ارتقای رضایتمندی عمومی از خدمات دستگاه‌های دولتی و عمومی را محور عمل و هدف غایی دولت چهاردهم عنوان کرد.
وی از مدیر جدید شرکت راه‌آهن و رئیس جدید بیمه مرکزی ایران خواست تا با یافتن راهکارهای خلاقانه و نوآورانه بر مشکلات موجود در مسیر ارتقای کارآمدی، بهره‌وری، کیفیت خدمات‌رسانی و افزایش رضایتمندی مردم از خدمات مجموعه‌های تحت مدیریت خود بکوشند و گفت: بنای ما در دولت چهاردهم این است که فارغ از انتساب افراد به جناح‌ها و احزاب، توانمندترین افراد را برای مدیریت شرکت‌ها و مجموعه‌های زیر نظر دولت و نیز عضویت در هیئت‌مدیره‌ها انتخاب کنیم.
رئیس‌جمهور همچنین افزود: نکته مهم اما این است که پیمان‌نامه‌ای تنظیم خواهیم کرد که بر اساس آن هر کس که برای مدیریت یا عضویت در هیئت‌مدیره مجموعه‌ها و بنگاه‌های دولتی انتخاب شد، باید متعهد شود که این مجموعه را متحول کند، آن را به‌روزرسانی کرده و به سوددهی و بهره‌وری برساند؛ مدیران و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی از این پس در سود و زیان شریک خواهند بود و اگر نتوانند شرکت را به سوددهی برسانند، باید در ضرر و زیان‌های وارده سهیم باشند.
پزشکیان تاکید کرد که شرکت‌های دولتی باید سودده باشند و اگر شرکتی به هر دلیل سودآور نیست، باید تعیین تکلیف یا تعطیل شود.
وی همچنین از همه مسئولان و مدیران دولت خواست در نظر داشته باشند که مردم در مراجعه برای دریافت خدمات تعریف شده در چارچوب وظایف و ماموریت‌های آن دستگاه، حکم ارباب آنان را دارند و باید خدمات تعیین شده را با بهترین کیفیت و رعایت نهایت کرامت، عزت و احترام دریافت کنند و اگر ارائه خدمات درخواستی در چارچوب وظایف آن دستگاه نیز نبود، باز هم با رعایت احترام و کرامت افراد، موضوع برای آنها تشریح شود.
رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد که یکی از مبانی اصلی پرداخت حقوق و مزایای مدیران و کارکنان باید میزان ایجاد رضایت و یا نارضایتی برای ارباب رجوع، قرار گیرد.
پزشکیان از مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز خواست تا در اجرای پروژه‌های این بخش، به تکلیف سند چشم‌انداز در رساندن کشور به جایگاه اول منطقه به طور جدی توجه شود، چرا که اگر یک مسیر ریلی با مصالح و ماشین‌آلات قدیمی اجرا شود، باعث اتلاف توأمان زمان و منابع کشور و افزایش فاصله ما با رقبای منطقه‌ای خواهد شد.
در جلسه هیئت دولت آقای جبارعلی ذاکری برای تصدی مدیرعاملی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و آقای پرویز خوش‌کلام خسروشاهی برای تصدی ریاست بیمه مرکزی از سوی وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی معرفی شده بودند که با رای هیئت وزیران رسما به این سمت منصوب شدند.